Black Friday, czyli wielki wyścig na obniżki

W piątek piątek wielu Polaków, a większość Amerykanów czy Brytyjczyków, spędzi na przeszukiwaniu promocji w internecie.

Publikacja: 22.11.2018 16:22

Black Friday, czyli wielki wyścig na obniżki

Foto: Patrick T. Fallon/Bloomberg

Okazją jest Black Friday, czyli tradycyjny start sezonu świątecznych zakupów, przypadający dzień po Święcie Dziękczynienia. Ta na wskroś anglosaska tradycja doskonale przyjmuje się także w Polsce, zależnie od badań 20 czy nawet ponad 30 proc. konsumentów przyznaje się do odkładania zakupów na ten dzień.

Tym bardziej że w ogłaszaniu okolicznościowych promocji liderami są sklepy ze sprzętem elektronicznym, a ta kategoria to jeden z najczęstszych wyborów, jeśli chodzi o sklepy internetowe. E-handel przywłaszczył sobie Black Friday, choć tradycyjnie sklepy internetowe czekały z promocjami jeszcze przez weekend i ogłaszały je w Cyber Monday. Teraz wykorzystują obydwie okazje. W efekcie Amazon rozpoczął już 19 listopada Tydzień Cyber Monday z promocjami na kilkadziesiąt tysięcy produktów z prawie wszystkich kategorii – od tabletów, przez sprzęt AGD, aż po zabawki i kalendarze adwentowe. Rabaty sięgać będą 50 proc.

""

cyfrowa.rp.pl

– Z roku na rok oferta sklepów, również onlinowych, w tym okresie jest coraz atrakcyjniejsza, dlatego można się spodziewać, że liczba zwolenników tego święta zakupów będzie rosła. Black Friday to okazja do zakupu prezentów w atrakcyjnych cenach – mówi Wojciech Paziewski z ARC Rynek i Opinia.

Choć nie tak niskich jak w USA, gdzie w ten dzień można np. kupić konsolę Xbox One czy PS4 za 200 dol., albo smartfony tańsze o 200–300 dol.

A jednak promocje z okazji Czarnego Piątku przygotowała większość polskich firm. Jest on przez branżę handlową świętowany na nieznaną wcześniej skalę. Według badania TNS dla eBay w tegorocznej akcji weźmie udział 6,7 mln Polaków, którzy średnio wydadzą po 340 zł. W sumie zatem będzie to już 2,3 mld zł, zatem handlowcy mają o co walczyć. O ile w 2017 roku z promocji przygotowanych na ten dzień skorzystało 18 proc. Polaków, o tyle w tym roku planuje to już co czwarty – wynika z badania dla banku Santander.

– Rosnąca popularność wyprzedaży z okazji Black Friday w Polsce wpisuje się w dynamiczny rozwój e-handlu w naszym kraju. Według danych PayPala Polacy nie tylko coraz chętniej kupują online (83 proc. badanych w ciągu ostatnich 12 miesięcy co najmniej raz nabyło coś online), ale też szukają promocji – mówi Marcin Glogowski, general manager firmy PayPal Central and Eastern Europe. – W zeszłym roku częstotliwość e-zakupów w Czarny Piątek wzrosła w naszym kraju o 55 proc. w stosunku do roku 2016. Była pod znakiem mody: sprzedano pięć razy więcej produktów tej kategorii niż zazwyczaj – dodaje.

Jak będzie w tym roku? – Black Friday i Cyber Monday zamieniają się na Allegro w Black Week. Przez cały tydzień od 19 do 26 listopada można skorzystać z ponad 100 tys. promocyjnych ofert, z cenami obniżonymi z okazji Black Week – podaje największy sprzedawca internetowy.

Specjalne czarne weekendy z masą promocji odbędą się choćby w sieciach Kaufland czy Biedronka. Po raz pierwszy akcja ma taką skalę w polskim handlu, zarówno stacjonarnym, jak i internetowym.

Z badania banku wynika, że konsumenci planują w ten dzień głównie zakupy ubrań, butów oraz różnego sprzętu elektronicznego. – Dla 25 proc. polskich kupujących Black Friday to okazja do częstszych zakupów w zagranicznych e-sklepach. Polacy szukają tam ubrań (60 proc.), zabawek i akcesoriów hobbystycznych (50 proc.), biżuterii/zegarków (50 proc.), a także elektroniki (48 proc.) – mówi Marcin Głogowski.

Okazją jest Black Friday, czyli tradycyjny start sezonu świątecznych zakupów, przypadający dzień po Święcie Dziękczynienia. Ta na wskroś anglosaska tradycja doskonale przyjmuje się także w Polsce, zależnie od badań 20 czy nawet ponad 30 proc. konsumentów przyznaje się do odkładania zakupów na ten dzień.

Tym bardziej że w ogłaszaniu okolicznościowych promocji liderami są sklepy ze sprzętem elektronicznym, a ta kategoria to jeden z najczęstszych wyborów, jeśli chodzi o sklepy internetowe. E-handel przywłaszczył sobie Black Friday, choć tradycyjnie sklepy internetowe czekały z promocjami jeszcze przez weekend i ogłaszały je w Cyber Monday. Teraz wykorzystują obydwie okazje. W efekcie Amazon rozpoczął już 19 listopada Tydzień Cyber Monday z promocjami na kilkadziesiąt tysięcy produktów z prawie wszystkich kategorii – od tabletów, przez sprzęt AGD, aż po zabawki i kalendarze adwentowe. Rabaty sięgać będą 50 proc.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gadżety
Jak Quality of Service może zoptymalizować sieć domową
Gadżety
Giganci powalczą o nasze palce. Inteligentne pierścienie mają być hitem
Gadżety
To kulinarna rewolucja. Przyprawy może zastąpić niezwykłe urządzenie
Gadżety
Polska policja wchodzi do Xiaomi. Przeszukania u chińskiego producenta
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Gadżety
Nastolatki odcięte od smartfonów? Tak radykalnego pomysłu jeszcze nie było