Już w marcu zeszłego roku Amazon obiecywał, że będzie usuwał wszelkie oferty cudownych lekarstw i preparatów rzekomo chroniących przed Covid-19 albo wspomagających leczenie tej choroby. Mimo to platforma wciąż jest pełna ofert zawierających takie specyfiki.

Pracownicy senator odkryli, że wyszukiwanie terminów takich jak „Covid-19”, „Covid”, „szczepionka”, „szczepionka Covid-19” i „pandemia” doprowadziło do takich wyników, jak książki rozpowszechniające „fałszywe informacje na temat szczepionek i leków na Covid-19”, w tym co najmniej jeden, który Amazon oznaczył jako bestseller.

Portal Engadget był w stanie odtworzyć niektóre wyniki wyszukiwania oznaczone przez współpracowników senator Warren.

Okazało się, że wyszukiwania hasła „szczepionka Covid 19” pokazały m.in. literaturę promującą zdyskredytowane leki na Covid lub dezinformację o szczepionkach, w tym informację, że szczepionki przeciw Covid-19 „sprawiają, że ludzie chorują i umierają”.

Czytaj więcej

„Szczepionka zmieni w szympansa”. Rosyjski ślad dezinformacji

W liście do prezesa Amazona Andy'ego Jassy'ego Warren wezwała firmę do przeglądu algorytmów Amazona. Wezwała też Jassy’ego, aby w ciągu 14 dni przedstawił szczegółowy plan modyfikacji algorytmów, aby przestał wyświetlać produkty zawierające dezinformację na temat COVID-19, oraz do opublikowania raportu na temat „zakresu, w jakim algorytmy Amazona polecają konsumentom” konkretne produkty.

Ponadto Warren domaga się wyjaśnień na temat obecnej polityki Amazona dotyczącej tych produktów oraz tego, co konkretnie firma zrobiła, aby przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się fałszywych informacji – pisze CNBC. Senator chce też dowiedzieć się więcej szczegółów na temat konkretnego tagu „bestseller” i dlaczego książki zawierające dezinformację na temat Covid-19 otrzymują tę etykietę.

Senator Warren przyznała, że Amazon stara się udostępniać swoim klientom prawdziwe informacje na temat pandemii i koronawirusa, kierując ich do zaufanych stron publikujących wiarygodne informacje medyczne, ale z drugiej strony także promuje sponsorowany kontent, który stoi w jawnej sprzeczności z informacjami na przykład amerykańskiej Food and Drug Administration.