Polacy wydają w internecie coraz chętniej i coraz więcej. Nasz rynek rośnie rocznie w tempie dwucyfrowym i nic nie wskazuje na odwrócenie tego trendu. Obok Bułgarii czy Rumunii, gdzie rynek ma poszybować w 2019 r. aż o 30 proc., nasz jest również jednym z najszybciej rosnących – prognoza na ten rok mówi o 25-proc. wzroście wydatków na zakupy przez internet.
Tak optymistyczne dla sprzedawców dane podaje w najnowszym raporcie organizacja Ecommerce Europe we współpracy z EuroCommerce, grupującą czołowych sprzedawców detalicznych na kontynencie. „Rzeczpospolita” jako jedyne medium poznała pełną wersję raportu.
Europejski lider
Według danych z raportu Polacy w tym roku wydadzą w sieci już tyle co Szwajcarzy, jednak wciąż będą daleko za potęgami w rodzaju Niemiec, Francji czy Wielkiej Brytanii. To jednak efekt sporo niższych wydatków per capita jak również wciąż mniejszej popularności e-zakupów w społeczeństwie. Z tej opcji korzysta obecnie 60 proc. dorosłych Polaków, podczas gdy w rozwiniętych gospodarkach zachodnioeuropejskich już ponad 80 czy nawet 90 proc.
– Rynek rozwija się szybko we wszystkich krajach i staje się coraz ważniejszym elementem modeli biznesowych, a dla konsumentów częścią ich codziennego życia – mówi Christian Verschueren, dyrektor generalny EuroCommerce. – Szybko zwiększająca się rola e-commerce to zarówno odpowiedź jak i impuls do zmian w zachowaniach konsumenckich. Europa musi nadążyć za rozwojem tego sektora w innych regionach świata, kluczowe jest zrozumienie dużych różnic w zwyczajach konsumentów na poszczególnych europejskich rynkach.