Złodziej zdalnie przejmie auto. Nowe zagrożenie

Cyberprzestępcy na celownik biorą nie tylko komputery. Na ich radarze znalazły się również samochody. Dostanie się do systemów współczesnych pojazdów okazuje się łatwiejsze niż można byłoby się spodziewać.

Publikacja: 11.12.2022 15:35

Złodziej zdalnie przejmie auto. Nowe zagrożenie

Foto: Adobe Stock

Dowiódł tego właśnie Sam Curry, niezależny badacz, który znalazł luki w oprogramowaniu wykorzystywanym przez kilku producentów aut. Jak wskazuje – aplikacja mobilna w samochodzie może stać się furtką dla hakerów. Curry w serii tweetów zademonstrował w jaki sposób cyberprzestępcy przejmują kontrolę nad pojazdami i zdalnie je odblokowują lub blokują, włączają lub wyłączają silnik, a nawet używają klaksonu.

Ekspert do eksperymentu wykorzystał luki w aplikacji Hyundaia i interfejsie API. W ten sposób ominął kontrolę autoryzacji. Znając tylko adres e-mail jego właściciela udało mu się przejąć jego konto. Ale Sam Curry zbadał też luki w zabezpieczeniach dotyczące innych producentów (zwłaszcza korzystających z platformy telematycznej SiriusXM Connected Vehicle Services). Okazało się, iż posługując się używaną wcześniej techniką, mógł na odległość zatrzymać pojazd, a także - bez wiedzy kierowcy - migać reflektorami, czy wydobyć dane osobowe właściciela (nazwisko, numer telefonu, adres i informacje o aucie).

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Materiał Promocyjny
Kluczem do bezpieczeństwa IT dywersyfikacja dostawców. Warto postawić na europejskie firmy
Bezpieczeństwo
Najpierw RODO, teraz NIS2 – firmy w obliczu zagrożeń i… kar
Bezpieczeństwo
Na czym polega nowe oszustwo "wangiri"? Szybko można stracić dużo pieniędzy
Bezpieczeństwo
Google zbierze jeszcze więcej danych o użytkownikach? Zmiany już 16 lutego
Bezpieczeństwo
Zarządy pod presją – nowe wyzwania w cyberbezpieczeństwie na drodze do NIS2
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem