Sklepy fałszują opinie w internecie na potęgę

Sklepy często fałszują w necie opinie klientów. Wystawiają sobie dobre oceny i złe konkurencji.
Adobe Stock

Sprzedawcy próbują coraz częściej sztucznie poprawiać sobie poziom ocen od użytkowników, ponieważ dla wielu klientów to ważny czynnik wyboru oferty na zakupach.

Dla wielu klientów oceny innych kupujących w sieci to jedna z najważniejszych informacji, często wygrywająca nawet z ostateczną ceną produktu. Nie od dzisiaj wiadomo, że dlatego bywają nagminnie fałszowane. W efekcie powstały narzędzia, które mają pomóc w ich urealnieniu.

CZYTAJ TAKŻE: Kafelki i baterie hitami internetu

Z jednej strony nieuczciwi sprzedawcy nabijają sobie dobre wyniki, wystawiając najwyższe oceny, co nie ma potwierdzenia w faktycznym poziomie usług. Z drugiej ma też miejsce działanie odwrotne, gdy nieuczciwa konkurencja celowo chce zaniżyć oceny swojego rywala, również sztucznie wystawiając mu jak najniższe oceny przez podstawionych „klientów”.

Pomaga z tym walczyć choćby Fakespot.com, darmowe narzędzie, które po podaniu adresu internetowego produktu w ofercie sklepu analizuje opinie, by oddzielić te fałszywe od prawdziwych. Na razie sprawdza oferty z wybranej listy sprzedawców, jak Amazon, Sephora, Walmart czy BestBuy. Jest dostępne zarówno w wersji na komputer, jak i mobilnej. Prześwietla również serwisy usługowe, jak TripAdvisor oraz Yelp. ReviewMeta.com z kolei można użyć tylko dla oferty Amazona.

CZYTAJ TAKŻE: Marki luksusowe ruszyły na podbój internetu

W Polsce także jest z tym problem, a opinie innych użytkowników są ważne dla ponad 80 proc. kupujących w sieci. W celu weryfikacji autentyczności opinii użytkowników porównywarka Ceneo sprawdza np. już od kilku lat, czy z jednego adresu IP nie pojawiło się ich zbyt dużo. Wszystkie opinie są też na bieżąco czytane, a część od razu ukrywana, jeśli podejrzana jest ich autentyczność.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Startup pomaga sprzedawać najbardziej śmierdzący owoc świat

Singapurski startup DiMuto uruchomił platformę rozproszonej bazy danych (blockchain), która będzie śledzić eksport 4 ...

Startupy nakręcają popyt na biura coworkingowe

Sektor tzw. elastycznych powierzchni do pracy urósł w Europie w ciągu ostatnich czterech lat ...

Prezes YouTube to daleka krewna premiera Morawieckiego. Odwiedzi Warszawę w święto niepodległości

Susan Wojcicki, posiadająca polski paszport prezes serwisu YouTube, ma odwiedzić Warszawę na 100-rocznicę polskiej ...

Thierry Breton: Europejczycy muszą sami decydować o swoich danych

Górą danych zawładnęło kilka firm – amerykańskich, ale też chińskich – i używają ich ...

Dom prosto z… drukarki. Gotowy w 13 godzin

Białostocki startup REbuild postawił pierwszy w naszym kraju betonowy budynek za pomocą wielkoformatowej drukarki. ...

AliExpress otworzył sklep stacjonarny. Zaskakujące miejsce

Platforma e-commerce należąca do chińskiego giganta, Alibaby, inwestuje w stacjonarne sklepy pod marką AliExpress. ...