Allegro faworyzuje własną sprzedaż na platformie? UOKiK bada sprawę

Fotorzepa, Jerzy Dudek

UOKIK wszczął postępowanie wyjaśniające wobec największego sprzedawcy internetowego w Polsce.

Urząd podejrzewa, że Allegro faworyzowało własną działalność sprzedażową kosztem innych sprzedawców na platformie. Jak poinformował prezes Urzędu Marek Niechciał, to choćby sklepy internetowe, które często korzystają z pośrednictwa Allegro w dotarciu do klientów.

Zarzuty dotyczą m.in. wykorzystywania informacji na temat funkcjonowania platformy (w tym dotyczące tzw. algorytmu trafności) niedostępnych dla innych sprzedawców.

Ponadto – według UOKiK – niektóre funkcje sprzedażowe i promocyjne były dostępne tylko dla oficjalnego sklepu Allegro, a dla innych oferentów nie.

CZYTAJ TAKŻE: Allegro rozpoczyna ostrą walkę z Chińczykami

UOKiK przeprowadził przeszukanie w siedzibie firmy i na podstawie zebranych w ten sposób informacji postanowił wszcząć postępowanie. Nie oznacza to, że wina firmy jest przesądzona. w tego postępowaniach maksymalna kara to do 10 proc. przychodów za rok wcześniejszy.

Allegro podaje, że w 2018 r. jego przychody wzrosły o 13,6 proc. do 1,75 mld zł. Zdecydowaną większość tej kwoty stanowią wpływy od użytkowników z tytułu opłat transakcyjnych, jak prowizje za wystawianie ofert i od sprzedaży. 6,2 mln zł dały opłaty za abonament Allegro Smart, dający prawo do darmowych dostaw w ramach kwoty rocznego abonamentu. Ponad 130 mln zł dało też Allegro sprzedawanie usług reklamowych, czyli treści prezentowane w serwisie, który ma kilkanaście milionów użytkowników rocznie.

Allegro w stanowisku wystosowanym po informacji o postępowaniu UOKiK podało, że od 20 lat odgrywa kluczową rolę w budowaniu polskiej gospodarki i pomaga polskim małym i średnim firmom docierać do klientów z całego kraju i rozwijać działalność. W 2019 r. wystawili oni na Allegro 40 milionów nowych ofert (w sumie jest ich ponad 130 milionów), znacząco zwiększając swoją sprzedaż w sieci. Firma podkreśla, że oficjalny Sklep Allegro, który jest przedmiotem zainteresowania UOKIK, odpowiada za mniej niż 1 proc. sprzedaży na całej platformie i przede wszystkim uzupełnia luki w ofertach sprzedawców, na przykład podczas szczytów zakupowych.

CZYTAJ TAKŻE: Allegro potwierdza: kurier będzie darmowy

– Ekosystem Allegro umożliwia każdej firmie handlowej łatwe wejście na rynek bez żadnych barier, umożliwiając konkurowanie na równych warunkach. Dzięki temu polscy konsumenci korzystający z Allegro mają praktycznie nieograniczony wybór produktów w najlepszych cenach, czyli najlepsze doświadczenie zakupowe – mówi Francois Nuyts, prezes Allegro.

Jego zdaniem każdego tygodnia na Allegro rejestruje się i rozpoczyna sprzedaż 500 nowych kont firmowych, dzięki czemu liczba firm sprzedających na Allegro – głównie małych i średnich polskich przedsiębiorstw – wzrosła do ponad 140 tysięcy. – To najlepszy dowód zaufania dla nas oraz potwierdzenie, że łatwo jest rozpocząć sprzedaż na naszej platformie, docierając z ofertą do blisko 18 milionów polskich klientów w każdym miesiącu – natychmiast i bez żadnej bariery wejścia – przekonuje Francois Nuyts.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Zbliża się premiera nowego Apple Watch. I znów mamy przecieki

Nadchodzi wrzesień a wraz z nim premiery od Apple, w tym najprawdopodobniej nowy model ...

Trzęsienie ziemi na rynku kryptowalut. Będą nowe regulacje

Bitcoin i inne waluty cyfrowe zyskały popularność m.in. dlatego, że zaoferowały sposób obejścia rządowego ...

Polacy połączą Ubera z hulajnogą

„OK Google, wyszukaj najbliższy pojazd na minuty” – tylko jedno zdanie, a smartfon zaproponuje ...

Alphabet wart bilion dolarów

Konglomerat Alphabet dołączył do ekskluzywnego grona firm wartych ponad bilion dolarów. Firma założona przez ...

IKEA znalazła sposób na polski zakaz

Choć sklep internetowy z pełną ofertą firmy działa od niedawna, to już 10 proc. ...

Pakiet medyczny dla psa? Warszawski startup wywęszył okazję

Sławomir Wiatr zbudował innowacyjny biznes z myślą o zwierzętach. Chce rozwijać m.in. teleweterynarię wspartą ...