Porsche wykorzysta włókna lnu. Nie chodzi o ubrania dla kierowców

materiały prasowe

Model 718 Cayman GT4 Clubsport posiada niektóre części karoserii wykonane z tzw. naturalnego włókna.

Włókno węglowe wykorzystywane jest w sportach motorowych od wielu lat, niemiecki producent super samochodów postanowił przełamać znaną wszystkim formułę. Drzwi oraz spoiler najnowszego modelu wykonane są naturalnego włókna, który głównie składa się z lnu. Tej samej rośliny wykorzystywanej od wieków przez ludzkość do produkcji tkanin, żywności dla zwierząt czy do celów leczniczych.

Czytaj także: Powstał dom z plastikowych butelek. Jest odporny na huragany

Produkcja włókna węglowego wiążę się z wysokimi kosztami produkcji, a przede wszytkim z pochłanianiem ogromnych ilości energii do ich wytworzenia. Ekspert do spraw kompozytów w Porsche, Eduard Ene twierdzi, że produkcja materiału opartego o włókna lnu zmniejsza zapotrzebowanie energii o 75 procent. Nie jest to jedyna zaleta nowego materiału, w odróżnieniu do karbonu len jest dużo bardziej przyjazny dla środowiska. Można go łatwo recyklingować w przeciwieństwie do włókna węglowego, które wymaga spalania w bardzo wysokiej temperaturze.

Oczywiście w sportach motorowych najważniejszą cechą nie jest ekologia materiału, z którego wykonane są auta. Włókno węglowe jest bardzo twardym materiałem jednak słabo radzi sobie z bezpośrednimi uderzeniami po których rozpada się na miliony kawałków jak szkło. Tutaj naturalny odpowiednik znów ma przewagę. Konstruktorzy z Porsche twierdzą, że ich materiał ma pięciokrotnie wyższą odporność na tłumienie drgań niż konwencjonalne włókna węglowe, przez to podczas zderzeń na torze auta nie ulegają takiemu zniszczeniu.

Czytaj także: Oszczędne monitory z odpadów przyszłością elektroniki

Pomimo szeregu zalet, karbon ma część przewag nad lnianym konkurentem, głównie chodzi o wagę. Nowe drzwi ważą o kilogram więcej od poprzednich, a mówimy tu przecież o samochodach przeznaczonych wyłącznie do jazdy po torach. Ponadto pomimo lepszej wytrzymałości na uderzenia to włókno naturalnie nie jest tak wytrzymałe jak węglowe. Dlatego też w wersji Clubsport (nie dopuszczonej do ruchu drogowego) zamontowana jest klatka zapewniająca bezpieczeństwo kierowcy, natomiast w wersji, która może poruszać się po naszych drogach nie znajdziemy drzwi wykonanych z nowego materiału.

Obecnie pomimo ograniczenia kosztów związanych z konsumpcją energii przy produkcji naturalnego włókna, pozostaje ono droższe od węglowego zamiennika. Niemieccy twórcy twierdzą jednak, że w przyszłości, wraz rozwojem technologii, sytuacja może ulec zmianie.

 

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

E-handel: Telefony dobiją sklepy stacjonarne

W najbliższych latach wartość zakupów przez smartfony czy tablety ma w Polsce rosnąć o ...

9 listopada to Europejski Dzień Wynalazców. Czy mamy powody do świętowania?

MIT Technology Review ogłosiło coroczną listę „Innovators Under 35”, w której wskazano 35 wyróżniających ...

Arabia Saudyjska promuje aplikację kontrolującą kobiety

Saudyjscy politycy zachęcają obywateli do używania dostępnej w Apple Store i Google Play aplikacji, ...

Unia: trzecie uderzenie w Google’a

Google zapłaci 1,49 mld euro za nadużywanie dominującej pozycji na rynku pośrednictwa w reklamach ...

Pies przyszłości. Ten robot potrafi robić salta

Naukowcy z Massachusetts Institute of Technology (MIT) stworzyli niewielkiego robota, który robi więcej sztuczek ...

Zaskakujący pomysł na e-zakupy. W Azji już zrobił furorę

Transmisja pakowania produktu czy też przegląd kolorów czy fasonów – live streaming podbija rynek ...