Firmy będą wynagradzać za oglądanie ich reklam? Polacy szykują rewolucję

Start-up Seecoin wdraża nowatorski system, który pozwoli reklamodawcom wejść w interakcję z odbiorcami. Jego twórcy mówią o modelu „ekonomii uwagi” i wskazują, że eliminuje on fałszywy ruch, boty i przypadkowe kliknięcia.

Publikacja: 21.06.2025 21:43

Zmiany w reklamie napędzi rozwój sztucznej inteligencji. Ta wpływa na każdy etap kampanii – od anali

Zmiany w reklamie napędzi rozwój sztucznej inteligencji. Ta wpływa na każdy etap kampanii – od analizy danych, przez dobór grup docelowych, po tworzenie treści i ich personalizację

Foto: Adobe Stock

Seecoin – projekt, za którym stoją Marek Naruszewicz i Sebastian Koprzywa – może zrewolucjonizować rynek reklamowy. Pomysł bazuje na nagradzaniu użytkowników za realne zaangażowanie. W praktyce ma to polegać na tym, że np. obejrzenie reklamy lub interakcja z marką będzie skutkować otrzymaniem cyfrowych „żetonów”, który może potem wykorzystać na konkretne benefity – zniżki, dostępy, itp. Upraszczając, rozwiązanie można porównać do karty lojalnościowej nowej generacji, opartej na blockchainie.

Tak Seecoin widzi przyszłość reklamy

Seecoin powstał w ramach ekosystemu opracowanego przez adQuery. Ta technologiczna spółka, która rozwija własne narzędzia do tzw. precyzyjnego targetowania bez „cookies”, znajduje się właśnie przed rundą finansowania. Na brak zainteresowania nie może narzekać, czego zresztą doświadczyła na niedawnym wydarzeniu Token2049 w Dubaju.

– W dużym skrócie Seecoin to token reklamowy, który tworzy nowy model ekonomii uwagi. Widz jest nagradzany za czas i zaangażowanie, twórca – za jakość treści, a marka – za autentyczny kontakt z odbiorcą. Wszystko jest transparentne i zapisane na blockchainie. Eliminuje to fałszywy ruch, boty, czy przypadkowe kliknięcia – komentuje Sebastian Koprzywa.

Czytaj więcej

AI jak słup ogłoszeniowy? Reklamę w sieci czeka rewolucja

Idea start-upu jest taka, by Seecoin stał się „pierwszym punktem kontaktu dla marek wchodzących do świata Web3”. Koprzywa i Naruszewicz w Dubaju odbyli kilkadziesiąt spotkań z potencjalnymi partnerami i inwestorami. Jak zapewniają, reakcje były bardzo pozytywne. Stąd plan, by rundę finansową zamknąć w połowie roku. Start-up już myśli o wejściu na kolejne rynki. Ale chce też rozwijać sam produkt.

– Personalizacja w czasie rzeczywistym już się dzieje, ale wejdzie do kolejnych kanałów – outdooru, telewizji, audio. Reklamy głosowe zintegrowane z Alexą czy Siri to tylko kwestia czasu. Użytkownik będzie wybierał, co widzi i co słyszy. Reklama przyszłości będzie bardziej świadoma, zlokalizowana, ekologiczna i w pełni dopasowana do użytkownika – przewiduje trendy na tym rynku Marek Naruszewicz. I podkreśla, że „tokenizacja” atencji stanie się standardem.

Według twórców Seecoin to użytkownik zdecyduje, komu pozwala dotrzeć z komunikatem i za co dostaje nagrodę. Przy tym reklama miałaby być jeszcze bardziej zintegrowana z doświadczeniem, fabułą lub rozgrywką, np. w formie zadań, misji w grze czy dynamicznych scenariuszy na tzw. streamach. – I to wszystko w ekosystemie, który nagradza uwagę – podkreśla Koprzywa. – Przyszłość reklamy to nie tylko technologia, to odbudowa relacji z odbiorcą na uczciwych zasadach – przekonuje.

„Watch to earn” – czym jest nowy trend?

Założyciele warszawskiego start-upu przekonują, że widać odejście od tradycyjnych mediów na rzecz kanałów cyfrowych – social mediów, wyszukiwarek, portali czy Connected TV. Ich zdaniem zmienia się też odbiór reklamy przez użytkowników. Jak tłumaczą, badania pokazują, że ponad 70 proc. użytkowników potwierdza, że dzięki reklamie dowiaduje się więcej o danym produkcie lub usłudze, a aż 60 proc. poleca reklamowane produkty znajomym.

Czytaj więcej

Koniec z „celeb-baitingiem”? Koncern wprowadza ochronę znanych ludzi

– Właśnie dlatego reklamodawcy inwestują w rozwiązania, które pozwalają precyzyjnie dotrzeć do użytkownika, najlepiej w ekosystemie omnichannel. Rosną też oczekiwania wobec mierzalności. Klienci chcą wiedzieć, jak działania przekładają się na sprzedaż – tłumaczy Naruszewicz.

Jego zdaniem następuje właśnie koniec ery biernego odbiorcy. – Dziś użytkownik chce być zaangażowany, uczestniczyć w dialogu z marką, dlatego rozwijamy mechanizmy, które nagradzają uwagę. „Watch to earn”, reklama gamifikowana – to kierunki, które pozwalają tworzyć wartościowe interakcje między marką, twórcą a widzem – dodaje drugi z założycieli.

Zmiany w tej branży napędzi rozwój sztucznej inteligencji. Ta wpływa na każdy etap kampanii – od analizy danych, przez dobór grup docelowych, po tworzenie treści i ich personalizację. Dzięki niej można reagować w czasie rzeczywistym na to, jak użytkownik odbiera reklamę. To ogromna zmiana, która poprawia efektywność i jakość komunikacji. Koprzywa zauważa, że AI nie tylko przyspieszyła procesy, ale też obnażyła słabości starych wskaźników, jak kliknięcia czy wyświetlenia.

– W Seecoin, dzięki integracji z blockchainem, jesteśmy w stanie potwierdzić realny czas uwagi, bez opierania się na zawodnych kliknięciach. To zmiana, która może zrewolucjonizować sposób mierzenia skuteczności reklamy – zaznacza.

Seecoin – projekt, za którym stoją Marek Naruszewicz i Sebastian Koprzywa – może zrewolucjonizować rynek reklamowy. Pomysł bazuje na nagradzaniu użytkowników za realne zaangażowanie. W praktyce ma to polegać na tym, że np. obejrzenie reklamy lub interakcja z marką będzie skutkować otrzymaniem cyfrowych „żetonów”, który może potem wykorzystać na konkretne benefity – zniżki, dostępy, itp. Upraszczając, rozwiązanie można porównać do karty lojalnościowej nowej generacji, opartej na blockchainie.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Twórca Spotify finansuje broń przyszłości. Ten tajemniczy start-up jest już wart miliardy
Biznes Ludzie Startupy
Latający skuter Polaka stał się hitem. Teraz pojawił się kolejny model
Biznes Ludzie Startupy
Digitalizacja musi wzmocnić ludzkie zespoły
Biznes Ludzie Startupy
Prosperująca firma w 90 dni. AI potrafi już niemal wszystko
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes Ludzie Startupy
Cyfryzacja zwiększa wydajność przemysłu