Chińczycy rządzą na rynku komputerów PC. Pokonali HP

Koncern Lenovo rozsiadł się na fotelu lidera na globalnym rynku PC, zrzucając przy okazji z niego amerykańskiego rywala, firmę HP. W 2018 r., choć światowa sprzedaż komputerów osobistych kolejny rok z rzędu skurczyła się (o 1,3 proc.), to chiński producent mocno urósł.

Publikacja: 16.01.2019 20:13

Prezes Lenovo Yang Yuanqing ma powody do zadowolenia. Na rynku pecetów jest już numerem 1.

Prezes Lenovo Yang Yuanqing ma powody do zadowolenia. Na rynku pecetów jest już numerem 1.

Foto: Anthony Kwan/Bloomberg

Z najnowszych danych firmy analitycznej Gartner wynika, że w zeszłym roku sprzedano łącznie prawie 260 mln pecetów. Trend spadkowy jest wyraźny, ale analizując dane kwartalne – już nie tak oczywisty. W IV kwartale popyt na pecety sięgnął 68,6 mln, czyli był o 4,3 proc. niższy niż rok wcześniej. Jednak w II i III kwartale 2018 r. Gartner odnotował nieznaczne wzrosty. Mikako Kitagawa, starszy analityk w tej firmie, spodziewa się, że 2019 r. może przynieść zahamowanie negatywnego trendu. Zaznacza jednak, że należy brać pod uwagę otoczenie polityczne i ekonomiczne. To z końcem ub. r. było niestabilne i wpłynęło na zakupy sprzętu. – Niepewność pojawiła się nawet w krajach, m.in. w USA, gdzie gospodarka jest stabilna, co wpłynęło na decyzje zakupowe małych i średnich przedsiębiorstw – tłumaczy. – Do tego popyt ze strony konsumentów w okresie świątecznym był dość słaby – dodaje.

Na kurczącym się popycie na PC w ostatnim kwartale ub. r. stracili praktycznie wszyscy więksi gracze. Wyjątkiem oprócz Lenovo był Dell

W takim otoczeniu rynkowym nie poradził sobie amerykański potentat branży, HP. W IV kwartale jego sprzedaż spadła o ponad 4 proc., a więc w takim stopniu jak cały rynek. Wykorzystał to jego konkurent – Lenovo. Chińczycy zwiększyli dostawy o prawie 6 proc., a w efekcie ich udziały w globalnym segmencie PC skoczyłył z niecałych 22 proc. w IV kwartale 2017 r. do 24,2 proc. Tym samym Lenovo wskoczyło na pozycję nr 1 w branży, a HP spadło na drugie miejsce (z udziałami 22,4 proc.).

CZYTAJ TAKŻE: Andrzej Sowiński: Komputery stacjonarne też mają przyszłość

Na kurczącym się popycie na PC w ostatnim kwartale ub. r. stracili praktycznie wszyscy więksi gracze. Wyjątkiem oprócz Lenovo był Dell. Utrzymał on trzecie miejsce pod względem wielkości sprzedaży. Jego urządzenia trafiły w ostatnich trzech miesiącach 2018 r. do niemal 11 mln użytkowników (Dell zwiększył udział rynkowy z 15 do 16 proc.). Straciły natomiast Apple, Asus i Acer. Ten ostatni najmocniej. Jego sprzedaż w IV kwartale spadła o ponad 18 proc. (do odbiorców trafiło aż o 0,9 mln mniej jego pecetów niż rok wcześniej). Acer tym samym uplasował się z Asusem, z 5,6-proc. udziałem rynkowym. Asus na rynek wprowadził o 10,7 proc. mniej pecetów (dało to mu udział rynkowy na poziomie 6,1 proc.). Popyt na sprzęt Apple’a stopniał zaś o niecałe 4 proc. Popularne urządzenia Mac stanowiły 7,2 proc. globalnej sprzedaży.

CZYTAJ TAKŻE: IBM pokazał urządzenie kwantowe. To przełom w komputerach

Gartner wskazuje, że dziś Lenovo, HP i Dell odpowiadają łącznie za 63 proc. dostaw komputerów PC na świecie (to o 4 pkt. proc. więcej niż rok wcześniej). W USA wciąż królują HP (w IV kw. miał 1/3 rynku) i Dell (ok. 26 proc.).

Z najnowszych danych firmy analitycznej Gartner wynika, że w zeszłym roku sprzedano łącznie prawie 260 mln pecetów. Trend spadkowy jest wyraźny, ale analizując dane kwartalne – już nie tak oczywisty. W IV kwartale popyt na pecety sięgnął 68,6 mln, czyli był o 4,3 proc. niższy niż rok wcześniej. Jednak w II i III kwartale 2018 r. Gartner odnotował nieznaczne wzrosty. Mikako Kitagawa, starszy analityk w tej firmie, spodziewa się, że 2019 r. może przynieść zahamowanie negatywnego trendu. Zaznacza jednak, że należy brać pod uwagę otoczenie polityczne i ekonomiczne. To z końcem ub. r. było niestabilne i wpłynęło na zakupy sprzętu. – Niepewność pojawiła się nawet w krajach, m.in. w USA, gdzie gospodarka jest stabilna, co wpłynęło na decyzje zakupowe małych i średnich przedsiębiorstw – tłumaczy. – Do tego popyt ze strony konsumentów w okresie świątecznym był dość słaby – dodaje.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gadżety
iPhone sterowany oczami. Apple zaskoczył licznymi innowacjami
Gadżety
Nowy smartfon Google w sprzedaży w Polsce. Koncern postawił na sztuczną inteligencję
Gadżety
Jest nowy lider. Co kupują Polacy w sklepach z elektroniką użytkową
Gadżety
Użytkownicy iPhone'ów alarmują. Apple usiłuje naprawić irytujący błąd
Gadżety
Najdziwniejszy pojazd świata jest sterowany myślami. Sposób na zatłoczone miasta?