Wspólna platforma telewizyjnych gigantów w Polsce. Co na to konkurenci?

Bloomberg

W Stanach Zjednoczonych – Hulu, w Wielkiej Brytanii – BritBox, w Niemczech – Joyn, we Francji – Salto. To przykłady serwisów internetowych założonych przez konkurujące grupy telewizyjne. Teraz tym tropem idą największe prywatne stacje w Polsce.

Discovery, właściciel TVN, i Cyfrowy Polsat, właściciel telewizji Polsat, poinformowały, że chcą utworzyć wspólną platformę OTT (ang. over the top) i połączyć biblioteki programów. – To bardzo racjonalna decyzja nadawców, wpisująca się w szeroki międzynarodowy trend – komentuje Paweł Gala, prezes agencji mediowej Wavemaker. – Na wielu rynkach kanały FTA łączą siły na polu streamingu, by przeciwdziałać ofensywie globalnych gigantów. Wspomnijmy Britbox, projekt iTV i BBC w Wielkiej Brytanii, francuskie Salto (France Televisions, TF1 i M6) czy niemieckie wysiłki nadawców Prosieben SAT1 i Discovery. Ostatnie zakupy na rynku wideo przyprawiają o zawrót głowy: Netflix i „Seinfeld”; „The Office”, które będzie pokazywał Peacock, czy serial „Friends” zabezpieczony przez HBO Max, oznaczały transakcje wartości kilkuset milionów dolarów, sumy niespotykane dotąd na rynku wideo. I dla wielu lokalnych nadawców absolutnie nieosiągalne – tłumaczy.

CZYTAJ TAKŻE: Discovery i Cyfrowy Polsat łączą siły. Wojna płatnych telewizji

– Dzisiaj widzowie oczekują łatwego dostępu do ulubionych programów w jednym miejscu. Nasz serwis będzie właśnie taką platformą – przekonuje Katarzyna Kieli, prezes i dyrektor zarządzająca Discovery w regionie EMEA. Dodaje, że projekt wpisuje się w strategię międzynarodową Discovery (Joyn to efekt porozumienia z ProsiebenSat 1). – Wierzymy, że właśnie teraz jest najlepszy moment, aby nadawcy telewizyjni tworzyli wspólnie produkty odpowiadające na potrzeby konsumentów – mówi Kieli.

Według Macieja Steca, wiceprezesa ds. strategii Cyfrowego Polsatu, platforma ma oferować najwyższej jakości rozwiązania technologiczne.

O szczegółach wiadomo niewiele. Na początek telewizyjne grupy chcą zainwestować 60 mln zł (po 30 mln zł każda). Zawarły umowę joint venture, w której zastrzeżono, że nie mogą sprzedać udziałów bez zgody partnera firmie spoza grupy. Discovery obejmie 50 proc. w spółce, którą utworzył Cyfrowy Polsat, jeśli zgodzi się na to Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. To zapewne m.in. z tego powodu daty startu platformy nie wskazano.

CZYTAJ TAKŻE: Netfliksowi przybywa rywali. Teraz uderzy HBO

Wkrótce ma się wyjaśnić, co będzie z serwisami Player.pl (Discovery) i Ipla.tv (Polsat). Według Gemiusa we wrześniu Player.pl zajmował wśród serwisów VoD drugie miejsce z 2,98 mln realnych użytkowników i czuł oddech Netflixa (2,91 mln). Ipla.tv była siódma (1,76 mln). Szef Wavemakera przypomina, że w Polsce rynek reklamy e-wideo w tym roku powiększy się o ok. 30 proc., do ponad 800 mln zł. Wie o tym Grupa Canal+. – Widzowie chcą oglądać zarówno lokalne, jak i międzynarodowe produkcje, dlatego będą korzystać z kilku serwisów. Gra będzie się więc toczyć głównie o ich uwagę i czas. Ogłoszenie tej współpracy nie zmienia nic w planach Canal+. Kończymy pracę nad własną usługą OTT, która będzie łączyć polskie i międzynarodowe treści oraz świat VOD ze światem telewizji na żywo, w tym 4K – mówi Edyta Sadowska, prezes Platformy Canal+.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Groźna Libra. Unia i Chiny przymierzają się do własnych kryptowalut

Fińska prezydencja UE proponuje, by Europejski Bank Centralny rozważył działania prowadzące do stworzenia własnej ...

Polski startup stworzył zdrową alternatywę dla antybiotyków

Proteon Pharmaceuticals wykorzystuje bakteriofagi, czyli organizmy zwalczające bakterie, w przemysłowej hodowli zwierząt. Spółka otrzymała ...

Xiaomi startuje z nową marką

„Małe ziarno” lub też „proso” – tak należałoby przetłumaczyć nazwę Xiaomi na język polski. ...

Netflix zrobi serial na podstawie „Stu lat samotności” Gabriela Garcíi Marqueza

Zmarły pięć lat temu pisarz konsekwentnie odrzucał propozycje ekranizacji „Stu lat samotności”, obawiając się, ...

Udany lot największego samolotu na świecie

Stratolaunch to samolot o największej na świecie rozpiętości skrzydeł. Wczoraj z lotniska Mojave Air ...

Japoński dron pasażerski wzbił się w powietrze. To będzie rewolucja

Znany producent elektroniki NEC Corporation przeprowadził pierwszy testowy lot swojego drona pasażerskiego. Lot odbył ...