Przełom w reklamach online. W tym roku kampanie wesprze AI

Adobe Stock

W Polsce wydatki na internet już przekroczyły te na telewizję. Wśród mediów, które osiągnęły najsilniejszą pozycję na rynku, są amerykańscy giganci Google i Facebook – wynika z raportu interaktywnie.com.

W ciągu najbliższego roku aż 84 proc. marketingowców planuje zwiększyć inwestycje w reklamę wideo w internecie, 70 proc. zamierza zwiększyć wydatki na media społecznościowe, a 63 proc. decyduje się na podniesienie kwot wydatków na podcasty – wynika z badania „Getting Media Right: Marketing in Motion”.

Narastająco w trakcie trzech kwartałów 2019 r. nakłady na reklamę online wzrosły o prawie 380 mln zł względem porównywalnego okresu w 2018 r. Ich całkowita wartość osiągnęła 3,5 mld zł, co rok do roku oznacza 12-proc. wzrost. Dlaczego firmy inwestują w reklamę online?

CZYTAJ TAKŻE: Reklama online warta więcej niż telewizyjna

– Bo wzrasta powszechność korzystania z internetu przez kupujących – zarówno online, jak i offline. Przed zakupami czytamy informacje na forach internetowych czy blogach, szukamy rekomendacji i opinii na temat danego produktu czy usługi – podkreśla Maciej Kapuściński, dyrektor w agencji marketingu internetowego Result Media.

Rok 2019 był ewidentnie rokiem uczenia maszynowego

Dodaje, że użytkownik wykorzystuje wyszukiwarkę do znalezienia odpowiedzi na nurtujące go pytania, ale na tym etapie znajduje także informacje potrzebne do podjęcia decyzji zakupowej. W ten scenariusz wpisuje się marketing poprawiający skuteczność swoich działań. Coraz częściej wykorzystuje do tego sztuczną inteligencję.

Rok 2019 był ewidentnie rokiem uczenia maszynowego. Wyszukiwarka Google, która ma w Polsce nieco ponad 98 proc. udziału w rynku, od dłuższego czasu mocno inwestuje w ten obszar. Systemy samouczące się, wykorzystywane m.in. w kampaniach Google AdWords, umożliwiają analizę dużej ilości danych w czasie rzeczywistym. Wynikiem tego są inteligentne kampanie produktowe.

CZYTAJ TAKŻE: Kto rządzi internetową reklamą w Polsce? To dwóch gigantów

Eksperci podkreślają jednak, że kampanie „smart” bazują na danych historycznych – konieczny jest czas oraz dane, aby algorytm Google’a nauczył się i zoptymalizował działania.

– To jeszcze nie sztuczna inteligencja, ale wiele wskazuje, że 2020 będzie rokiem AI. Powinny się już pojawić algorytmy Google’a, które pozwolą reklamodawcy uruchomić kampanię reklamową w oparciu o dane rynkowe – mówi Kapuściński. Wskazuje, że kolejnym elementem strategii Google’a jest inwestycja w rozwój wyszukiwarki. W minionym roku najważniejszą zmianą okazał się nowy system przetwarzania języka ludzi przez komputer. Ma się on zapoznawać ze zdaniami wpisywanymi w wyszukiwarkę i zrozumieć intencje użytkownika. Jednym z ciekawszych udogodnień jest również umieszczenie odpowiedzi na zadane pytanie bezpośrednio w oknie, jeszcze przed wynikami wyszukiwania. Ciekawą nowinką są również wyszukiwania wizualne.

– Ta funkcjonalność może odmienić sposób, w jaki użytkownicy poszukują inspiracji, oraz wpłynąć na ich intencje zakupowe. Świetnym tego przykładem jest aplikacja Google Lens, która oprócz możliwości tłumaczenia tekstu i skanowania kodów daje możliwość wyszukania i kupienia podobnych produktów na podstawie zdjęcia – wskazuje Kapuściński.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Amerykanie coraz mocniej cisną Huawei

Amerykański Departament Sprawiedliwości postawił oficjalne zarzuty chińskiemu koncernowi. Naciska też na sojuszników, by nie ...

Robot zastąpi barmana. Szybszy i zawsze uprzejmy

Robot zaczął serwować drinki w barze w centrum Tokio. Dzięki dołączonemu do ramienia tabletowi ...

Google zmienił warunki gry dla e-sklepów

Firmy handlujące w sieci, o ile nie chcą wpaść w odmęty internetowej wyszukiwarki, muszą ...

Bitcoin może jeszcze mocno namieszać

Rok temu kosztował niemal 20 tys. dol., ale od tego czasu jego cena mocno ...

Można zwracać „Cyberpunka”. Zarząd tłumaczy się z wpadki

W pierwszym kwartale 2021 r. opublikujemy zaktualizowaną strategię. Teraz koncentrujemy się na poprawianiu gry ...

Kierowca Ubera sam ustali cenę kursu

Amerykański gigant łączący pasażerów z kierowcami szykuje małą rewolucję. Firma, która do tej pory ...