MATERIAŁ POWSTAŁ WE WSPÓŁPRACY Z PZU

Polacy uważają, że upowszechnienie internetu zwiększyło ryzyko stania się ofiarą cyberprzestępstwa. Odpowiada tak aż 68 proc. ankietowanych w badaniu zrealizowanym na zlecenie PZU. Ma to tym większe znaczenie, że niemal wszyscy (97 proc. badanych) korzystają z sieci co najmniej kilka razy dziennie, a co drugi Polak praktycznie cały czas jest online.

Jednocześnie niemal trzy czwarte z nas (74 proc.) twierdzi, że zagrożenia dynamicznie się zmieniają i stale pojawiają się nowe. Co druga osoba ma poczucie, że tak naprawdę nie ma skutecznych sposobów na cyberprzestępstwa.

Potrzeba praktycznych wskazówek

Nie dziwi więc, że prawie wszyscy odczuwają w jakimś stopniu niepokój przed byciem oszukanym w sieci. Jedynie 4 proc. badanych zadeklarowało, że w internecie czuje się całkowicie bezpiecznie.

– Cyberoszuści atakują nas coraz częściej. Wyniki naszego badania pokazują, że Polacy potrzebują przede wszystkim praktycznych wskazówek, jak zabezpieczyć się przed atakami. Nie chcą być natomiast straszeni samymi zagrożeniami – zwraca uwagę Rafał Kałęcki, dyrektor biura prewencji PZU. – Dlatego w naszej kampanii postawiliśmy na to, aby dzielić się konkretnymi poradami, które pomogą uchronić się przed oszustami – dodaje.

Widać, że Polacy dość dobrze orientują się w rodzajach cyberzagrożeń. Aż 95 proc. zna co najmniej jeden z nich. Wśród najczęściej wymienianych znalazły się fałszywe zbiórki pieniędzy (74 proc.), telefony od osób podszywających się pod kogoś innego – członka rodziny lub przedstawiciela jakiejś firmy (74 proc.), niebezpieczne SMS-y z linkiem odsyłającym do fałszywej strony podszywającej się (71 proc.).

Wzrost w społeczeństwie świadomości dotyczącej zagrożeń potwierdzają także najnowsze dane CERT Polska (Computer Emergency Response Team Polska) – zespołu odpowiedzialnego za reagowanie na zagrożenia w polskim internecie. Zespół, który działa w ramach NASK (Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej), pod koniec września podał, że liczba obsłużonych incydentów cyberbezpieczeństwa w 2024 roku przekroczyła już 80 927. To więcej niż w całym ubiegłym roku i jednocześnie najwyższy wynik w historii CERT Polska. Ale warto wskazać, że liczba obsłużonych incydentów to dowód nie tylko na zwiększoną aktywność cyberprzestępców, ale także na coraz większą świadomość Polaków, którzy zgłaszają przypadki zauważonych zagrożeń.

Jednak, jak pokazuje badanie PZU, sama znajomość cyberzagrożeń nie daje nam poczucia pełnego doinformowania – Polakom brakuje praktycznej wiedzy, jak sobie z nimi radzić. Oznacza to dużą przestrzeń do działań edukacyjnych.

Jednocześnie duża jest nasza otwartość na poszerzanie wiedzy w tym zakresie. Polacy chcą wiedzieć więcej na temat sposobów ochrony przed cyberatakami i otrzymywać wskazówki dotyczące prawidłowych zachowań w tym zakresie.

„A kto tu się podszywa?”

Właśnie dlatego PZU przygotował kampanię informacyjno-edukacyjną dotyczącą cyberbezpieczeństwa, pod hasłem „A kto tu się podszywa?”. W ramach swoich działań firma chce dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców.

Ubezpieczyciel uruchomił m.in. specjalną stronę www.niedajsiepodszyc.pl, na której dostępne są liczne materiały informacyjne i edukacyjne dotyczące cyberzagrożeń oraz praktyczne porady, jak się przed nimi uchronić.

– Chcemy z naszymi działaniami propagującymi wiedzę o cyberbezpieczeństwie trafić do jak najszerszego grona odbiorców, także do tych, którzy rzadziej są obecni w świecie online. Dlatego bardzo nas cieszy współpraca nawiązana z policją, dzięki której wspólnie dotrzemy z informacjami do jeszcze większej liczby Polaków – podkreśla Rafał Kałęcki.

Ekspertem merytorycznym przy tworzeniu treści jest specjalistyczny serwis Niebezpiecznik.pl, który prowadzi portal o bezpieczeństwie i szkolenia z tego zakresu. Przy tej kampanii PZU współpracuje merytorycznie również z policją. W ramach partnerstwa policjanci na spotkaniach w szkołach i ze społecznościami lokalnymi będą rozdawać ulotki informacyjne dla dzieci i dorosłych.

Materiały stworzone z pomocą AI

Poza wymienionymi działaniami kampania „A kto tu się podszywa?” obejmuje również emisję spotu radiowego oraz emisje spotów wideo w przestrzeni internetowej.

Warto wskazać, że PZU przy tworzeniu tej kampanii sięgnął po najnowsze rozwiązania technologiczne i wykorzystał w niej najbardziej aktualne trendy na rynku.

Jest to pierwsza kampania w PZU, w której elementy graficzne – postaci, spoty wideo oraz keyvisual (graficzny motyw przewodni) – zostały wygenerowane w całości przy pomocy narzędzi sztucznej inteligencji (AI). Szereg czynności związanych z wygenerowaniem aktorów, tła, nagraniem lektorów, montażem oraz dodawaniem efektów specjalnych, a także prace nad dźwiękiem i muzyką, odbywało się podczas prac zespołów odpowiedzialnych za postprodukcję filmową.

Wykorzystanie nowatorskiej technologii nawiązuje wprost do tematu cyberbezpieczeństwa i wzmacnia przekaz kampanii, która ostrzega przed oszustami podszywającymi się pod inne osoby. Kampania rozpoczęła się 1 października i potrwa do końca miesiąca.

MATERIAŁ POWSTAŁ WE WSPÓŁPRACY Z PZU