Niespodziewany lider w smartfonach w Polsce. Samsung pokonany

Shutterstock

Pandemia okazał się bolesnym doświadczeniem dla większości producentów smartfonów – sprzedaż takich urządzeń w Polsce w 2020 r. spadła o 8,5 proc. Pod względem wartościowym rodzimy rynek skurczył się jednak aż o ponad 11 proc.

Jak wynika z najnowszych danych IDC, w sumie w naszym kraju w ubiegłym roku dostarczono 8,5 mln smartfonów. Niemal co trzeci miał logo Xiaomi. Chiński koncern niespodziewanie został liderem naszego rynku takich urządzeń. W okresie pandemii wygryzł sobie 32-proc. udział w sprzedaży nad Wisłą, zrzucając na drugie miejsce Samsunga (22 proc.).

– Covid-19 negatywnie wpłynął na sprzedaż smartfonów, ponieważ do zdalnej pracy czy nauki dużo praktyczniejszym zakupem był laptop czy nawet tablet.  Spadł także popyt na flagowe modele, a do łask klientów wróciły tańsze smartfony, które do niedawna jeszcze ich zdaniem nie zapewniały im wystarczająco dobrych doświadczeń z użytkowania. Dlatego też spadły średnie ceny a przez to wartość rynku – komentuje Marek Kujda, analityk IDC.

CZYTAJ TAKŻE: Długie ręce Waszyngtonu. Huawei ma kłopoty na własnym rynku

Xiaomi nie może jednak narzekać. Firma sprzedała w ub. r. w Polsce ponad 2,6 mln smartfonów, czyli niemal 91 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartościowo urosła zaś o ponad 118 proc. Dla porównania Samsung zanotował prawie 50-proc. zjazd wartościowo i 45-proc. – ilościowo. Pod względem liczby sprzedanych smartfonów miejsce na podium zapewnił sobie też Huawei. Na rynek wprowadził niemal 1,4 mln urządzeń (o 38 proc. mniej niż rok wcześniej, przy niemal 51-proc. spadku wartości sprzedaży). Dalej w rankingu uplasowały się Apple (z udziałem ilościowym 10,4 proc.), Motorola (0,65 proc.) i Oppo (0,51 proc.).

Najwięcej powodów do narzekań, mimo trzeciego miejsca na liście IDC ma Huawei. Gigant w IV kwartale miał fatalne wyniki sprzedaży – w konsekwencji w ostatnich trzech miesiącach dał się wyprzedzić m.in. Apple, Lenovo i Oppo, zajmując dopiero 6. miejsce. Na drugim biegunie znalazł się Apple. W ujęciu wartościowym to lider sprzedaży w 2020 r. w naszym kraju, z ponad 26-proc. udziałem w rynku.

CZYTAJ TAKŻE: LG wycofuje się z produkcji smartfonów. Nie dali rady Chińczykom

Marek Kujda podkreśla, że sankcje USA pozbawiły Huawei możliwości dostarczania na rynek nowych smartfonów z usługami i aplikacjami Google, co niestety negatywnie odbiło się na zainteresowaniu klientów. – Dało to firmom Xiaomi, Oppo i Lenovo możliwość zwiększenia ich udziałów w rynku kosztem Huawei. Z kolei w przypadku Apple w Polsce dobrze sprzedawały się mniejsze modele iPhone’ów tj. SE i 12 Mini, dzięki którym firma zwiększyła sprzedaż – wyjaśnia.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Spółki za mało inwestują w patenty, znaki i wzory

Pod względem ochrony własności intelektualnej polskie firmy wciąż mają dużo do zrobienia. Część naszych ...

Miliarderzy walczą w kosmosie. Kto wygra?

Jeff Bezos, Elon Musk i Richard Branson mają plan podboju przestrzeni. Blue Moon – ...

Wymiana władz w Merlinie. Dymisja dwóch prezesów

Zarząd Merlina podał się do dymisji, a rada nadzorcza wybrała kolejnych jego członków. To ...

Rożyński: Szpieg w naszej kieszeni

Aby podsłuchiwać polityków i wyciągać tajemnice państwowe, nie trzeba już kosztownych urządzeń, masy czających ...

Przelatujące drony będą identyfikowane

Amerykański urząd lotnictwa FAA zaproponował przepis, który pozwoli zdalnie namierzać większość dronów w obszarze ...

Panasonic stworzył podczas pandemii roboty. Dostarczą zakupy

Od lutego w mieście Fujisawa w środkowej Japonii autonomiczne roboty Panasonic rozpoczną usługę dostarczania ...