Rosja chce mieć swojego Amazona

Bloomberg

Z powodu pandemii wielu Rosjan zmieniło nawyki i zaczęło robić zakupy przez internet. W kraju brakuje jednak czempiona w branży e-commerce na wzór Amazona w USA. Według analityków lider branży może wyrosnąć w ciągu następnych kilku lat.

Covid-19 przyciągnął do internetu około 10 mln rosyjskich konsumentów. Po tym, jak prezydent Władimir Putin nakazał zamknięcie sklepów na prawie dwa miesiące podczas wiosennej fali zachorowań na koronawirusa, pozostawiło to konsumentom niewielki wybór i wielu rozpoczęło przygodę z handlem e-commerce. Według prognoz firmy Data Insight, wartość sprzedaży internetowej w Rosji wzrośnie o 44 proc. w 2020 r. do 2,5 bln rubli (32 mld dol.). 

CZYTAJ TAKŻE: Pierwsza licencja na 5G w Rosji. Wielkie opóźnienia przez armię

Szansa na zdominowanie handlu elektronicznego w największym pod względem powierzchni kraju świata wciąż jest do osiągnięcia. Największy rosyjski sprzedawca e-commerce Wildberries, kontroluje tylko 13 proc. rynku, nawet po tym, jak jego sprzedaż podwoiła się w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku. Dla porównania Amazon kontroluje około 50 proc. rynku e-commerce w USA.

– Wspomagane przez pandemię, duże platformy e-commerce pochłaniają udział w rynku zarówno ze sklepów stacjonarnych, jak i internetowych – powiedział Marat Ibragimov, analityk w Gazprombanku. – Konkurencja zaostrza się, a w przyszłości dwóch lub trzech graczy będzie dominować na rynku – dodał.

CZYTAJ TAKŻE: Niewidzialny super-dron z 6-cioma tonami bomb. Rosjanie idą na całość

Rosja ma więcej użytkowników w internecie niż Niemcy, czyli drugi pod względem wielkości rynek zbytu Amazona. Jednak w Rosji zakorzenione nawyki konsumenckie i wyzwania logistyczne utrudniają handel elektroniczny i zniechęcają zagraniczne firmy, takie jak Amazon, do prowadzenia tam działalności. W efekcie rosyjskimi Amazonami staną się rodzime spółki, takie jak Wildberries, wspierana przez rosyjskiego miliardera Vladimira Evtushenkova platforma Ozon, czy Yandex.

Nagroda w wyścigu o pozycję lidera w branży w Rosji będzie duża biorąc pod uwagę rozwój tego rynku. Zakupy internetowe będą stanowić nieco ponad 10 proc. rosyjskiej sprzedaży detalicznej w 2020 r., w porównaniu z 6 proc. w zeszłym roku – wynika z danych branżowej organizacji AKIT. Dla porównania w USA w 2019 r. było to 16 proc., a w Chinach 37 proc.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Tiry-widma wyjada na drogi. Kierowcy nie będą potrzebni

Startup Peloton Technology prowadzi testy rewolucyjnego rozwiązania dla transportu drogowego. Już niedługo na drogach ...

NASA: Na Marsie powstaną domy z grzybów

Agencja myśli o budowaniu tzw. habitatów, czyli siedzib dla ludzi na Marsie, ale pakowanie ...

Uczelnie stawiają na zajęcia zdalne

Decyzja rządu o zawieszeniu zajęć w szkołach nie przestraszyła uczelni. Wiele z nich od ...

Sztuczne mięso? Producenci napotkali zaskakujący problem

Mięso hodowane w laboratorium ma być w przyszłości ekologiczna odpowiedzią na zatruwające środowisko hodowle ...

„Avengers: Koniec gry” z rekordowym otwarciem. Film zarobił już miliard dolarów

Premiera najnowszej produkcji Marvela „Avengers: Koniec gry” przebiła wszelkie oczekiwania, ustanawiając nowy rekord w ...

Startupy 2020. Dziesięć firm, które warto obserwować

Do zestawienia wybraliśmy, nie największe polskie startupy z wielkimi nadziejami na uzyskanie statusu jednorożca, ...