Reklama

Eurobarometer 2015: Europa coraz bardziej mobilna

Publikacja: 24.05.2016 08:32

TNS Opinion & Social na zlecenie Komisji Europejskiej przeprowadził kolejne już ankietowe badanie wykorzystania usług telekomunikacyjnych w 28 krajach Unii Europejskiej. Trwało ono od 17 do 26 października ub.r., w którym to czasie przepytano 27,8 tys. mieszkańców UE, o różnym profilu demograficznym.  Zostali oni przepytani w trakcie wywiadów w domach w rodzimym języku badanych.

Wyniki badania zawarte w raporcie „E-Communication and The Digital Single Market” wskazują, że telefon ma w UE 99 proc. gospodarstw domowych. Przy czym zdecydowana większość   – 93 proc. – posiada telefon komórkowy, a już tylko 65 proc. – stacjonarny (5 edycji raportu wstecz, w 2009 r.  odsetek ten wynosił 73 proc.).

Telefon komórkowy był jedynym telefonem w domu dla 33 proc. badanych, najczęściej – osób w okolicy 29 roku życia.

Kraje UE różnią się jeśli chodzi o powyższe dane. Telefon stacjonarny najpowszechniej występuje w domach na Malcie, a najrzadziej – w krajach Skandynawii.

Dostęp do Internetu w domu posiadało 67 proc. badanych (w 2009 r. 57 proc.), urządzenie komputerowe (kategoria ta obejmuje zarówno komputery osobiste stacjonarne, laptopy, jak i tablety, czy smartfony) – 77 proc. (w 2009 r. 64 proc.).

Reklama
Reklama

Co ciekawe, 89 proc. badanych wskazało, że najistotniejszy jest dla nich telefon (stacjonarny lub mobilny), a Internet jest najważniejszy dla 52 proc. respondentów.

Usługą, której popularność wydaje się maleć jest telewizja. W ubiegłorocznej ankiecie jej posiadanie wskazało 96 proc. badanych, podczas gdy w 2009 r. – 98 proc. Największa grupa badanych (około 40 proc.) korzystała z naziemnej telewizji cyfrowej. Z platform satelitarnych – 24 proc. (spadek o 2 pkt. proc.), a z sieci telewizji kablowej 29 proc. (także spadek o 2 pkt. proc.).  O 5 pkt. proc. – do 12 proc. – wzrosła popularność telewizji po łączu telefonicznym.

Coraz popularniejsze są pakiety usług: w 2015 r. korzystało z nich 50 proc. badanych mieszkańców UE, podczas gdy w 2009 r. zaledwie 38 proc.

Kupowane pakiety najczęściej zawierają dostęp do Internetu (80 proc., spadek o 11 pkt. proc. wobec poprzedniego badania), telefon stacjonarny (65 proc., minus 15 pkt. proc.), kanały telewizyjne (53 proc., spadek o 1 pkt.) oraz telefon komórkowy (45 proc., plus 16 pkt. proc.).

Badanie pokazuje, że zarówno w UE, jak i w Polsce rośnie grupa gospodarstw korzystających z dwóch typów dostępu do Internetu: stacjonarnego i mobilnego.

W Polsce w ub.r. dotyczyło to 54 proc. gospodarstw (wzrost o 27 pkt. proc.). Skurczyła się przy tym grupa domostw, w których jedynym typem dostępu był dostęp stacjonarny (do 14 proc. o 16 pkt. proc.), a urosła posiadających tylko dostęp mobilny (do 9 proc., o 3 pkt. proc.). Bez dostępu w ogóle pozostawało 23 proc. ankietowanych (spadek o 14 pkt. proc.).

Reklama
Reklama

Jak podkreślają autorzy raportu, wzrost popularności pakietów z telefonem komórkowym to dobry znak dla operatorów o strategii zakładającej  konwergencję technologii stacjonarnych I mobilnych. Według badania, około 25 proc. gospodarstw domowych w UE (wzrost o 10 pkt. proc. od 2014 r.) korzysta z pakietu obejmującego telefon mobilny.

Co znamienne, spadła popularność pakietów z trzema usługami (z 16 proc. do 13 proc.), a wzrosła pakietów dwóch usług (o 6 pkt. proc. do 31 proc.). Tylko 5 proc. gospodarstw ma pakiet czterech usług.

Cena pozostaje głównym kryterium zakupu dostępu do Internetu (69 proc. wskazań). Dla 48 proc. istotne są parametry przepływności ściągania i wysyłania danych (48 proc.) oraz limit transferu (32 proc.).

57 proc. gospodarstw domowych choć raz zmieniło dostawcę pakietu (wzrost o 12 pkt. proc.), przy czym w 21 krajach członkowskich, większość zmieniła go przynajmniej raz.

Spośród tych gospodarstw, które nigdy nie wykonały tego ruchu, 61 proc. nigdy tego nie rozważała.

Telekomunikacja
Internet z KPO mocno opóźniony? Gotowe tylko 25 proc. sieci
Telekomunikacja
Które sieci komórkowe wybierali Polacy? Zwycięzców jest dwóch
Telekomunikacja
Duże zainteresowanie naborem na nadzorcę rynku telekomunikacyjnego. Kto wystartował?
Telekomunikacja
Oto, które sieci komórkowe wybierają polscy użytkownicy. I od kogo uciekają
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Telekomunikacja
Brytyjski gigant finansowy wchodzi do Polski z siecią komórkową. Cenowy atak
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama