Branża telekomunikacyjna liderem nowych technologii w biznesie

Główny Urząd Statystyczny zbadał, jak z nowymi technologiami radzą sobie polskie przedsiębiorstwa. Firmy telekomunikacyjne są liderami pod względem m.in. bezprzewodowego dostępu do sieci i wystawiania elektronicznych faktur.

Publikacja: 28.05.2010 12:34

Stacja bazowa

Stacja bazowa

Foto: Fotorzepa

Według najnowszych statystyk GUS, ponad 90 proc. polskich przedsiębiorstw (przebadano ich łącznie 14,4 tys.) ma dostęp do internetu. Ponad 56 proc. z nich korzysta z sieci wewnętrznej LAN, a blisko 25 proc. wykorzystuje bezprzewodową WiFi. Internet najrzadziej (88,2 proc.) wykorzystywany jest w małych firmach, zatrudniających od 10 do 49 osób. Wśród największych (250 pracowników i więcej), z sieci nie korzysta tylko 0,3 proc.

[srodtytul]Jedna czwarta firm z dostępem od operatorów komórkowych[/srodtytul]

Zaskakująco dużo przedsiębiorstw (40,5 proc. wszystkich, bez względu na wielkość), łączy się z siecią za pośrednictwem modemów analogowych lub cyfrowych ISDN. W wykorzystaniu tej technologii przodują (41,5 proc.) najmniejsze firmy (10-49 osób). Według GUS tylko 58,1 proc. polskich firm wykorzystuje łącze szerokopasmowe (nie jest jednak jasna definicja takiego łącza, jaką przyjęto w statystykach).

Spośród dostępów szerokopasmowych niemal połowa (48,2 proc. realizowana jest w technologii DSL. Inne rozwiązania, takie jak np. dostęp zapewniony przez operatora telewizji kablowej czy PLC to 15,7 proc. Spośród przebadanych przez GUS 96,7 tys. firm, 24,6 tys. (czyli 25,4 proc.) łączyło się z siecią przez łącza bezprzewodowe w technologiach GSM, GPRS, UMTS, etc.

[srodtytul]Telekomunikacyjni liderzy[/srodtytul]

Najwyższa (ponad 66 proc.) adaptacja tego typu dostępów najwyższa jest wśród dużych firm, zatrudniających 250 i więcej osób. Wśród firm najczęściej wykorzystujących bezprzewodowe łącza internetowe zapewnione prze operatorów mobilnych przodują przede wszystkim same telekomy – według GUS w ten sposób z siecią łączy się 56,5 proc. z 276 firm branży telekomunikacyjnej. Niewiele rzadziej (54,4 proc.) bez kabli łączą się firmy informatyczne (przebadano 924 spółki). Te technologie wykorzystuje także prawie 52 proc. przedsiębiorstw branży medialnej. Zaskakiwać może wyjątkowo wysoka penetracja dostępów mobilnych w firmach ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych – aż 75,3 proc. GUS jednak zaznacza, że ta ostatnia liczba może być obarczona znacznym błędem losowym.

Regionami, w których najczęściej w biznesie wykorzystywane są bezprzewodowe łącza od operatorów mobilnych, są województwa Mazowieckie (32,2 proc. firm) oraz Wielkopolskie (30,4 proc.). Najsłabiej pod tym względem jest na Podkarpaciu (15,2 proc.).

[srodtytul]E-faktury popularne w branży[/srodtytul]

Jak podlicza GUS, branża telekomunikacyjna jest jednym z liderów jeśli chodzi o wykorzystanie elektronicznych faktur. 56 proc. telekomów deklaruje, że otrzymuje od partnerów biznesowych e-faktury, a kolejne 31 proc. z nich wystawia je swoim klientom. Dla porównania, dla ogółu polskich firm te współczynniki wynoszą zaledwie 10,3 proc. (otrzymywanie) i 4,6 proc. (wystawianie e-faktur). Wczoraj rpkom.pl pisał o Grupie TP, która elektroniczne faktury wystawia 75 tys. swoich klientów, i – jak deklaruje spółka – ten współczynnik stale rośnie. Jak wyliczyła firma Roland Berger, liczba elektronicznych faktur wystawionych w Europie w latach 2005-2009 wzrastała średnio o 41 proc. rocznie i przekroczyła już poziom miliarda sztuk.

Także relatywnie wiele, w porównaniu z innymi sektorami gospodarki, firm telekomunikacyjnych (50 proc.) informacje z dostawcami i odbiorcami towarów i usług wymienia drogą elektroniczną.

Dane opublikowane przez GUS, choć najnowsze dostępne, pochodzą z badania przeprowadzonego w kwietniu 2009 r. na reprezentatywnej próbie 14,4 tys. przedsiębiorstw.

[b][link=http://grafik.rp.pl/grafika2/464500]Przeczytaj szczegółowe dane zebrane przez GUS (.xls).[/link][/b]

[i]Masz pytanie: wyślij e-mail do autora: [mail=t.boguszewicz@rpkom.pl]Tomasz Boguszewicz[/mail][/i]

Według najnowszych statystyk GUS, ponad 90 proc. polskich przedsiębiorstw (przebadano ich łącznie 14,4 tys.) ma dostęp do internetu. Ponad 56 proc. z nich korzysta z sieci wewnętrznej LAN, a blisko 25 proc. wykorzystuje bezprzewodową WiFi. Internet najrzadziej (88,2 proc.) wykorzystywany jest w małych firmach, zatrudniających od 10 do 49 osób. Wśród największych (250 pracowników i więcej), z sieci nie korzysta tylko 0,3 proc.

[srodtytul]Jedna czwarta firm z dostępem od operatorów komórkowych[/srodtytul]

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał