Biznes coraz bardziej inteligentny

Przedsiębiorcy, naukowcy i inżynierowie wspólnie pracują nad tworzeniem technologicznych rozwiązań, które zmieniają gospodarkę.

Publikacja: 27.03.2017 20:43

Biznes coraz bardziej inteligentny

Foto: 123RF

Zaawansowane algorytmy są wykorzystywane w biznesie coraz częściej. Wielu z nas nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że na co dzień korzysta z rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji (ang. Artificial Intelligence, AI).

Moc obliczeniowa komputerów nieustannie rośnie i przybywa specjalistów w dziedzinie AI, a jednocześnie w tempie lawinowym rośnie popyt na nowe rozwiązania.

Więcej szans niż zagrożeń

Sztuczna inteligencje diametralnie zmienia kształt wielu obszarów gospodarki. Zautomatyzowane rozwiązania przejmują część prostych, powtarzalnych prac, które można ująć w zapis algorytmiczny. Z drugiej strony pojawiają się nowe zawody, a rosnąca efektywność biznesu pozwala optymalizować działalność i ciąć koszty – z korzyścią dla przedsiębiorców, a w dłuższym terminie dla całej gospodarki.

Rozwój sztucznej inteligencji dokonuje się na kilku płaszczyznach: naukowej, biznesowej, w dużych korporacjach, jak również w startupach. Poszczególne podmioty nawiązują ze sobą współpracę, co jest szczególnie ważne w takich dziedzinach jak AI, gdzie wiedza i know-how są kluczem do dalszego rozwoju.

– Termin sztucznej inteligencji został zdefiniowany już w latach 50. Jednak to w ciągu ostatnich kilku lat dokonaliśmy znaczących postępów związanych zarówno ze wzrostem mocy obliczeniowej, jak i z możliwościami jej praktycznego wykorzystania – podkreśla Bartłomiej Rozkrut, zarządzający krakowską spółką 2040.io (jej nazwa nawiązuje do tego, że według przewidywań w 2040 r. sztuczna inteligencja dorówna ludzkiemu umysłowi).

Podkreśla, że uczenie maszynowe już teraz zmienia świat technologii. W takich dziedzinach jak rozpoznawanie obrazu czy analiza dużych zbiorów danych komputery są lepsze i szybsze od ludzi.

Nowym segmentem, który będzie zyskiwał na popularności w najbliższych latach, jest m.in. obszar inteligentnych asystentów. Coraz częściej mówi się również o rewolucji w interfejsach użytkownika. Najprawdopodobniej w przyszłości będziemy komunikować się z komputerami za pomocą naturalnego interfejsu, jakim jest mowa i gesty.

– Wierzę, że dzięki ścisłej współpracy z komputerami będziemy w stanie wykonywać nasze prace szybciej i efektywniej, dlatego rozwój sztucznej inteligencji powinniśmy traktować jako szansę, a nie zagrożenie dla ludzkości – uważa Rozkrut.

Startupy na start

Specjaliści firmy badawczej Gartner prognozują, że za kilka lat rozpoznanie i synteza mowy osiągną punkt, w którym trudne stanie się rozróżnienie między ludzkimi operatorami a maszynami.

– Te drugie coraz częściej będą nam towarzyszyć podczas zakupów, załatwiania spraw np. w bankach, kontaktach służbowych, jak i w codziennej pracy. Nie oznacza to jednak końca jednego centralnego kanału, jakim jest interakcja z prawdziwym asystentem, ale płynne przechodzenie z jednego w drugi – mówi Paweł Pierścionek, ekspert z firmy Cludo.

Coraz częściej wykorzystuje się sztuczną inteligencję do rozwiązywania konkretnych problemów biznesowych. Fundacja Przedsiębiorczości Technologicznej podkreśla, że na początku wymaga to zdefiniowania procesów i znalezienia obszarów, w których jest pole do optymalizacji czasowej bądź kosztowej. To mogą być zadania, w których do dyspozycji są duże zasoby danych, wymagające ręcznego przetwarzania, bądź takie, w których do wyciągania wniosków potrzebujemy dużej wiedzy i wąskiej specjalizacji. Następnie w oparciu o taką analizę możemy się zastanowić, czy jesteśmy w stanie „wytrenować” model, który będzie automatyzował te procesy i tym samym pomagał nam w pracy.

Grono osób zainteresowanych sztuczną inteligencją stale się powiększa. Coraz częściej zwołuje się takie spotkania jak na przykład krakowski A.I. meetup organizowany cyklicznie przez wspomnianą już firmę 2040.io.

– Wszystkich chcących dowiedzieć się czegoś więcej zapraszamy na konferencję Start Smart organizowaną przez MIT EF w maju w Warszawie, która będzie okazją do spotkania ludzi zajmujących się wykorzystaniem AI w obszarze naukowym, technicznym i biznesowym – informuje Fundacja Przedsiębiorczości Technologicznej.

Konferencja, której „Rzeczpospolita” jest partnerem, odbędzie się 5 czerwca w Centrum Nauki Kopernik pod hasłem „Przyszłość ze sztuczną inteligencją”. Zaplanowano panele dyskusyjne dotyczące zastosowania sztucznej inteligencji w czterech sektorach gospodarki: zdrowia, fintechu (usługi finansowe oparte na najnowocześniejszych technologiach), robotyki oraz w big data.

Fundacja Przedsiębiorczości Technologicznej jest operatorem akceleratora MIT Enterprise Forum, którego misją jest wspieranie technologicznych startupów. Istnieje on od 1978 r. i działa w ponad 30 krajach. Jest nienastawioną na zysk międzynarodową organizacją wspierającą młode firmy, powiązaną z Massachusetts Institute of Technology.

Zaawansowane algorytmy są wykorzystywane w biznesie coraz częściej. Wielu z nas nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że na co dzień korzysta z rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji (ang. Artificial Intelligence, AI).

Moc obliczeniowa komputerów nieustannie rośnie i przybywa specjalistów w dziedzinie AI, a jednocześnie w tempie lawinowym rośnie popyt na nowe rozwiązania.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Klikasz i kupujesz to, co widzisz w TV. Pomoże polska sztuczna inteligencja
Biznes Ludzie Startupy
Polacy radykalnie wydłużyli świeżość żywności. Technologia z Torunia trafi do USA
Biznes Ludzie Startupy
To ona wyszuka przyszłe gwiazdy futbolu. Kluby stawiają na sztuczną inteligencję
Biznes Ludzie Startupy
Polska sztuczna inteligencja rozpozna bakterie. Wystarczy pokazać jej zdjęcie
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biznes Ludzie Startupy
Polski król nanodruku chce podbić USA. Jeden z kilku graczy na świecie