Gigantyczna kara dla Google`a

Komisja Europejska nałożyła 1,49 mld euro kary na Google za praktyki ograniczające konkurencję w sektorze reklam internetowych.

Publikacja: 20.03.2019 12:31

Gigantyczna kara dla Google`a

Foto: Bloomberg

Sprawa w której nałożono karę dotyczy narzędzia Google Adsense. To narzędzie do wyświetlania reklam kontekstowych. Konkurenci Google skarżyli się, że masowe umieszczanie go na stronach internetowych blokowało dostęp dla ich produktów reklamowych.

„Google umocniło swoją dominację w sektorze reklam kontekstowych online i osłoniło się przed presją konkurencyjną wprowadzającą antykonkurencyjne, wymierzone w inne strony internetowe, klauzule w umowach. To nielegalne w świetle prawa antytrustowego UE” – mówi komunikat Komisji Europejskiej.

CZYTAJ TAKŻE: Rośnie cmentarzysko Google’a. Kolejne usługi do zamknięcia

– Google przeszkodził rywalom w swobodnym konkurowaniu oraz zwiększaniu innowacyjności na rynku reklam online – twierdzi Margrethe Vestager, unijna komisarz ds. konkurencji.

Z danych Komisji Europejskiej wynika, że w latach 2006-2016 r. Google miało 70 proc. udziałów w rynku reklam internetowych w Europejskim Obszarze Gospodarczym. W czwartym kwartale 2018 r. biznes reklamowy Google przyniósł mu 32,6 mld dolarów przychodu, o 20 proc. więcej niż w takim samym okresie rok wcześniej.

CZYTAJ TAKŻE: Google pracuje nad własnym smartfonem z elastycznym ekranem

To już trzecia wielka kara nałożona na Google przez Komisję Europejską. W lipcu 2018 r. Komisja ukarała Google 5 mld dolarów grzywny za nadużywanie swojej pozycji dominującej w związku z systemem operacyjnym Android. W 2017 r. nałożyła zaś na Google 2,7 mld dolarów kary w sprawie dotyczącej wyświetlania wyszukiwań ofert sklepów internetowych.

CZYTAJ TAKŻE: Google wywraca do góry nogami rynek gier

Alphabet, spółka-matka Google, broni się, że usługa Adsense istniejąca od 2006 r. jest obecnie jednym z mniej ważnych jej produktów.

– Zawsze zgadzaliśmy się, że zdrowe, prosperujące rynki są w interesie wszystkich. Już dokonaliśmy szerokiego zakresu zmian, by przystosować nasze produkty, tak, by odnieść się do zastrzeżeń Komisji Europejskiej. W ciągu następnych kilku miesięcy będziemy dokonywać dalszych uaktualnień, by dać większą widoczność naszym rywalom w Europie – stwierdził Kent Walker, starszy wiceprezydent ds. globalnych w Google.

Sprawa w której nałożono karę dotyczy narzędzia Google Adsense. To narzędzie do wyświetlania reklam kontekstowych. Konkurenci Google skarżyli się, że masowe umieszczanie go na stronach internetowych blokowało dostęp dla ich produktów reklamowych.

„Google umocniło swoją dominację w sektorze reklam kontekstowych online i osłoniło się przed presją konkurencyjną wprowadzającą antykonkurencyjne, wymierzone w inne strony internetowe, klauzule w umowach. To nielegalne w świetle prawa antytrustowego UE” – mówi komunikat Komisji Europejskiej.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Globalne Interesy
Elon Musk kontroluje aż połowę satelitów. Kto jeszcze liczy się na orbicie?
Materiał Promocyjny
Zrównoważony transport miejski w Polsce Wschodniej: program Fundusze Europejskie
Globalne Interesy
Google pod pręgierzem. Gigantowi grozi podział
Globalne Interesy
ChatGPT ma rywala. Gigant z USA zainwestuje miliardy w sztuczną inteligencję
Globalne Interesy
Kto na czele wyścigu superkomputerów? Europa się budzi, obawy w Ameryce
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Globalne Interesy
Strajk w sklepach Apple. Pracownicy chcą sparaliżować premierę iPhone'a 15
Globalne Interesy
X (d. Twitter) ma być płatny. Musk ujawnia premierowi Izraela zmiany w serwisie