Akwarium ma być smart. Bydgoski startup podbija dalekie rynki

Bloomberg

Firma Reef Factory opracowała kompletny zestaw do zarządzania akwarium. Można go rozbudowywać, podobnie jak systemy inteligentnego domu.

Tworzenie inteligentnych domów nie jest już dzisiaj niczym specjalnie nowatorskim. Wystarczy zainstalować smart żarówki i termostaty, czujnik ruchu informujący o wejściu do mieszkania czy kamery dbające o nasze bezpieczeństwo, aby sterować funkcjonalnościami naszego lokum z poziomu aplikacji. Z czasem system można rozbudować choćby o cyfrowy zamek do drzwi, inteligentną bramę garażową czy głośnik z asystentem głosowym. Możliwości konfiguracji jest wiele.

CZYTAJ TAKŻE: Ryba-szpieg będzie pracować dla wojska

W podobny sposób jak smart home można już dziś zbudować swoje wymarzone akwarium. Są dostępne inteligentne urządzenia dbające o filtrację, oświetlenie, temperaturę i wiele więcej. To m.in. zasługa startupu, który stworzył system Smart Reef.

Wypełnić rynkową lukę

Na pomysł inteligentnych rozwiązań dla akwarystów założyciele bydgoskiej spółki Reef Factory wpadli kilka lat temu. Z pasji i potrzeby. Chcieli stworzyć linię produktów dla niszowej branży akwarystyki morskiej. Marek Protasewicz to nie tylko współwłaściciel jednej z dwóch największych w kraju hurtowni z akcesoriami i wyposażeniem dla akwarystyki morskiej (Crazy Coral), ale przede wszystkim zapalony hobbysta z wieloletnim stażem. Szukając rozwiązań do oferty, widział, że rynek oferuje produkty „toporne” i nienadążające za duchem czasu, bo ciężko kofigurowalne, dość awaryjne i nieciekawe wizualnie. Ponadto jeśli użytkownik chciał zarządzać nimi zdalnie, co przy dużych morskich akwariach jest czasem wręcz konieczne, potrzebował dodatkowego i do tego drogiego centralnego komputera.

W samej Europie mamy ponad pół miliona akwarystów i ok. 5 tys. sklepów z produktami dla akwarystyki morskiej

Protasiewicz połączył siły z Jarosławem Wojczakowskim, przedsiębiorcą z wieloletnim stażem, współzałożycielem i prezesem notowanej na warszawskiej giełdzie spółki z branży gier wideo Vivid Games. Drugi z założycieli wniósł wiedzę niezbędną do szybkiego wzrostu firmy i doświadczenie software’owe. Protasewicz dorzucił kontakty w branży oraz zadbał o rozwój dystrybucji. Tak na rynku pojawiła się marka Reef Factory. W 2019 r. spółka opracowała pierwsze produkty i system nimi sterujący. Milowym krokiem było pozyskanie inwestora (SpeedUp Venture), co pozwoliło ruszyć z produkcją.

Egzotyczna ekspansja

Jak podkreślają założyciele startupu, spółka w rekordowym tempie i jako pierwsza na świecie opracowała całą linię produktów do akwarystyki morskiej. W niespełna dwa lata wypuściła na rynek 16 różnych, zaawansowanych technologicznie i ciekawych stylistycznie urządzeń. Idea jest taka, by każde urządzenie działało niezależnie, w sposób modułowy. Sterowanie nimi odbywa się zaś przez działający w chmurze system Smart Reef. W ramach zestawu można zainstalować m.in. lampy ledowe, sterowniki temperatury, monitory wody, pompy dozujące czy automatyczny miernik twardości wody. Specjalistyczne oprogramowanie pozwala zarządzać urządzeniami zdalnie, ale posiada też wiele przydatnych narzędzi: kalendarz akwarysty, panel parametrów wody, historię pomiarów czy alarmy.

Jarosław Wojczakowski i Marek Protasewicz podbijają rynek akwarystyki morskiej
w wersji
smart,
mat. pras.

Twórcy Reef Factory swoją linię produktów smart sprzedają na całym świecie. To olbrzymi rynek. – W samej Europie mamy ponad pół miliona akwarystów i ok. 5 tys. sklepów z produktami dla akwarystyki morskiej. Ten obszar mamy już całkowicie pokryty, nasze produkty dystrybuuje tu kilkanaście najważniejszych na rynku firm – zapewnia Marek Protasewicz.

Teraz startup skupia się na rozwoju dystrybucji w innych zakątkach świata. Podpisał już umowy z partnerami w Australii, Singapurze czy egzotycznym Reunion.

CZYTAJ TAKŻE: „Rzeczpospolita” wybrała najbardziej gorące polskie startupy 2021 roku

W 2020 r. spółka zanotowała dziesięciokrotny wzrost sprzedaży. A bieżący rok może być dla niej jeszcze lepszy – w samym lutym wartość zamówień zbliżyła się bowiem do połowy wartości sprzedaży, jaką Reef Factory wypracował w całym ubiegłym roku.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Fani Twitch’a porzucili telewizję. Padł rekord

Najpopularniejszy na świecie serwis, w którym fani gier mogą oglądać transmisje rozgrywek e-sportowych, czy ...

Dziś Apple odkryje karty. Jakim sprzętem zaskoczy tym razem?

Co roku we wrześniu Apple prezentował kolejną serię iPhone’ów, ale teraz może być inaczej. ...

Youtube oznaczał filmy z Notre Dame jako teorie spiskowe

Wkrótce po tym, jak największe stacje telewizyjne uruchomiły na Youtube swoje transmisje z Paryża, ...

Uber schodzi pod ziemię

Londyńczycy korzystający z aplikacji Ubera mogą już – oprócz możliwości zamówienia przewozu samochodem – ...

Sposób na tłok w miastach. Społecznościowe parkowanie auta

Rodzima aplikacja winkPark to nowatorskie rozwiązanie, które pozwala rezerwować miejsca postojowe dla samochodów w ...

Uber kupuje największego rywala na Bliskim Wschodzie

Uber ogłosił, że zamierza kupić firmę Careem z Dubaju za aż 3,1 mld dolarów. ...