Z najnowszych danych firmy analitycznej Gartner wynika, że w zeszłym roku sprzedano łącznie prawie 260 mln pecetów. Trend spadkowy jest wyraźny, ale analizując dane kwartalne – już nie tak oczywisty. W IV kwartale popyt na pecety sięgnął 68,6 mln, czyli był o 4,3 proc. niższy niż rok wcześniej. Jednak w II i III kwartale 2018 r. Gartner odnotował nieznaczne wzrosty. Mikako Kitagawa, starszy analityk w tej firmie, spodziewa się, że 2019 r. może przynieść zahamowanie negatywnego trendu. Zaznacza jednak, że należy brać pod uwagę otoczenie polityczne i ekonomiczne. To z końcem ub. r. było niestabilne i wpłynęło na zakupy sprzętu. – Niepewność pojawiła się nawet w krajach, m.in. w USA, gdzie gospodarka jest stabilna, co wpłynęło na decyzje zakupowe małych i średnich przedsiębiorstw – tłumaczy. – Do tego popyt ze strony konsumentów w okresie świątecznym był dość słaby – dodaje.