Aktualizacja: 13.02.2025 10:17 Publikacja: 17.03.2022 13:07
PKP IC
Foto: PKP IC
Nie działają lokalne centra sterowania ruchem w m. in. Krakowie, Wrocławiu, Tczewie, Skierniewicach, Siedlcach i Grodzisku Mazowieckim, Koninie, Gdyni, Bolesławcu, czy Czechowicach-Dziedzicach. Awaria dotknęła 80 proc. ruchu kolejowego w Polsce. Efekt? Gigantyczne opóźnienia. Część pociągów nawet nie wyjechała. Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury podał, że problem nie dotyczy tylko Polski, a ma charakter globalny. Podobne zdarzenia wystąpiły w Indiach, Singapurze i Pakistanie.
Zawiodły systemy od Alstom Bombardier. Firma już przyznała się do wpadki i w oświadczeniu podała, że doszło do „błędu w formatowaniu czasu”. To właśnie on ma wpływ na dostępność sieci kolejowej. Rodzimi kolejarze powoli opanowują sytuację, a minister Adamczyk zapewnia, że sieć kolejowa jest bezpieczna, choć w PKP PLK przyznają, iż skutki dla pasażerów będą jeszcze przez pewien czas odczuwalne (PKP InterCity odwołało 10 pociągów i oficjalnie zarekomendowało, by w tym dniu zrezygnować z podróży koleją). PKP PLK przed południem naprawiło pierwsze LCS-y (lokalne centra sterowania). Wprowadzono zastępczą komunikację autobusową, zmieniono też trasy niektórych pociągów.
Krótki sygnał od nieznanego numeru – najczęściej z zagranicy. Głównie w nocy, żeby wzbudzić ciekawość. Możliwe są również SMS-y z prośbą o pilne oddzwonienie. Przestępcy podają się za bliskich, sąsiadów, znajomych. Takie oszustwa noszą nazwę "wangiri" i mogą nas sporo kosztować.
Google zapowiada zmiany, które wejdą w życie 16 lutego 2025 roku. Od tej daty użytkownicy będą śledzeni nie tylko dzięki plikom cookies. Firma zbierze o nas jeszcze więcej informacji.
Cyberzagrożenia przekształciły się z marginalnego ryzyka w poważne wyzwanie dla zarządów przedsiębiorstw. Na całym świecie powstają regulacje, które nakładają na firmy nowe obowiązki w zakresie cyberbezpieczeństwa.
W czasach, gdy cyberprzestępczość staje się bardziej zaawansowana niż kiedykolwiek, ochrona firm nie może ograniczać się do technologii. Kluczowym elementem systemu bezpieczeństwa są ludzie.
Raport „Cyberportret polskiego biznesu” ujawnia niepokojący fakt: aż 52% pracowników w Polsce nie uczestniczyło w żadnym szkoleniu z tego zakresu przez ostatnie pięć lat. W obliczu dynamicznie rosnącej liczby cyberataków firmy pozostają wystawione na poważne ryzyko. Czy istnieje skuteczny sposób na zmianę tego stanu rzeczy?
Dla branży transportu międzynarodowego miniony rok był jednym z najgorszych w historii. Bieżący nie zapowiada się lepiej.
We czwartek 13 lutego z dwóch lotnisk obsługujących Brukselę - Zaventem i Charleroi - nie odleci ani jeden samolot. Powodem jest strajk transportowców.
- Regulacje emisji CO2 z samochodów warto zmienić. Jeżeli się tym nie zajmiemy, bardzo szybko europejski sektor samochodowy przestanie być europejski - mówi sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Krzysztof Bolesta.
Przewozy towarowe na liniach CPK będą trudne do realizacji, ale budowa linii szybkich kolei odciąży istniejącą sieć i zwiększy jej dostępność dla pociągów towarowych.
Rada nadzorcza LOT wybrała Michała Fijoła na prezesa. Tę posadę stracił 26 listopada 2024 r. Czyli w dniu, kiedy zaczęła się konsolidacja aktywów lotniczych, które przeszły z Ministerstwa Aktywów Państwowych do Ministerstwa Infrastruktury.
Więcej szybkich dróg, zmodernizowane linie kolejowe czy rozbudowa zdolności przeładunkowych portów przyciągnie nowych inwestorów i da nowy impuls do rozwoju polskiej gospodarki.
Ukraiński rząd przewiduje, że transport drogowy będzie już na stałe odbywał się bez zezwoleń w przewozach do Unii Europejskiej.
Czy Polska rzeczywiście zbuduje Centralny Port Komunikacyjny? Jakie są plany rządu w sprawie nowych kolei, autostrad i przyszłości LOT-u? W najnowszym odcinku podcastu „Rzecz w tym" Bogusław Chrabota rozmawia z Maciejem Laskiem, wiceministrem infrastruktury odpowiedzialnym za CPK. Gość zdradza, jakie są terminy, finansowanie i największe wyzwania tej gigantycznej inwestycji. Czy rzeczywiście już budujemy? A może projekt jest tylko wizją?
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas