Rosja chce mieć swojego Amazona

Z powodu pandemii wielu Rosjan zmieniło nawyki i zaczęło robić zakupy przez internet. W kraju brakuje jednak czempiona w branży e-commerce na wzór Amazona w USA. Według analityków lider branży może wyrosnąć w ciągu następnych kilku lat.

Publikacja: 22.10.2020 09:11

Rosja chce mieć swojego Amazona

Foto: Bloomberg

Covid-19 przyciągnął do internetu około 10 mln rosyjskich konsumentów. Po tym, jak prezydent Władimir Putin nakazał zamknięcie sklepów na prawie dwa miesiące podczas wiosennej fali zachorowań na koronawirusa, pozostawiło to konsumentom niewielki wybór i wielu rozpoczęło przygodę z handlem e-commerce. Według prognoz firmy Data Insight, wartość sprzedaży internetowej w Rosji wzrośnie o 44 proc. w 2020 r. do 2,5 bln rubli (32 mld dol.). 

CZYTAJ TAKŻE: Pierwsza licencja na 5G w Rosji. Wielkie opóźnienia przez armię

Szansa na zdominowanie handlu elektronicznego w największym pod względem powierzchni kraju świata wciąż jest do osiągnięcia. Największy rosyjski sprzedawca e-commerce Wildberries, kontroluje tylko 13 proc. rynku, nawet po tym, jak jego sprzedaż podwoiła się w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku. Dla porównania Amazon kontroluje około 50 proc. rynku e-commerce w USA.

– Wspomagane przez pandemię, duże platformy e-commerce pochłaniają udział w rynku zarówno ze sklepów stacjonarnych, jak i internetowych – powiedział Marat Ibragimov, analityk w Gazprombanku. – Konkurencja zaostrza się, a w przyszłości dwóch lub trzech graczy będzie dominować na rynku – dodał.

CZYTAJ TAKŻE: Niewidzialny super-dron z 6-cioma tonami bomb. Rosjanie idą na całość

Rosja ma więcej użytkowników w internecie niż Niemcy, czyli drugi pod względem wielkości rynek zbytu Amazona. Jednak w Rosji zakorzenione nawyki konsumenckie i wyzwania logistyczne utrudniają handel elektroniczny i zniechęcają zagraniczne firmy, takie jak Amazon, do prowadzenia tam działalności. W efekcie rosyjskimi Amazonami staną się rodzime spółki, takie jak Wildberries, wspierana przez rosyjskiego miliardera Vladimira Evtushenkova platforma Ozon, czy Yandex.

Nagroda w wyścigu o pozycję lidera w branży w Rosji będzie duża biorąc pod uwagę rozwój tego rynku. Zakupy internetowe będą stanowić nieco ponad 10 proc. rosyjskiej sprzedaży detalicznej w 2020 r., w porównaniu z 6 proc. w zeszłym roku – wynika z danych branżowej organizacji AKIT. Dla porównania w USA w 2019 r. było to 16 proc., a w Chinach 37 proc.

Covid-19 przyciągnął do internetu około 10 mln rosyjskich konsumentów. Po tym, jak prezydent Władimir Putin nakazał zamknięcie sklepów na prawie dwa miesiące podczas wiosennej fali zachorowań na koronawirusa, pozostawiło to konsumentom niewielki wybór i wielu rozpoczęło przygodę z handlem e-commerce. Według prognoz firmy Data Insight, wartość sprzedaży internetowej w Rosji wzrośnie o 44 proc. w 2020 r. do 2,5 bln rubli (32 mld dol.). 

CZYTAJ TAKŻE: Pierwsza licencja na 5G w Rosji. Wielkie opóźnienia przez armię

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Klikasz i kupujesz to, co widzisz w TV. Pomoże polska sztuczna inteligencja
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes Ludzie Startupy
Polacy radykalnie wydłużyli świeżość żywności. Technologia z Torunia trafi do USA
Biznes Ludzie Startupy
To ona wyszuka przyszłe gwiazdy futbolu. Kluby stawiają na sztuczną inteligencję
Biznes Ludzie Startupy
Polska sztuczna inteligencja rozpozna bakterie. Wystarczy pokazać jej zdjęcie
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biznes Ludzie Startupy
Polski król nanodruku chce podbić USA. Jeden z kilku graczy na świecie