Tylko 15 proc. użytkownikowi samartfonów  zeskanowało kiedykolwiek QR kod korzystając z aplikacji dostępnej w smartfonie – wynika z badania przeprowadzonego  w czerwcu 2012 roku wśród internautów w przez MEC Analytics and Insight.

To dość słaby wynika zważywszy, że 86 proc. posiadaczy smartfonów widziało wcześniej QR kod, a 65 proc. właściwie wskazało, że jest to zaszyfrowana wiadomość tekstowa.

Pewien optymizm dla branży reklamowej niesie natomiast fakt, że w  porównaniu do roku 2011, nastąpił zdecydowany, bo aż 30 proc. wzrost znajomości QR kodów. W 2011 roku na pytanie czy widziałeś wcześniej ten znak – twierdząco odpowiedziało 56 proc. respondentów, w tym roku, podczas II fali badania „Internet w telefonie” – już 86 proc. Analogicznie, coraz więcej Polaków wie czym jest QR kod. Rok temu prawidłową odpowiedź podało 42 proc. respondentów, w tym roku już 65 proc.

Tylko co piąty Polak jest pewien, że jego aparat telefoniczny umożliwia skanowanie informacji zakodowanych w QR kodach. Według auotrów badania   widać, że QR kody mają coraz większy, ale ciągle niezrealizowany, potencjał reklamowy.

QR kod to skrót od Quick Response – jest to alfanumeryczny kod kreskowy wynaleziony w 1994 roku przez japońską firmę Denso Wave. Odczytanie zakodowanej informacji możliwe jest za pomocą skanera, najczęściej specjalnego bezpłatnego oprogramowania dostępnego w urządzeniach przenośnych.