Niespodziewany lider w smartfonach w Polsce. Samsung pokonany

Shutterstock

Pandemia okazał się bolesnym doświadczeniem dla większości producentów smartfonów – sprzedaż takich urządzeń w Polsce w 2020 r. spadła o 8,5 proc. Pod względem wartościowym rodzimy rynek skurczył się jednak aż o ponad 11 proc.

Jak wynika z najnowszych danych IDC, w sumie w naszym kraju w ubiegłym roku dostarczono 8,5 mln smartfonów. Niemal co trzeci miał logo Xiaomi. Chiński koncern niespodziewanie został liderem naszego rynku takich urządzeń. W okresie pandemii wygryzł sobie 32-proc. udział w sprzedaży nad Wisłą, zrzucając na drugie miejsce Samsunga (22 proc.).

– Covid-19 negatywnie wpłynął na sprzedaż smartfonów, ponieważ do zdalnej pracy czy nauki dużo praktyczniejszym zakupem był laptop czy nawet tablet.  Spadł także popyt na flagowe modele, a do łask klientów wróciły tańsze smartfony, które do niedawna jeszcze ich zdaniem nie zapewniały im wystarczająco dobrych doświadczeń z użytkowania. Dlatego też spadły średnie ceny a przez to wartość rynku – komentuje Marek Kujda, analityk IDC.

CZYTAJ TAKŻE: Długie ręce Waszyngtonu. Huawei ma kłopoty na własnym rynku

Xiaomi nie może jednak narzekać. Firma sprzedała w ub. r. w Polsce ponad 2,6 mln smartfonów, czyli niemal 91 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartościowo urosła zaś o ponad 118 proc. Dla porównania Samsung zanotował prawie 50-proc. zjazd wartościowo i 45-proc. – ilościowo. Pod względem liczby sprzedanych smartfonów miejsce na podium zapewnił sobie też Huawei. Na rynek wprowadził niemal 1,4 mln urządzeń (o 38 proc. mniej niż rok wcześniej, przy niemal 51-proc. spadku wartości sprzedaży). Dalej w rankingu uplasowały się Apple (z udziałem ilościowym 10,4 proc.), Motorola (0,65 proc.) i Oppo (0,51 proc.).

Najwięcej powodów do narzekań, mimo trzeciego miejsca na liście IDC ma Huawei. Gigant w IV kwartale miał fatalne wyniki sprzedaży – w konsekwencji w ostatnich trzech miesiącach dał się wyprzedzić m.in. Apple, Lenovo i Oppo, zajmując dopiero 6. miejsce. Na drugim biegunie znalazł się Apple. W ujęciu wartościowym to lider sprzedaży w 2020 r. w naszym kraju, z ponad 26-proc. udziałem w rynku.

CZYTAJ TAKŻE: LG wycofuje się z produkcji smartfonów. Nie dali rady Chińczykom

Marek Kujda podkreśla, że sankcje USA pozbawiły Huawei możliwości dostarczania na rynek nowych smartfonów z usługami i aplikacjami Google, co niestety negatywnie odbiło się na zainteresowaniu klientów. – Dało to firmom Xiaomi, Oppo i Lenovo możliwość zwiększenia ich udziałów w rynku kosztem Huawei. Z kolei w przypadku Apple w Polsce dobrze sprzedawały się mniejsze modele iPhone’ów tj. SE i 12 Mini, dzięki którym firma zwiększyła sprzedaż – wyjaśnia.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Strajk kierowców Ubera przed wielkim giełdowym debiutem

W piątek dojdzie do jednego z największych giełdowych debiutów w historii, czyli IPO Ubera. ...

Sztuczna inteligencja leczy lepiej. Ale pacjenci się jej boją

Choć AI jest już często lepsza od lekarzy, pacjenci wciąż uważają, że ich problemy ...

Emitel widzi się w #Polskie5G

Udział Emitelu w joint venture #Polskie5G byłby jak najbardziej naturalny i neutralny – uważa ...

Australijska „farma” polskich drukarek

Limelite, australijski producent oświetlenia, sięga po drukarki 3D marki Zortrax. Sprzęt olsztyńskiej firmy wykorzystuje ...

Chiński gigant internetu chce się wyrwać z uścisku Trumpa

Koncern Baidu, twórca najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej w Chinach, rozważa ofertę publiczną w Hongkongu. Jest ...