Reklama
Rozwiń
Reklama

4Fun Media poślizgnęły się na e-commerce

E-commerce może być perspektywicznym biznesem, ale z prognozami trzeba uważać. Taki wniosek można wyciągnąć czytając komunikat giełdowej grupy telewizyjno-marketingowej 4Fun Media. Przy okazji publikacji wyników za pierwsze półrocze tego roku jej zarząd zrewidował oczekiwania wobec spółek, które niedawno kupował.

Publikacja: 01.10.2019 12:44

4Fun Media poślizgnęły się na e-commerce

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

15 mln zł – takie przychody miał wypracować w 2019 roku segment biznesowej działalności e-commerce grupy 4Fun Media zgodnie z zapowiedzią firmy z października ubiegłego roku. Po półroczu wynoszą one 3,2 mln zł, czyli 21 proc. rocznego celu.

Cel ten od wczoraj jest już nieaktualny, a jaki jest nowy – nie podano. Zarząd spółki kontrolowanej przesz Dariusza Stokowskiego, odwołał go w poniedziałek wieczorem podając w ramach opublikowanego „planu dalszego rozwoju grupy kapitałowej”, że segment ten nie spełnia pokładanych w nim oczekiwań. 4Fun Media podda go restrukturyzacji.

We wtorek notowania 4Fun Media na GPW tracą o godzinie 10.15 ponad 21 proc. i papier kosztuje 5,26 zł.

CZYTAJ TAKŻE: Telewizja: Zyskują platformy satelitarne i smartfony

„Mimo poniesienia znaczących nakładów inwestycyjnych na rozwój technologiczny, marketing oraz rekrutację nowych pracowników, segment ten ciągle przynosi straty i rozwija się wolniej niż to pierwotnie zakładano w planach na 2019 rok” – napisano w giełdowym komunikacie.

Reklama
Reklama

Jeszcze rok temu Ross Newens, prezes 4Fun Media przekonywał dziennikarzy, że zakup udziałów tych firmach jest dobrym pomysłem. Teraz menedżment 4Fun Media uważa, że choć w 2014 roku podjął dobrą decyzję aby zróżnicować źródła przychodów spółki i uniezależnić ją od wydatków na reklamę telewizyjną, to realizacja strategii i osiągnięcie zakładanych celów (powrót na ścieżkę poprawy rentowności i wzrostu zysku netto) „wymagać będzie wdrożenia planu znaczącej reorganizacji zasobów grupy kapitałowej emitenta, zwłaszcza w segmencie e-commerce, który rozwija się wolniej niż zakładano i w efekcie notuje straty” – czytamy.

CZYTAJ TAKŻE: Internetowa telewizja burzy stare biznesowe modele

Na segment e-commerce 4Fun Media składają się takie firmy jak CupSell, Mustache, Naimpreze.pl i Print Logistics.

4Fun Media kupowało je w ubiegłym roku, przeznaczając na ten cel w sumie według naszych obliczeń 7,3 mln zł (w tym 3,8 mln zł zapłaty za istniejące udziały i podniesienie kapitału, a pozostałe sumy w postaci pożyczek).

O ile firmy Cupsell oraz Mustache.pl mają osiągnąć próg rentowności na przełomie roku, o tyle menedżment 4Fun Media jako słabe ocenia perspektywy sklepu z kostiumami i innymi gadżetami naimpreze.pl i firmy zajmującej się nadrukami na tkaninach – Print Logistic.

4Fun Media poszuka inwestora dla naimpreze.pl, ale najpóźniej w czwartym kwartale br. zapaść ma decyzja co do przyszłości tej platformy. Nie wykluczono jej zamknięcia i odpisu wartości poniesionych na nią inwestycji, które wyniosły w sumie 0,9 mln zł.

Reklama
Reklama

„Podobny scenariusz należy brać pod uwagę w przypadku spółki produkcyjnej Print Logistic, której strata na koniec okresu raportowego wyniosła 0,5 mln złotych przy niskiej sprzedaży, a dotychczasowe nakłady finansowe emitenta przekroczyły w tym przypadku kwotę 1,5 mln złotych, z czego 0,9 mln zł na zakup udziałów i podwyższenie kapitału oraz 0,6 mln złotych pożyczki” – czytamy w komunikacie.

W sumie, w I półroczu br. grupa 4Fun Media wykazała 26,8 mln zł przychodu, podobnie jak przed rokiem, gdy był on o 0,3 mln zł niższy, 1,67 mln zł straty operacyjnej oraz 2,08 mln zł straty netto. Dla porównania rok temu grupa wykazała 5,7 mln zł zysku operacyjnego i 4,7 mln zł straty netto.

Jej niegdyś podstawowy biznes – telewizja – w I półroczu br. odnotowała 7,47 mln zł przychodu, o 33 proc. mniej niż przed rokiem. Wpływy z nadawania i produkcji telewizyjnej stanowiły tym samym 28 proc. całości sprzedaży grupy (42 proc. rok temu).

Niższa sprzedaż reklam telewizyjnych w 2019 roku była spowodowana przede wszystkim niższą oglądalnością kanałów należących do 4fun Media (w II kw. br. było to 0,25 proc.). Segment TV&Digital Content, tworzą trzy stacje muzyczno-rozrywkowe (4FunTV, 4FunDance, 4Fun Gold Hits) oraz portal naEkranie.pl, który w raportowanym okresie osiągnął sprzedaż na poziomie 1, mln zł i – jak podał zarząd – z kwartału na kwartał wykazuje tendencję wzrostową.

CZYTAJ TAKŻE: To będzie wielka bitwa. Disney Plus i Rakuten.TV uderzą w Netfliksa

Celem na kolejne kwartały jest stabilizacja poziomu rentowności segmentu. Poprawy rentowności – jak podano – należy spodziewać się w tym i kolejnym kwartale br. W drugiej połowie września spółka zwołała nadzwyczajne walne zgromadzenie, które zdecydować ma o wydzieleniu biznesu telewizyjnego do osobnej spółki. Według Tymona Betleja odpowiedzialnego za relacje z inwestorami w firmie „intencją wydzielenia segmentu telewizyjnego jest doprowadzenie do większej transparentności aktywów w ramach grupy kapitałowej”.

Reklama
Reklama

W tym roku kurs akcji 4FunMedia spadł o ponad 43 procent, a w ciągu 12 miesięcy o ponad 55 procent do 6,68 zł w poniedziałek.

Tegoroczne ZWZ upoważniło zarząd do przeprowadzenia skupu akcji własnych spółki.

Biznes Ludzie Startupy
Nie tylko Ozempic. Polacy chcą odchudzić Europejczyków z pomocą AI
Biznes Ludzie Startupy
Polska to rynek przyzwyczajony do mocnej konkurencji
Biznes Ludzie Startupy
Koniec kradzieży rowerów? Polski pomysł podbija świat
Patronat Rzeczpospolitej
24 godziny na cyfrowe rozwiązania. Znamy zwycięzców HackNation 2025
Biznes Ludzie Startupy
Do start-upów trafią duże pieniądze. Państwowa instytucja wesprze zagraniczną ekspansję
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama