Elektronika może zdrożeć. W tym roku nowe przepisy

Polscy klienci coraz chętniej wybierają produkty z wyższej półki. Zdecydowanie dominują telewizory z technologią QLED i o przekątnej co najmniej 55 cali.
Shutterstock

W 2021 r. firmy sektora nowoczesnych technologii w naszym kraju czekają istotne regulacje, od których kształtu będzie zależeć dalszy ich rozwój oraz to, czy będą ona w stanie konkurować z zagranicznymi rynkami. – Nowy rok może być też decydujący dla przyszłości sieci piątej generacji i krajowych dystrybutorów elektroniki – ocenia Związek Cyfrowa Polska.

Organizacja, która reprezentuje przedsiębiorców z sektora cyfrowego w Polsce przewiduje, że w 2021 r. będziemy mieli do czynienia z kontynuacją trendu przyśpieszonej cyfryzacji, zapoczątkowanego w ubiegłym roku w wyniki epidemii koronawirusa i przystosowania całego życia społecznego oraz biznesowego do trybu pracy zdalnej. – Dlatego szczególnie ważne będzie podejmowanie w tym czasie takich inicjatyw, w tym regulacyjnych, które będą wspierały budowanie cyfrowej gospodarki. Musimy pamiętać, że sektor cyfrowy będzie odgrywał kluczową rolę także po pandemii. To istotne więc, by jego działalność nie była w jakikolwiek sposób ograniczana czy blokowana – przestrzega Michał Kanownik, prezes Cyfrowej Polski.

Co dalej z prawami autorskimi?

Związek, w swoich prognozach, zwraca uwagę na kilka czynników, które będą determinowały rozwój sektora – przede wszystkim istotną rolę odgrywać mają kwestie bezpieczeństwa cyfrowego, m.in. w kontekście nowelizowanej ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa oraz wdrożenia sieci 5G w Polsce. – Żeby w pełni wykorzystać dobrodziejstwa, jakie przyniesie sieć piątej generacji, konieczne będzie zadbanie o jej cyberbezpieczeństwo, które przełoży się na konkurencyjność polskiej gospodarki – podkreśla Kanownik. – Technologia 5G ma potencjał, by zrewolucjonizować wszystkie gałęzie polskiego przemysłu. Jej odpowiedzialna implementacja jest ważna również dla budowania pozycji gospodarczej Polski – kontynuuje.

CZYTAJ TAKŻE: Najlepsze 2020. Elektronika ma być trwała i prosta w naprawie. Bruksela chce rewolucji

W 2021 r. wyzwaniem dla rządzących będzie stworzenie takich warunków prawnych, które dadzą możliwość funkcjonowania i rozwoju polskim dostawcom technologii sieci piątej generacji. – Skorzystanie z rodzimych rozwiązań pozwoli wesprzeć lokalne przedsiębiorstwa, ale także zbudować niezależność i bezpieczeństwo, szczególnie w obszarach łączności krytycznej – podkreśla Kanownik.

Zdaniem Cyfrowej Polski trzeba zwrócić też uwagę na kilka istotnych regulacji, nad którymi w br. będą toczyć się żywe dyskusje i których przyjęcie będzie miało ogromny wpływ na działalność sektora cyfrowego w Polsce. Wyzwaniem dla legislatorów będzie m.in. implementacja Dyrektywy w sprawie praw autorskich na Jednolitym Rynku Cyfrowym, która została zaskarżona przez polski rząd do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Polska branża cyfrowa liczy, że na poziomie krajowym dojdzie do konsensusu i kompromisu, który zaspokoi z jednej strony potrzeby twórców, a z drugiej nie zaszkodzi konsumentom i przedsiębiorcom.

CZYTAJ TAKŻE: Najlepsze 2020. Polacy rzucili się na elektronikę. Hit jest jeden

W  2021 r. Komisja Europejska sfinalizuje prace nad Kodeksem Usług Cyfrowych (DSA), który w praktyce ma dostosować unijne regulacje do nowych cyfrowych usług i innowacyjnych rozwiązań.  – To istotny projekt, który zdecyduje o przyszłym kierunku rozwoju europejskiej branży cyfrowej. Polska w tym zakresie powinna być aktywna w tym roku i zadbać o to, by te nowe regulacje nie ograniczyły dostępu Europejczyków do szerokiej oferty usług, którą mamy dzisiaj – zaznacza Michał Kanownik.

Kluczowe dane

W jego opinii, Polska powinna zabiegać również o przyjazne przepisy w zakresie danych i sztucznej inteligencji tak, by były one przejrzyste i nie generowały ograniczeń. – Ważne jest tu racjonalne podejście do stworzenia takich przepisów o udostępnianiu danych, by nie hamowały one innowacyjności, a jednocześnie dbały o własność intelektualną oraz tajemnice handlowe – dodaje.

Najbliższe miesiące mogą być tez rozstrzygające dla przyszłości polskiego sektora dystrybucji sprzętu elektronicznego. Pomimo, że pandemia spowodowała zwiększone zainteresowanie elektroniką, to rozwój krajowych dystrybutorów tych urządzeń może zablokować regulacja przygotowywana przez resort kultury dotycząca rozszerzenia opłaty reprograficznej. Zgodnie z proponowanymi rozwiązaniami miałaby być ona nałożona na kolejne urządzenia elektroniczne takie jak smartfony, tablety czy telewizory smart, nawet w wysokości do 6 proc. ich ceny. Pieniądze miałyby częściowo trafić do specjalnego funduszu, z którego mają być finansowane emerytury artystów.

CZYTAJ TAKŻE: Wielkie oszustwo z rabatami. W Czarny Piątek elektronika nawet droższa

Cyfrowa Polska ocenia, że proponowane regulacje, które rząd planuje przyjąć w I kwartale, nie tylko spowodują wzrost cen elektroniki w Polsce, co odczują w swoich portfelach konsumenci, ale również pogorszą konkurencyjność polskich dystrybutorów względem rynków zagranicznych, zwłaszcza azjatyckich. – Specyfiką obrotu sprzętu elektrycznego i elektronicznego jest jego niska marżowość. Konsumenci kupując sprzęt kierują się przede wszystkim ceną. Na poziomie dystrybucji marże netto są w okolicach 1 proc. Jeżeli ktoś jest zmuszony dopisać do tego nawet 0,5 proc. opłaty, to już przegrywa konkurencję z tym, kto takiego dopisu nie zrobi, przez co najczęściej wypada z rynku – wyjaśnia Michał Kanownik.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Media społecznościowe stają się rywalem gigantów e-handlu

Już połowa użytkowników Instagrama kupuje rzeczy, które najpierw oglądała w tym serwisie – wynika ...

AI wykryje, gdzie uderzy piorun

Dzięki standardowym danym ze stacji meteorologicznych algorytm sztucznej inteligencji potrafi przewidzieć, gdzie i z ...

Żołnierze będą jak Hulk. Zyskają na sile już od 2020 r.

Egzoszkielety, które mają zdecydowanie zwiększyć możliwości człowieka, trafią na wyposażenie wojska. Amerykański koncern Lockheed ...

Polska firma IT sponsorem piłkarskiego mistrza Francji

Comarch, znany głównie ze sponsoringu rodzimej Cracovii, teraz ma ambicję pokazać się szerzej piłkarskiemu ...

Amazon wycofuje się z Chin. Czas na ekspansję w Polsce?

Największy internetowy sprzedawca na świecie do końca lipca ma zamknąć swój e-sklep w Państwie ...

Netfliksowi przybywa rywali. Teraz uderzy HBO

Pozycja Netflixa jako lidera na rynku platform streamingowych może zostać zachwiana przez nowe dziecko ...