Usługi transportowe hitem e-handlu

Internet podbijają już nie tylko e-sklepy. Platformy oferujące różne usługi liczą już swoich klientów w milionach. Szczególnie mocno taką ofertę rozwija branża transportowa, gastronomiczna czy kosmetyczna.

Publikacja: 25.03.2019 22:13

Usługi transportowe hitem e-handlu

Foto: Shutterstock

W handlu internetowym powoli zaczyna się zmiana, jaką można zaobserwować w całej gospodarce. Bardzo szybko rośnie znaczenie sprzedaży usług przez internet, np. gastronomicznych czy kosmetycznych, jak również takich, które świadczone są również za pośrednictwem internetu. To choćby kursy językowe, ale także konsultacje medyczne.

Ten rynek również zderza się z barierą w postaci zwyczajów konsumenckich, związanych choćby z formą zamawiania usługi, ale przede wszystkim – sposobu płacenia.

CZYTAJ TAKŻE: Polacy polubili aplikacje do wynajmu pojazdów

– Warto pamiętać o grupie konsumentów, którym zmiana nawyków płatniczych przychodzi z większą trudnością – mówi Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający mytaxi w Polsce. – Dopóki zmiana przyzwyczajeń Polaków nie dokona się w pełni, firmy powinny pozostawić swoim klientom możliwość wyboru preferowanej formy zapłaty, a wśród nich również gotówki – dodaje.

Doskonale możliwości tkwiące w handlu internetowym wykorzystały właśnie firmy zajmujące się transportem, zarówno taksówkami, jak i innymi pojazdami, np. coraz modniejszymi hulajnogami.

Taksówka i hulajnoga

– Do tej pory udało się wprowadzić usługę hive w czterech miastach Europy. Już podczas programu pilotażowego, który ruszył w grudniu 2018 r. w Lizbonie, w ciągu pierwszych tygodni hive zachęcił tysiące użytkowników do zainstalowania aplikacji i skorzystania z usługi wypożyczenia e-hulajnóg – mówi Łukasz Gontarek, city manager hive w Warszawie. Firma zajmuje się właśnie wynajmem hulajnóg.

– Od debiutu w Lizbonie zwiększyliśmy flotę z 400 do blisko tysiąca sztuk. Co więcej, widzimy rozwijające się na podobnym poziomie zainteresowanie usługą oferowaną przez hive w Atenach, Paryżu oraz Warszawie – gdzie wystartowaliśmy niedawno – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Kafelki i baterie hitami internetu

– Ubiegły rok był przełomowy, 75-proc. wzrost przychodu na wszystkich rynkach, na których operujemy, czyni nas najszybciej rozwijającą się aplikacją taxi w Europie. W Polsce odnotowaliśmy 50-proc. wzrost liczby kursów w 2018 r. i 55-proc. wzrost liczby użytkowników w porównaniu z 2017 r. – mówi Krzysztof Urban. – Ciągle skupiamy się na rozwoju produktu, czyli naszej aplikacji. W ubiegłym roku dokonaliśmy przebudowy interfejsu aplikacji, dzięki której pasażer może zamówić taksówkę według preferencji. Wprowadziliśmy również opcję Lite, której zaletą jest cena znana z góry i promocyjne stawki – dodaje.

Potencjał dotarcia do klienta przez internet widać też w branży kosmetycznej. Serwis Booksy miał w 2018 r. 6,6 mln zapisów zarówno na usługi fryzjerskie, jak i kosmetyczne. Jak zauważają przedstawiciele platformy, za aż 45 proc. z nich odpowiadali mężczyźni.

– Niemal 40 proc. wszystkich usług rezerwowanych jest już po godzinach pracy salonów, kiedy linie telefoniczne są nieczynne, a kontakt z recepcją niemożliwy – mówi Łukasz Szymak, country manager Booksy Polska.

– Rezerwacje online eliminują problem dzwonienia do salonu czy poszukiwania wolnego miejsca w kalendarzu. Polacy je pokochali, w 2018 r. za pomocą Booksy zostało umówionych aż o 44 proc. więcej wizyt niż rok wcześniej – dodaje.

Opcję rezerwacji online mają też duże sieci salonów, jak np. Jean Louis David. Firma nie odpowiedziała nam jednak, na ile jest to znaczący kanał dotarcia do klienta.

CZYTAJ TAKŻE: Kurierzy w Polsce drżą przed Amazonem

Podobnie tajemniczy jest Lux Med, największa sieć prywatnych przychodni medycznych. Firma swoich klientów mocno zachęca do korzystania z opcji rezerwacji wizyty online. Na ile skutecznie? Tego nie wiadomo, Lux Med również nie odpowiedział na nasze pytanie o udział liczby rezerwacji online.

Boom internetowy

Bardzo prężnie rozwija się też rynek kursów językowych online. – Kursy języka angielskiego Speak Up są sprzedawane również zdalnie poprzez internet. Kursy dla biznesu, które są oferowane pod brandem International Language Institute, są sprzedawane w kanale tradycyjnym – mówi Bogusława Matuszewska, prezes Speak Up. – Kursy są również dostępne w wersji online. Zajęcia z lektorem prowadzone są online. Liczba studentów korzystających z tej formy nauki rośnie, obecnie mamy trzy razy więcej studentów online w porównaniu z rokiem ubiegłym – dodaje.

Również w branży gastronomicznej widać bardzo szybkie przejście na usługi online. Lider, czyli platforma Pyszne.pl, podał, że w 2018 r. zanotował wzrost zamówień aż o 46 proc., a baza klientów urosła o 34 proc., do 2 mln. Wartość zamówień dokonywanych za pośrednictwem serwisu wzrosła z kolei o 54 proc., do niemal 120 mln euro. Za pośrednictwem tego serwisu sprzedaje już ponad 6,6 tys. restauracji, co pokazuje, jaka jest skala zainteresowania gastronomii kanałem online.

– Z 46-proc. wzrostem liczby zamówień cały czas jest najszybciej rosnącym serwisem grupy Takeaway.com. Nasz wzrost w dalszym ciągu powodowany jest przede wszystkim zmianą kanału – ludzie coraz częściej rezygnują z telefonu na rzecz zamawiania online i na urządzeniach mobilnych – mówi Arkadiusz Krupicz, współzałożyciel i dyrektor zarządzający Pyszne.pl.

Ten segment rynku internetowego rośnie błyskawicznie nie tylko dzięki platformom w rodzaju Pyszne.pl czy Pizzaportal.pl. Większe sieci, np. pizzerii – jak choćby Dominium, mają własny system zamówień zarówno przyjmowanych telefonicznie, jak i online.

W handlu internetowym powoli zaczyna się zmiana, jaką można zaobserwować w całej gospodarce. Bardzo szybko rośnie znaczenie sprzedaży usług przez internet, np. gastronomicznych czy kosmetycznych, jak również takich, które świadczone są również za pośrednictwem internetu. To choćby kursy językowe, ale także konsultacje medyczne.

Ten rynek również zderza się z barierą w postaci zwyczajów konsumenckich, związanych choćby z formą zamawiania usługi, ale przede wszystkim – sposobu płacenia.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Klikasz i kupujesz to, co widzisz w TV. Pomoże polska sztuczna inteligencja
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes Ludzie Startupy
Polacy radykalnie wydłużyli świeżość żywności. Technologia z Torunia trafi do USA
Biznes Ludzie Startupy
To ona wyszuka przyszłe gwiazdy futbolu. Kluby stawiają na sztuczną inteligencję
Biznes Ludzie Startupy
Polska sztuczna inteligencja rozpozna bakterie. Wystarczy pokazać jej zdjęcie
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biznes Ludzie Startupy
Polski król nanodruku chce podbić USA. Jeden z kilku graczy na świecie