Polacy jeszcze niegotowi na tablety

Publikacja: 29.08.2011 17:26

Polacy jeszcze niegotowi na tablety

Foto: ROL

W pierwszym półroczu 2011 roku sprzedało się w naszym kraju 35 – 40 tys. tys. tabletów – podaje IDC. Analitycy tej firmy szacują, że do końca tego roku sprzedaż tych urządzeń wzrośnie do 120 tys. sztuk.

Jeszcze w ubiegłym roku rynek tabletów praktycznie w Polsce nie istniał. Jako pierwsze, w ostatnim kwartale 2010 roku, pojawiły się u nas iPady firmy Apple. W ślad za nimi poszły tablety Samsunga Galaxy Tab. W połowie tego roku na naszym rynku obecnych było już kilkanaście modeli urządzeń z tego segmentu, wyprodukowanych m.in. przez HTC, Asus, Acer czy Lenovo.

Jak wygląda ich sprzedaż? Apple nie ujawnia swoich danych, a większość producentów przez zbyt krótki czas sprzedaje tablety, by zebrać wystarczające informacje na ten temat. Tylko Samsung informuje o 20 tys. sztuk tabletów Galaxy Tab, które znalazły się w kanałach dystrybucyjnych tej firmy w pierwszym półroczu 2011 roku. Firma nie zdradza jednak, ile z tych urządzeń trafiło do klientów końcowych.

Samsung mógł sprowadzić do Polski sporą liczbę tabletów, ponieważ posiada tu własne magazyny. Trudno byłoby jednak uwierzyć w to, że jest liderem – mówi Damian Godos, analityk firmy IDC. – Sądzę, że najwięcej tabletów w Polsce sprzedaje Apple.

Analityk dodaje, że liczba iPadów w Polsce jest bardzo trudna do oszacowania, bo duża ich część pochodzi z prywatnego importu. Sam Apple odmawia komentarzy na ten temat.

– Sprzedaż tabletów w Polsce nie jest dla nas zadowalająca – przyznaje Wojciech Wasilewski, dyrektor marketingu i sprzedaży w firmie Samsung. – Polski klient ma pod ręką duży wybór tanich laptopów i jeszcze bardziej konkurencyjnych cenowo netbooków, które są często tańsze od tabletów i bardziej od nich uniwersalne. W rzeczywistości więc nie potrzebuje dodatkowego kosztownego urządzenia, do którego użyteczności nie jest jeszcze przekonany – dodaje Wasilewski.

Wtórują mu inni przedstawiciele firm produkujących tablety.

– Rynek tabletów w Polsce jest jeszcze niedojrzały i nie sądzę, by miał szybko rosnąć – mówi Paweł Mucha – Orliński, dyrektor generalny HTC w Europie Środkowo – Wschodniej. – Tablet jako urządzenie pośrednie nie jest na razie Polakom niezbędny do życia.

Barierą jest przede wszystkim wysoka cena urządzenia.

– Polacy zaczną chętniej je kupować, jeśli cena spadnie poniżej 1000 – 1200 zł – przewiduje Zenobia Nowoszewska z firmy Acer.

Mimo to prognozy sprzedaży tabletów nie są dla Polski najgorsze. Według firmy GfK nasi rodacy kupią w tym roku około 100 tys. tych urządzeń. IDC jest jeszcze bardziej optymistyczne.

– Szacujemy, że do końca tego roku rozejdzie się w naszym kraju jeszcze 80 – 85 tys. tabletów – szacuje Godos. – W 2012 roku liczba ta wzrośnie do 170 tys.

– To są realne prognozy – uważa Szymon Winciorek z firmy ASUS Polska, który jako jeden z nielicznych widzi bliską przyszłość tabletów w jasnych barwach. – Obserwujemy niezaspokojony, rosnący popyt rynkowy na te urządzenia. Możemy spokojnie prognozować, że czekają nas dwu-trzycyfrowe wzrosty obrotów, a najlepszy okres sprzedaży dopiero przed nami. Oczekujemy jednak mocniejszego zaangażowania się operatorów telekomunikacyjnych w ich sprzedaż i promocję.

Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu