Black Friday, czyli wielki wyścig na obniżki

Patrick T. Fallon/Bloomberg

W piątek piątek wielu Polaków, a większość Amerykanów czy Brytyjczyków, spędzi na przeszukiwaniu promocji w internecie.

Okazją jest Black Friday, czyli tradycyjny start sezonu świątecznych zakupów, przypadający dzień po Święcie Dziękczynienia. Ta na wskroś anglosaska tradycja doskonale przyjmuje się także w Polsce, zależnie od badań 20 czy nawet ponad 30 proc. konsumentów przyznaje się do odkładania zakupów na ten dzień.

Tym bardziej że w ogłaszaniu okolicznościowych promocji liderami są sklepy ze sprzętem elektronicznym, a ta kategoria to jeden z najczęstszych wyborów, jeśli chodzi o sklepy internetowe. E-handel przywłaszczył sobie Black Friday, choć tradycyjnie sklepy internetowe czekały z promocjami jeszcze przez weekend i ogłaszały je w Cyber Monday. Teraz wykorzystują obydwie okazje. W efekcie Amazon rozpoczął już 19 listopada Tydzień Cyber Monday z promocjami na kilkadziesiąt tysięcy produktów z prawie wszystkich kategorii – od tabletów, przez sprzęt AGD, aż po zabawki i kalendarze adwentowe. Rabaty sięgać będą 50 proc.

– Z roku na rok oferta sklepów, również onlinowych, w tym okresie jest coraz atrakcyjniejsza, dlatego można się spodziewać, że liczba zwolenników tego święta zakupów będzie rosła. Black Friday to okazja do zakupu prezentów w atrakcyjnych cenach – mówi Wojciech Paziewski z ARC Rynek i Opinia.

Choć nie tak niskich jak w USA, gdzie w ten dzień można np. kupić konsolę Xbox One czy PS4 za 200 dol., albo smartfony tańsze o 200–300 dol.

A jednak promocje z okazji Czarnego Piątku przygotowała większość polskich firm. Jest on przez branżę handlową świętowany na nieznaną wcześniej skalę. Według badania TNS dla eBay w tegorocznej akcji weźmie udział 6,7 mln Polaków, którzy średnio wydadzą po 340 zł. W sumie zatem będzie to już 2,3 mld zł, zatem handlowcy mają o co walczyć. O ile w 2017 roku z promocji przygotowanych na ten dzień skorzystało 18 proc. Polaków, o tyle w tym roku planuje to już co czwarty – wynika z badania dla banku Santander.

– Rosnąca popularność wyprzedaży z okazji Black Friday w Polsce wpisuje się w dynamiczny rozwój e-handlu w naszym kraju. Według danych PayPala Polacy nie tylko coraz chętniej kupują online (83 proc. badanych w ciągu ostatnich 12 miesięcy co najmniej raz nabyło coś online), ale też szukają promocji – mówi Marcin Glogowski, general manager firmy PayPal Central and Eastern Europe. – W zeszłym roku częstotliwość e-zakupów w Czarny Piątek wzrosła w naszym kraju o 55 proc. w stosunku do roku 2016. Była pod znakiem mody: sprzedano pięć razy więcej produktów tej kategorii niż zazwyczaj – dodaje.

Jak będzie w tym roku? – Black Friday i Cyber Monday zamieniają się na Allegro w Black Week. Przez cały tydzień od 19 do 26 listopada można skorzystać z ponad 100 tys. promocyjnych ofert, z cenami obniżonymi z okazji Black Week – podaje największy sprzedawca internetowy.

Specjalne czarne weekendy z masą promocji odbędą się choćby w sieciach Kaufland czy Biedronka. Po raz pierwszy akcja ma taką skalę w polskim handlu, zarówno stacjonarnym, jak i internetowym.

Z badania banku wynika, że konsumenci planują w ten dzień głównie zakupy ubrań, butów oraz różnego sprzętu elektronicznego. – Dla 25 proc. polskich kupujących Black Friday to okazja do częstszych zakupów w zagranicznych e-sklepach. Polacy szukają tam ubrań (60 proc.), zabawek i akcesoriów hobbystycznych (50 proc.), biżuterii/zegarków (50 proc.), a także elektroniki (48 proc.) – mówi Marcin Głogowski.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Urlop z Airbnb i kamerą ukrytą w czujniku dymu

W wynajętym poprzez serwis Airbnb wakacyjnym domu znaleziono kamerę internetową. Operator serwisu dożywotnio usunął ...

Tinder ma konkurencję. Portal randkowy dla krów hitem

Brytyjski startup Hectare zaprezentował nową aplikację randkową. Jest niezwykle popularna wśród rolników. Pozwala im ...

Pierwszy post królowej Elżbiety II na Instagramie

Post dotyczył listu wysłanego do księcia Alberta przez żyjącego na przełomie XVIII i XIX ...

CD Projekt zarabia krocie na Wiedźminie, kurs w górę

Producent gier podał rewelacyjne wyniki za pierwszy kwartał. Choć WIG20 podczas piątkowej sesji traci ...

Pułapka na hakera. Zdradzi swoje metody

Nowe podejście do walki z cyberprzestępcami. Zamiast blokować im dostęp, otwieramy drzwi szeroko i ...

Twórca Pracuj.pl inwestuje w AI

Warszawska spółka dostarczająca zaawansowane narzędzia i dane w obszarze SEO, e-commerce oraz tzw. content ...