Elektronika użytkowa to jeden z sektorów, w których popytem rządzą spektakularne debiuty. Dlatego kalendarz planowanych w danym roku debiutów, zwłaszcza tzw. flagowych produktów, determinuje prowadzenie akcji promocyjnej czy terminy składania zamówień.
Dodatkowo co roku rynek bywa zaskakiwany nagłym powodzeniem jakiejś kategorii, z którą nigdy nie wiązano specjalnych oczekiwań.
Nagły skok sprzedaży
Rynek szybko zareagował np. na problem smogu. – Specyficznym produktem, bo bardzo sezonowym, są oczyszczacze powietrza. Wraz ze wzrostem świadomości społecznej o smogu i jego skutkach ta kategoria rok do roku ma zwyżki trzycyfrowe – mówi Tomasz Siedlecki, dyrektor marketingu RTV Euro AGD.
– Rośnie świadomość ekologiczna konsumentów, na co reagują producenci sprzętów AGD, rozszerzając ofertę urządzeń energooszczędnych, przyjaznych środowisku oraz pomagających chronić się przed zanieczyszczeniem środowiska. Wpływa to na wybory zakupowe konsumentów, którzy chętniej wymieniają sprzęty na nowe – mówi Marcin Rosati, prezes MediaMarktSaturn. – Najbardziej dynamiczną kategorią są technologie mobilne, a wśród nich oczywiście smartfony. Polscy konsumenci zdecydowanie stawiają na renomowane marki i wysoką jakość urządzeń – dodaje.