Nowe usługi zapewnią wzrost sieciom komórkowym

Polska może być poligonem nowych technologii dla globalnych graczy, uważają przedstawiciele Qualcommu, największego producenta mobilnych chipsetów, który niedawno uruchomił polskie biuro. Dlaczego globalny dostawca technologii mobilnych postanowił silniej niż do tej pory zaznaczyć swoją obecność w naszym kraju – rozmawiamy z Bogusławem Kułakowskim, country managerem Qualcommu w Polsce

Publikacja: 09.05.2011 07:17

Nowe usługi zapewnią wzrost sieciom komórkowym

Foto: ROL

rpkom.pl: – Dlaczego Qualcomm inwestuje w swoją obecność i rozpoznawalność w Polsce?

Bogusław Kułakowski, country manager Qualcomm w Polsce: – Polska jest jednym z największych krajów Unii Europejskiej. Z ponad 38 milionową populacją, ponad 120-proc. penetracją rynku urządzeń mobilnych oraz około 30-proc. pokryciem usług 3G jest zdecydowanie ciekawym rynkiem dla technologii mobilnych. Co więcej, gdy dodamy do tego stosunkowo słabą penetrację szerokopasmowego internetu (oczywiście zawsze powstaje pytanie o definicję i parametry techniczne pojęcia „szerokopasmowy”) i sieci stacjonarnych, to telefonia mobilna staje się idealną alternatywą i odpowiedzią na szybko rosnący popyt dostępu do informacji i transmisji danych. Niedawno jeden z operatorów komórkowych ogłosił, że smartfony stanowią już około 50-proc. łącznej sprzedaży telefonów w ramach jego oferty. Wszystkie powyższe aspekty sprawiają, że Polska jest dla nas interesującym i ważnym rynkiem.

– Czy Qualcomm planuje inny rodzaj działalności niż tylko PR? Na przykład obsługa kluczowych klientów? Czy w Polsce podejmowane są decyzje, które mają bezpośredni wpływ na waszą globalną sprzedaż?

– Przede wszystkim będziemy koncentrować nasze wysiłki na ścisłej współpracy z operatorami i producentami, aby dostarczyć najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne. Nie muszę chyba dodawać, że pilnie obserwujemy doświadczenia i zachowania klientów telefonii mobilnej aby sprostać ich wymaganiom.

– Jaki jest przychód firmy Qualcomm na polskim rynku i z jakich źródeł pochodzi? Jakie trendy są tutaj widoczne?

– Nie komentujemy niestety lokalnie naszych wyników finansowych.

– Czy z waszego punktu widzenia widać specyfikę polskiego rynku mobilnego?

– Polska jest bardzo konkurencyjnym i innowacyjnym rynkiem. Wystarczy wspomnieć pierwsze na świecie uruchomienie sieci LTE przy wykorzystaniu częstotliwości 1800MHz, pierwsze na świecie wykorzystanie częstotliwości 900MHz dla HSPA+ i wykorzystywanie usług DC-HSPA+ przez lokalnych operatorów.

Jako regionalny prekursor tak zaawansowanych technologii Polska może odgrywać bardzo istotną rolę w wyznaczaniu kierunków rozwoju nowoczesnej infrastruktury. W Polsce wdrożone są technologie działające na rozwiązaniach m.in. CDMA 450, GSM, 3G i LTE. Dodatkowo obserwujemy, że globalni i ponadregionalni operatorzy komórkowi często decydują się na testowanie swoich rozwiązań na wybranych rynkach, zanim zostaną one wprowadzone w większej, ponadregionalnej skali. To może dotyczyć również Polski.

Lokalni gracze w większości przypadków są dobrze przygotowani do dostosowania się do lokalnych specyfikacji i wymagań technicznych, poszukują też przy tym często innowacyjnych rozwiązań (mHealth, eLearning, komunikacja machine-to-machine, etc.). Wszystko to jest również bardzo istotnym czynnikiem sprzyjającym dynamicznemu rozwojowi infrastruktury i technologii mobilnych w ogóle.

Na koniec warto jeszcze wspomnieć o wyjątkowych inicjatywach UKE i Ministerstwa Infrastruktury, które służą zwiększeniu dostępności sieci nie tylko dla usług głosowych, ale przede wszystkim transferu danych. Zapobiegają one groźbie wykluczenia cyfrowego (zwłaszcza mieszkańców wsi) i umożliwią powszechny dostęp do informacji i wiedzy.

-Jak oceniacie strategiczne problemy operatorów: zmniejszające się, choć wciąż dominujące przychody z transmisji głosowych kontra przychody z wymagającej wielkich inwestycji transmisji danych?

– Wszystkie dostępne dane i statystyki wskazują, że dzięki nowym technologiom, obok tradycyjnych usług głosowych, zaawansowane i niezwykle wydajne usługi szybkiej i bezpiecznej transmisji danych, nowe usługi dodatkowe, ciekawe produkty i usługi niszowe zapewnią operatorom dalszy rozwój. Skoro tak dzieje się na innych rynkach, tym bardziej w Polsce nie powinno być inaczej.

– Dziękujemy za rozmowę

rpkom.pl: – Dlaczego Qualcomm inwestuje w swoją obecność i rozpoznawalność w Polsce?

Bogusław Kułakowski, country manager Qualcomm w Polsce: – Polska jest jednym z największych krajów Unii Europejskiej. Z ponad 38 milionową populacją, ponad 120-proc. penetracją rynku urządzeń mobilnych oraz około 30-proc. pokryciem usług 3G jest zdecydowanie ciekawym rynkiem dla technologii mobilnych. Co więcej, gdy dodamy do tego stosunkowo słabą penetrację szerokopasmowego internetu (oczywiście zawsze powstaje pytanie o definicję i parametry techniczne pojęcia „szerokopasmowy”) i sieci stacjonarnych, to telefonia mobilna staje się idealną alternatywą i odpowiedzią na szybko rosnący popyt dostępu do informacji i transmisji danych. Niedawno jeden z operatorów komórkowych ogłosił, że smartfony stanowią już około 50-proc. łącznej sprzedaży telefonów w ramach jego oferty. Wszystkie powyższe aspekty sprawiają, że Polska jest dla nas interesującym i ważnym rynkiem.

Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Telekomunikacja
Do których sieci komórkowych przenoszą się Polacy? Zwycięzca jest jeden
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką