Sklepy fałszują opinie w internecie na potęgę

Sklepy często fałszują w necie opinie klientów. Wystawiają sobie dobre oceny i złe konkurencji.
Adobe Stock

Sprzedawcy próbują coraz częściej sztucznie poprawiać sobie poziom ocen od użytkowników, ponieważ dla wielu klientów to ważny czynnik wyboru oferty na zakupach.

Dla wielu klientów oceny innych kupujących w sieci to jedna z najważniejszych informacji, często wygrywająca nawet z ostateczną ceną produktu. Nie od dzisiaj wiadomo, że dlatego bywają nagminnie fałszowane. W efekcie powstały narzędzia, które mają pomóc w ich urealnieniu.

CZYTAJ TAKŻE: Kafelki i baterie hitami internetu

Z jednej strony nieuczciwi sprzedawcy nabijają sobie dobre wyniki, wystawiając najwyższe oceny, co nie ma potwierdzenia w faktycznym poziomie usług. Z drugiej ma też miejsce działanie odwrotne, gdy nieuczciwa konkurencja celowo chce zaniżyć oceny swojego rywala, również sztucznie wystawiając mu jak najniższe oceny przez podstawionych „klientów”.

Pomaga z tym walczyć choćby Fakespot.com, darmowe narzędzie, które po podaniu adresu internetowego produktu w ofercie sklepu analizuje opinie, by oddzielić te fałszywe od prawdziwych. Na razie sprawdza oferty z wybranej listy sprzedawców, jak Amazon, Sephora, Walmart czy BestBuy. Jest dostępne zarówno w wersji na komputer, jak i mobilnej. Prześwietla również serwisy usługowe, jak TripAdvisor oraz Yelp. ReviewMeta.com z kolei można użyć tylko dla oferty Amazona.

CZYTAJ TAKŻE: Marki luksusowe ruszyły na podbój internetu

W Polsce także jest z tym problem, a opinie innych użytkowników są ważne dla ponad 80 proc. kupujących w sieci. W celu weryfikacji autentyczności opinii użytkowników porównywarka Ceneo sprawdza np. już od kilku lat, czy z jednego adresu IP nie pojawiło się ich zbyt dużo. Wszystkie opinie są też na bieżąco czytane, a część od razu ukrywana, jeśli podejrzana jest ich autentyczność.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Festiwal promocji w sieci. Czas na Black Friday i Cyber Monday

Choć sezon świąteczny zawsze kojarzył się z wszelkimi akcjami zwiększającymi sprzedaż, to ten rok ...

Singapur ma sposób Covid. Drony, opaski i astronomiczne kary

Autonomiczne drony mają pilnować w Singapurze przestrzegania zasad dystansu społecznego. A elektroniczne opaski przypilnują ...

Polski fintech startuje w 32 krajach. Wspiera go gigant

Startup ZEN, kierowany przez Dawida Rożka, ogłosił swój oficjalny debiut na rynku. Spółka działająca ...

USA biją w chińskiego producenta czipów. Korzysta z nich armia ChRL?

Amerykańskie ministerstwo handlu USA wprowadziło zakaz dostawy amerykańskich podzespołów i części dla chińskiego producenta ...

Zakupy przez Instagram w kilkanaście sekund

Instagram Checkout umożliwi kupowanie produktów bez konieczności opuszczania aplikacji. Instagram jest kolejnym medium społecznościowym ...

Japonia najbardziej cyberbezpieczna, Polskę w dół ciągną zawirusowane smartfony

W globalnym rankingu bezpieczeństwa cyfrowego Polska jest nieco powyżej światowej średniej. Wygrywa kraj Kwitnącej ...