Polska, podobnie jak inne kraje Unii Europejskiej, chce nałożyć na platformy internetowe tzw. cyfrowy podatek, naliczany od przychodów uzyskiwanych w naszym kraju. Brakuje jednak precyzyjnych danych mówiących, ile tak naprawdę wypracowują dzięki umowom zawieranym w Polsce tacy giganci, jak Facebook i Google. Światło na ich biznes rzuca najnowszy raport o rynku reklamy w internecie przygotowany przez IAB i PwC.
Cyfrowy duopol
W roku 2018 udział dwóch kluczowych gigantów z Doliny Krzemowej w wartości polskiego rynku wyniósł nieco ponad 50 proc. – czytamy w najnowszej edycji raportu Adex, autorstwa IAB i PwC.
CZYTAJ TAKŻE: Unia: trzecie uderzenie w Google’a
Ponieważ wartość całego rynku reklamy internetowej w ub.r. według analiz tych firm to około 4,47 mld zł, na Google i Facebooka przypada ponad 2,2 mld zł.
Dla porządku należy powiedzieć, że szacunki IAB/PwC obejmują także rozliczenia barterowe, czy prowizje domów mediowych , ale z drugiej strony także nie ujmowane w innych dostępnych wyliczeniach (np. Starcomu) dane dotyczące segmentu internetowych ogłoszeń.