Kafelki i baterie hitami internetu

Przez internet można już wyposażyć niemal każde mieszkanie. Na zdjęciu dwupoziomowy 238-metrowy apartament na Wyspie Spichrzów, wyceniony na 8,6 mln zł.
mat. pras.

Nie ubrania czy motoryzacja, a kategoria dom i ogród jest liderem polskiego e-handlu. Jej znaczenie szybko rośnie zarówno w liczbie sklepów, jak i obrotach.

Choć w ostatnich latach w branży e-commerce najwięcej mówi się o postępach sektora odzieżowego czy spożywczego w zakresie edukowania konsumentów do tej formy kupowania, to cichym bohaterem jest kto inny. Ogromny postęp wykonały firmy z sektora dom i ogród czy też określanego z angielska DIY od „do it yourself”. Z danych firmy Shoper wynika, że już 22,7 proc. sklepów w sieci to reprezentanci właśnie takiej oferty – wicelider, czyli branża odzieżowa, ma 17,5 proc. udziału.

Szybki rozwój rynku

Podbój rynku trwa nadal, co widać również po wynikach Allegro. Firma podała, że w 2016 r. kategoria dom i ogród odpowiadała za 21 proc. udziałów, co dawało jej drugą pozycję za sprzętem elektronicznym. Jednak według firmowej prognozy w 2021 r. udział DIY ma wzrosnąć do 30 proc., podczas gdy udział elektroniki spadnie do 20 proc., taki sam będzie też w przypadku branży motoryzacyjnej. Jaki jest obecnie? – Nie możemy podać takiej informacji – podpowiada biuro prasowe Allegro.

Ale i bez tego widać, że znaczenie tej mało medialnej kategorii rośnie i będzie nadal zyskiwać. Allegro przystąpiło choćby do inicjatywy walki z piecami węglowymi niespełniającymi wymaganych prawem norm jakościowych.

CZYTAJ TAKŻE: E-handel: Telefony dobiją sklepy stacjonarne

– Z obserwacji rynku kotłów wynika, że w sprzedaży stacjonarnej i internetowej w dalszym ciągu znajdują się urządzenia niespełniające wymagań rozporządzenia. Stanowią one znaczny odsetek ofert – wskazuje pełnomocnik premiera ds. programu „Czyste powietrze” Piotr Woźny.

– W ramach istniejącego od 2004 r. w Allegro roku programu „Współpracy w ochronie praw”, ograniczając wprowadzanie do obrotu kotłów niespełniających standardów, będziemy mogli przyczynić się do poprawy jakości powietrza – mówi Damian Zapłata, członek zarządu Allegro.pl.

Firma jest prawdopodobnie największym sprzedawcą DIY przez internet, z badania Gemius dla Izby Gospodarki Elektronicznej wynika, że na pewno jest to najczęściej wymieniana w tym kontekście nazwa sprzedawcy. Podało ją 19 proc. ankietowanych, podczas gdy Castoramę wymieniło 12 proc., IKEA co dziesiąty, a Leroy Merlin i OBI po 9 proc.

CZYTAJ TAKŻE: E-commerce 2019, czyli personalizacja, showroomy i bilety

Pod koniec 2018 r. IKEA ogłosiła start programu globalnej transformacji, w ramach którego również stawia na rozwój e-handlu.

– E-commerce to 6 proc. naszej sprzedaży w Polsce – mówiła wówczas Carolina Garcia Gomez, prezes IKEA Retail Poland. To już był wysoki wynik przekraczający średni udział e-handlu w obrotach, wynoszący 4–5 proc. Dodatkowo IKEA obecna jest w handlu online od niedawna i wciąż rozwija tę ofertę, zatem teraz jest on zapewne wyższy.

Firmy niechętnie mówią o tym, co klienci kupują online najczęściej. W przypadku tej branży logistyka jest ogromnym wyzwaniem, ponieważ w grę wchodzą towary wielkogabarytowe i po prostu ciężkie. – Czym innym jest wysłanie do klienta butelki perfum czy książki, a zupełnie innym doświadczeniem dostarczenie mu kanapy, kabiny prysznicowej czy kilku metrów terakoty lub gresu – mówi przedstawiciel jednej z sieci.

W przypadku tego sektora ważne jest dostarczanie klientom narzędzi do przynajmniej poglądowego tworzenia projektów wnętrz, co ułatwia wybór produktu.

Cyfrowy wyścig

Castorama od dwóch lat mocno rozwija obecność internetową. Jak podaje firma „Rzeczpospolitej”, w tym czasie wskaźnik ROPO, wzrósł do 49,6 proc. na koniec 2018 r. Oznacza to, że niemal połowa klientów odwiedzających sklepy Castorama przygotowuje się do zakupów, odwiedzając stronę internetową. Następnym elementem budowania przewagi rynkowej jest oferta zamawiania produktów „click & collect”, wprowadzona w 2016 roku we wszystkich sklepach.

– Dążymy do wypracowania optymalnych sposobów i narzędzi komunikacji oraz rozbudowania sprzedaży za pośrednictwem e-commerce. Na co dzień śledzimy satysfakcję klientów poprzez Net Promoter Score. Szczególnie intensywnie pracujemy nad rozwojem kanałów digital – mówi Beniamin Schön, dyrektor ds. klienta i Digitalu w Castoramie.

CZYTAJ TAKŻE: Koniec z dyskryminacją internautów przy zagranicznych zakupach

W tym kierunku zmierza też Bricomarché. – Mamy ambitne plany wobec sieci. Dotyczą one zarówno otwarć kolejnych punktów sprzedaży, jak i działań z zakresu cyfryzacji – mówi Katarzyna Jańczak-Stefanide, dyrektor generalna Bricomarché w Polsce.

– W 2019 r. planujemy otworzyć około 15 nowych supermarketów w różnych częściach Polski. Ponadto chcielibyśmy wyjść naprzeciw oczekiwaniom współczesnego klienta w zakresie wykorzystania dodatkowych narzędzi technologicznych. W tym celu już na początku roku klienci będą mieli możliwość podglądu ceny i dostępności danego towaru w poszczególnych sklepach naszej sieci – wymienia. Rozpoczęły się już testy rozwiązań drive i click & collect, co zazwyczaj jest pierwszym krokiem do otwarcia się na rynek e-commerce.

Duże sieci na tym rynku muszą jednak walczyć z szeregiem mniejszych firm, zazwyczaj wyspecjalizowanych w jednej kategorii produktu.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Kolorowa ulica, czyli czego chcą mieszkańcy polskich miast

Na rynku mamy sporą ilość nowych mieszkań. Może z ich sprzedażą nie ma kłopotów, ...

Prototyp z pojemnika na odpady dowodem na to, że każdy może zostać innowatorem

Mogłoby się wydawać, że proces tworzenia innowacji wymaga wiele czasu i wysiłku. To prawda, ...

Amazon na czarnej liście. Zemsta Trumpa?

Pięć zagranicznych platform handlowych Amazona trafiło na tzw. czarną listę stworzona przez administracje Donalda ...

Aplikacja błędnie zmusiła do izolacji tysiące osób. Afera w Izraelu

Systemy śledzące rozprzestrzenianie się koronawirusa mają ograniczać liczbę nowych zakażeń, ale – jak się ...

Izraelski robot z uchem insekta. Niezwykły efekt

Naukowcy z Tel Aviv University (TUV) przeprowadzili dość nietypowy eksperyment – połączyli maszynę z ...

Zegarek, który zszedł w głębiny

Dla firm z branży elektroniki użytkowej ekstremalne wyczyny to kolejna okazja do rywalizacji i ...