Od kiedy produkty te są dostępne w ofercie sprzedażowej i skąd pomysł na ich stworzenie – nie wiadomo. Zauważyło je jednak Muzeum Auschwitz i uznało za dalece niestosowne i nietaktowne wobec rodzin ofiar obozu koncentracyjnego, w którym jak szacują historycy zginęło od 1 do 1,5 miliona ludzi – przede wszystkich Żydów, ale też wielu Polaków i przedstawicieli innych narodowości.
CZYTAJ TAKŻE: Luksusowy-dom-mody-wycofal-koszule-kojarzone-z-Auschwitz
Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu opublikowało tweeta, w którym ostro skrytykowało giganta e-handlu. „Sprzedaż +dekoracji bożonarodzeniowych+ ze zdjęciami z Auschwitz nie wydaje się właściwe. Umieszczenie Auschwitz na otwieraczu do butelek jest raczej niepokojące i nieokazujące szacunku. Prosimy Amazona, by usunął towary tych dostawców” – napisało polskie muzeum.
Tweet spotkał się z ogromną reakcją równie wzburzonych internautów, którzy przyłączyli się do krytyki Amazona. I – jak to zwykle się dzieje na mediach społecznościowych – głośny apel użytkowników poskutkował. Koncern poinformował już, że wycofał z oferty kontrowersyjne produkty.