Gigantyczna kara dla Google`a

Komisja Europejska nałożyła 1,49 mld euro kary na Google za praktyki ograniczające konkurencję w sektorze reklam internetowych.

Publikacja: 20.03.2019 12:31

Gigantyczna kara dla Google`a

Foto: Bloomberg

Sprawa w której nałożono karę dotyczy narzędzia Google Adsense. To narzędzie do wyświetlania reklam kontekstowych. Konkurenci Google skarżyli się, że masowe umieszczanie go na stronach internetowych blokowało dostęp dla ich produktów reklamowych.

„Google umocniło swoją dominację w sektorze reklam kontekstowych online i osłoniło się przed presją konkurencyjną wprowadzającą antykonkurencyjne, wymierzone w inne strony internetowe, klauzule w umowach. To nielegalne w świetle prawa antytrustowego UE” – mówi komunikat Komisji Europejskiej.

CZYTAJ TAKŻE: Rośnie cmentarzysko Google’a. Kolejne usługi do zamknięcia

– Google przeszkodził rywalom w swobodnym konkurowaniu oraz zwiększaniu innowacyjności na rynku reklam online – twierdzi Margrethe Vestager, unijna komisarz ds. konkurencji.

Z danych Komisji Europejskiej wynika, że w latach 2006-2016 r. Google miało 70 proc. udziałów w rynku reklam internetowych w Europejskim Obszarze Gospodarczym. W czwartym kwartale 2018 r. biznes reklamowy Google przyniósł mu 32,6 mld dolarów przychodu, o 20 proc. więcej niż w takim samym okresie rok wcześniej.

CZYTAJ TAKŻE: Google pracuje nad własnym smartfonem z elastycznym ekranem

To już trzecia wielka kara nałożona na Google przez Komisję Europejską. W lipcu 2018 r. Komisja ukarała Google 5 mld dolarów grzywny za nadużywanie swojej pozycji dominującej w związku z systemem operacyjnym Android. W 2017 r. nałożyła zaś na Google 2,7 mld dolarów kary w sprawie dotyczącej wyświetlania wyszukiwań ofert sklepów internetowych.

CZYTAJ TAKŻE: Google wywraca do góry nogami rynek gier

Alphabet, spółka-matka Google, broni się, że usługa Adsense istniejąca od 2006 r. jest obecnie jednym z mniej ważnych jej produktów.

– Zawsze zgadzaliśmy się, że zdrowe, prosperujące rynki są w interesie wszystkich. Już dokonaliśmy szerokiego zakresu zmian, by przystosować nasze produkty, tak, by odnieść się do zastrzeżeń Komisji Europejskiej. W ciągu następnych kilku miesięcy będziemy dokonywać dalszych uaktualnień, by dać większą widoczność naszym rywalom w Europie – stwierdził Kent Walker, starszy wiceprezydent ds. globalnych w Google.

Sprawa w której nałożono karę dotyczy narzędzia Google Adsense. To narzędzie do wyświetlania reklam kontekstowych. Konkurenci Google skarżyli się, że masowe umieszczanie go na stronach internetowych blokowało dostęp dla ich produktów reklamowych.

„Google umocniło swoją dominację w sektorze reklam kontekstowych online i osłoniło się przed presją konkurencyjną wprowadzającą antykonkurencyjne, wymierzone w inne strony internetowe, klauzule w umowach. To nielegalne w świetle prawa antytrustowego UE” – mówi komunikat Komisji Europejskiej.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Szefował badaniom nad ChatGPT w OpenAI. Teraz chce zbudować jego „zabójcę”
Globalne Interesy
Nowa najcenniejsza firma na świecie. Microsoft zdetronizowany
Globalne Interesy
Elon Musk znów miesza w X. Czy ta zmiana nie zdenerwuje użytkowników?
Globalne Interesy
Intel kasuje gigantyczną inwestycję. Co z opóźnioną budową fabryki w Polsce?
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Globalne Interesy
Elon Musk skapitulował w wojnie o sztuczną inteligencję. Pogrążyły go maile
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży