Polacy jeszcze niegotowi na tablety

Publikacja: 29.08.2011 17:26

Polacy jeszcze niegotowi na tablety

Foto: ROL

W pierwszym półroczu 2011 roku sprzedało się w naszym kraju 35 – 40 tys. tys. tabletów – podaje IDC. Analitycy tej firmy szacują, że do końca tego roku sprzedaż tych urządzeń wzrośnie do 120 tys. sztuk.

Jeszcze w ubiegłym roku rynek tabletów praktycznie w Polsce nie istniał. Jako pierwsze, w ostatnim kwartale 2010 roku, pojawiły się u nas iPady firmy Apple. W ślad za nimi poszły tablety Samsunga Galaxy Tab. W połowie tego roku na naszym rynku obecnych było już kilkanaście modeli urządzeń z tego segmentu, wyprodukowanych m.in. przez HTC, Asus, Acer czy Lenovo.

Jak wygląda ich sprzedaż? Apple nie ujawnia swoich danych, a większość producentów przez zbyt krótki czas sprzedaje tablety, by zebrać wystarczające informacje na ten temat. Tylko Samsung informuje o 20 tys. sztuk tabletów Galaxy Tab, które znalazły się w kanałach dystrybucyjnych tej firmy w pierwszym półroczu 2011 roku. Firma nie zdradza jednak, ile z tych urządzeń trafiło do klientów końcowych.

Samsung mógł sprowadzić do Polski sporą liczbę tabletów, ponieważ posiada tu własne magazyny. Trudno byłoby jednak uwierzyć w to, że jest liderem – mówi Damian Godos, analityk firmy IDC. – Sądzę, że najwięcej tabletów w Polsce sprzedaje Apple.

Analityk dodaje, że liczba iPadów w Polsce jest bardzo trudna do oszacowania, bo duża ich część pochodzi z prywatnego importu. Sam Apple odmawia komentarzy na ten temat.

– Sprzedaż tabletów w Polsce nie jest dla nas zadowalająca – przyznaje Wojciech Wasilewski, dyrektor marketingu i sprzedaży w firmie Samsung. – Polski klient ma pod ręką duży wybór tanich laptopów i jeszcze bardziej konkurencyjnych cenowo netbooków, które są często tańsze od tabletów i bardziej od nich uniwersalne. W rzeczywistości więc nie potrzebuje dodatkowego kosztownego urządzenia, do którego użyteczności nie jest jeszcze przekonany – dodaje Wasilewski.

Wtórują mu inni przedstawiciele firm produkujących tablety.

– Rynek tabletów w Polsce jest jeszcze niedojrzały i nie sądzę, by miał szybko rosnąć – mówi Paweł Mucha – Orliński, dyrektor generalny HTC w Europie Środkowo – Wschodniej. – Tablet jako urządzenie pośrednie nie jest na razie Polakom niezbędny do życia.

Barierą jest przede wszystkim wysoka cena urządzenia.

– Polacy zaczną chętniej je kupować, jeśli cena spadnie poniżej 1000 – 1200 zł – przewiduje Zenobia Nowoszewska z firmy Acer.

Mimo to prognozy sprzedaży tabletów nie są dla Polski najgorsze. Według firmy GfK nasi rodacy kupią w tym roku około 100 tys. tych urządzeń. IDC jest jeszcze bardziej optymistyczne.

– Szacujemy, że do końca tego roku rozejdzie się w naszym kraju jeszcze 80 – 85 tys. tabletów – szacuje Godos. – W 2012 roku liczba ta wzrośnie do 170 tys.

– To są realne prognozy – uważa Szymon Winciorek z firmy ASUS Polska, który jako jeden z nielicznych widzi bliską przyszłość tabletów w jasnych barwach. – Obserwujemy niezaspokojony, rosnący popyt rynkowy na te urządzenia. Możemy spokojnie prognozować, że czekają nas dwu-trzycyfrowe wzrosty obrotów, a najlepszy okres sprzedaży dopiero przed nami. Oczekujemy jednak mocniejszego zaangażowania się operatorów telekomunikacyjnych w ich sprzedaż i promocję.

W pierwszym półroczu 2011 roku sprzedało się w naszym kraju 35 – 40 tys. tys. tabletów – podaje IDC. Analitycy tej firmy szacują, że do końca tego roku sprzedaż tych urządzeń wzrośnie do 120 tys. sztuk.

Jeszcze w ubiegłym roku rynek tabletów praktycznie w Polsce nie istniał. Jako pierwsze, w ostatnim kwartale 2010 roku, pojawiły się u nas iPady firmy Apple. W ślad za nimi poszły tablety Samsunga Galaxy Tab. W połowie tego roku na naszym rynku obecnych było już kilkanaście modeli urządzeń z tego segmentu, wyprodukowanych m.in. przez HTC, Asus, Acer czy Lenovo.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił