Kto rządzi internetową reklamą w Polsce? To dwóch gigantów

Facebook i Google sięgnęły w 2018 roku po ponad połowę wydatków reklamodawców na promocję w polskiej sieci – wyliczyli eksperci IAB i PwC. Ich udział będzie nadal rósł – przewidują.

Publikacja: 07.05.2019 21:10

Kto rządzi internetową reklamą w Polsce? To dwóch gigantów

Foto: cyfrowa.rp.pl

Polska, podobnie jak inne kraje Unii Europejskiej, chce nałożyć na platformy internetowe tzw. cyfrowy podatek, naliczany od przychodów uzyskiwanych w naszym kraju. Brakuje jednak precyzyjnych danych mówiących, ile tak naprawdę wypracowują dzięki umowom zawieranym w Polsce tacy giganci, jak Facebook i Google. Światło na ich biznes rzuca najnowszy raport o rynku reklamy w internecie przygotowany przez IAB i PwC.

Cyfrowy duopol

W roku 2018 udział dwóch kluczowych gigantów z Doliny Krzemowej w wartości polskiego rynku wyniósł nieco ponad 50 proc. – czytamy w najnowszej edycji raportu Adex, autorstwa IAB i PwC.

CZYTAJ TAKŻE: Unia: trzecie uderzenie w Google’a

Ponieważ wartość całego rynku reklamy internetowej w ub.r. według analiz tych firm to około 4,47 mld zł, na Google i Facebooka przypada ponad 2,2 mld zł.

Dla porządku należy powiedzieć, że szacunki IAB/PwC obejmują także rozliczenia barterowe, czy prowizje domów mediowych , ale z drugiej strony także nie ujmowane w innych dostępnych wyliczeniach (np. Starcomu) dane dotyczące segmentu internetowych ogłoszeń.

""

Google, którym kieruje Sundar Pichai, zgarniaćmoże ponad jedna trzecią budżetów na reklamy online.Bloomberg

cyfrowa.rp.pl

Autorzy raportu Adex zauważają wprawdzie, że udział gigantów we wzroście rynku reklamy online w ub.r. był mniejszy niż w roku 2017 (wyniósł 60 proc. vs 72 proc.), ale są zdania, że ich pozycja w polskiej sieci będzie nadal rosnąć. Mówią wręcz o „duopolu na rynku komunikacji cyfrowej”.

Wyliczenia IAB i PwC są zbieżne z szacunkami Starcomu, który– jak pisaliśmy – szacuje udział Google’a w rynku reklamowym w Polsce na około 12,2 proc., a w przypadku internetu – na ponad 36 proc. Daje to około 1,2 mld zł w 2018 r., jeśli wziąć pod uwagę metodykę naliczania danych.

CZYTAJ TAKŻE: Skargi na Google. Wiedzą o nas zdecydowanie za dużo

Giganci swoich całkowitych wyników uzyskiwanych w Polsce nie zdradzają, ale też nie odcinają się od wyliczeń rynkowych ekspertów.

W sumie, zarówno według IAB i PwC, jak i według Starcomu, rynek reklamy internetowej w ub.r. powiększył się o około 13 proc. – Polski rynek reklamy online w 2018 roku nie zawiódł, nadal utrzymując wysoką dynamikę wzrostu i znacznie przekraczając magiczną granicę 1 mld euro. Notowane trendy i źródła wzrostu nie są też zaskoczeniem i odpowiadają trendom światowym – mówi Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.

""

Mark Zuckerberg, założyciel Facebooka,może zaliczyć kolejny rok w Polsce do udanych.Bloomberg

cyfrowa.rp.pl

Zwraca on uwagę, że w minionym roku widać było silniejszą niż rok wcześniej kondycję rodzimych graczy. Krajowe firmy internetowe miały bowiem większy udział we wzroście rynku niż to bywało w latach poprzednich.

CZYTAJ TAKŻE: Miliard z podatku cyfrowego mocno zawyżony

Choć internetowi giganci znajdują coraz to nowe formaty, które firmy mogą stosować do reklamy swoich marek i produktów, to pod względem rodzajów reklamy internetowy rynek w ub.r. nie zmienił się drastycznie.

Dominującym formatem była reklama graficzna, na którą zleceniodawcy przeznaczyli niemal połowę budżetów (49,6 proc.). Drugie miejsce zajął marketing w wyszukiwarkach, czyli ta część rynku, którą przypisuje się głównie Google’owi (31,7 proc.). Trzecia kategoria – ogłoszenia online – odpowiadały za 15,3 proc. rynku, a spadł udział e-mail marketingu (do 2,2 proc.).

Więcej telekomów

Według IAB i PwC do kluczowych czynników mających wpływ na wzrost wydatków w sieci należy popularyzacja kampanii kierowanych do użytkowników smartfonów (ogólnie urządzeń mobilnych). Jej wartość przekroczyła rekordową granicę 1,2 mld zł przy dynamice wzrostu sięgającej 35 proc. Więcej wydano także na media społecznościowe (wzrost o 22 proc.).

CZYTAJ TAKŻE: Wiceprezes Facebooka: Podatki zapłacimy w Warszawie

Branżą, która w 2018 r. przeznaczyła na internet więcej niż w 2017 r., jest telekomunikacja. Udział wydatków telekomów urósł do 10 proc. z 8 proc. rok wcześniej. Nadal głównym reklamodawcą internetu są marki handlowe (sieci sklepów), a dalej motoryzacja i producenci różnego rodzaju dóbr konsumpcyjnych.

Według Agory, w tym roku wydatki na reklamę w sieci Polsce będą należały ponownie do rosnących najszybciej, choć wolniej niż w roku ubiegłym. Medialna grupa sądzi, że wzrost budżetów na reklamę w sieci zamknie się w przedziale 5–8 proc.

OPINIA

Tomasz Łebkowski
menedżer w zespole Telekomunikacji, Mediów i Technologii w PwC

Branża reklamy internetowej nieustannie ewoluuje. Przejście z mediów cyfrowych na mobilne było przełomowym trendem wpływającym na światowy rynek reklamy internetowej w ciągu ostatnich kilku lat. Dzięki nowym typom urządzeń – takim jak inteligentne głośniki z cyfrowym asystentem i inteligentne telewizory – zmienia się sposób interakcji konsumentów z usługami i treściami multimediów. Pojawiają się tym samym nowe obszary konkurencji dla cyfrowych graczy reklamowych. Ta rewolucja małymi krokami zaczyna również wchodzić do Polski.

Resort finansów nadal szacuje

Minister finansów Teresa Czerwińska powiedziała w wywiadzie udzielonym „Rzeczpospolitej”, iż resort nadal pracuje nad cyfrowym podatkiem, który objąłby globalne platformy internetowe. – Nie udało się osiągnąć porozumienia w sprawie „podatku cyfrowego” na forum Unii Europejskiej, ale np. Austria, Francja, Hiszpania czy Włochy też chcą takie regulacje wprowadzić – mówiła nam szefowa resortu finansów. Nie podała terminu, w którym mogą zakończyć się analizy w tej sprawie. Czerwińska przypomniała, że celem regulacji jest opodatkowanie firm, które prowadzą działalność w wielu krajach, ale unikają płacenia podatku.
Według oficjalnych dokumentów Ministerstwa Finansów wpływy z podatku cyfrowego w Polsce w 2020 r. miałyby wynieść 217,5 mln zł. Wcześniej mowa była nawet o 1 mld zł rocznie.

Polska, podobnie jak inne kraje Unii Europejskiej, chce nałożyć na platformy internetowe tzw. cyfrowy podatek, naliczany od przychodów uzyskiwanych w naszym kraju. Brakuje jednak precyzyjnych danych mówiących, ile tak naprawdę wypracowują dzięki umowom zawieranym w Polsce tacy giganci, jak Facebook i Google. Światło na ich biznes rzuca najnowszy raport o rynku reklamy w internecie przygotowany przez IAB i PwC.

Cyfrowy duopol

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Niemiecki robot ma być jak dobry chrześcijanin. Zaskakujące przepisy za Odrą
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Globalne Interesy
Mark Zuckerberg rzuca wyzwanie ChatGPT. „Wstrząśnie światem sztucznej inteligencji”
Globalne Interesy
Amerykański koncern zwalnia pracowników. Protestowali przeciw kontraktowi z Izraelem
Globalne Interesy
Zagadkowa inwestycja Microsoftu w arabską sztuczną inteligencję. Porzucone Chiny
Globalne Interesy
Sprzedaż iPhone'ów runęła i Apple traci pozycję lidera. Jest nowy król smartfonów