Telewizja: Zyskują platformy satelitarne i smartfony

I na świecie, i w Polsce rośnie liczba osób oglądających treści z internetu na ekranie telewizora

Wolniej spada czas, który Polacy spędzają przed tradycyjną telewizją. Walkę o widza wygrywają i tak platformy satelitarne i naziemna telewizja cyfrowa.

W dobie wysypu internetowych platform z filmami i serialami jednym ze strategicznych zagadnień dla rynku telewizji jest zmiana sposobu konsumpcji treści wideo i próba przewidzenia trendów. Od lat mówi się o tym, że internet jako medium sprawi, że nie będziemy oglądać telewizji linearnej, ale programy, które sami wybierzemy w danym momencie, a co za tym idzie zmieni się też sposób dystrybucji telewizji.

CZYTAJ TAKŻE: Internetowa telewizja burzy stare biznesowe modele

Z danych opublikowanych właśnie przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji wynika jednak, że tradycyjna telewizja nadal ma się dobrze. Tempo zmiany polegającej na widocznym od 2015 r. stopniowym odchodzeniu od telewizji linearnej na rzecz innych platform w 2018 roku zwolniło. W ub.r. Polacy oglądali telewizję linearną średnio 4 godziny 17 minut dziennie, tj. o 1,5 minuty krócej niż rok wcześniej. W 2017 r. różnica wobec 2016 r. wyniosła ponad 3 minuty.

KRRiT ocenia, że wynikać to może z coraz większej oferty dostępnych programów, dzięki czemu widzowie mogą przeważnie znaleźć w telewizji interesujące ich treści.

Rada podaje, że w ciągu ostatnich 10 lat liczba polskich i polskojęzycznych programów zwiększyła się ze 155 do 393. Jeśli uwzględnić dostępne w Polsce i oferowane przez polskich operatorów programy zagraniczne, widzowie mają do wyboru łącznie 603 stacje telewizyjne (łącznie z programami duplikowanymi w HD).

KRRiT odnotowuje, że od pięciu lat rośnie popularność telewizji naziemnej, a mimo to większość gospodarstw domowych w Polsce (63 proc. w 2018 r.) korzystało z platform płatnej telewizji.

CZYTAJ TAKŻE: Sociale stawiają na wideo

W minionym roku wzrósł nieznacznie udział w rynku platform satelitarnych (o 1,9 pkt proc. do 37 proc.), a spadł telewizji kablowych (o 1,6 pkt proc. do 26 proc.). Taki sam udział jak platformy satelitarne miała bezpłatna telewizja naziemna (37 proc.) – szacuje KRRiT na podstawie danych Nielsen Audience Measurement.

Co do innych trendów w konsumpcji treści wideo, to najszybciej przybywało w 2018 r. osób, które korzystały z urządzeń mobilnych, by oglądać materiały audiowizualne.

Grono widzów używających do tego celu przynajmniej raz w miesiącu laptopa urosło o 4 pkt proc. do 80 proc., ze smartfona o 10 pkt proc. do 77 proc., a z tabletu o 2 pkt proc. do 32 proc. Stabilne było grono widzów przed komputerem (47 proc.), a grono korzystających z telewizora urosło o 1 pkt proc. do 93 proc.

KRRiT zastrzega, że rosnąca popularność urządzeń mobilnych jako odbiorników telewizyjnych nie oznacza, że są to dominujące platformy odbioru. Formy dłuższe oglądamy raczej na telewizorze lub komputerze. Wiadomości i kabarety – na smartfonie.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Cyfryzacja porusza miasto

Transformacja cyfrowa to nie tylko procesy zachodzące w firmach. Do nowych realiów dostosowują się ...

Nowy pomysł na polski grafen. W proszku

Instytut Technologii Materiałów Elektronicznych (ITME) chce być drugim graczem w Europie w produkcji grafenu ...

Rozwój sztucznej inteligencji może zaszkodzić kobietom

Wzrost liczby miejsc pracy w sektorze IT i z nim powiązanych nieproporcjonalnie uderza w ...

Wiceprezes CD Projektu: Pracujemy nad kolejną dużą produkcją

Nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa. Wręcz przeciwnie, dopiero zaczęliśmy naszą kampanię związaną z „Cyberpunkiem” ...

Chińskie firmy prywatne chcą podbić kosmos

W ciągu dwóch lat wystrzelą swoje rakiety cztery prywatne firmy z Państwa Środka, dla ...

Producent gier mobilnych wszedł na giełdę z przytupem

Na parkiecie we wtorek pojawił się dziewiąty producent gier. Na otwarciu jego prawa do ...