Reklama

„Szczepionka zmieni w szympansa”. Rosyjski ślad dezinformacji

Facebook usunął rosyjskie konta, z których rozpowszechniano kłamstwa na temat szczepień przeciw Covid-19 oraz szczepionek firm Astra Zeneca i Pfizer.

Publikacja: 11.08.2021 13:19

„Szczepionka zmieni w szympansa”. Rosyjski ślad dezinformacji

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Największy serwis społecznościowy poinformował, że usunął konta z Rosji, powiązane z firmą marketingową, której celem było pozyskanie wpływowych osób do rozpowszechniania treści antyszczepionkowych, pisze agencja Reuters.

Chodzi o Fazze, zarejestrowaną w Wielkiej Brytanii spółkę zależną firmy marketingowej AdNow, która prowadziła swoją działalność głównie z Rosji. Facebook zlikwidował 65 kont na Facebooku i 243 konta na Instagramie w ramach operacji powiązanej z Fazze. Śledziło je 24 tysiące innych kont.

CZYTAJ TAKŻE: Cios w kłamstwa o Covid-19 i szczepionkach. Portale w opałach

Firma naruszyła politykę zagranicznej ingerencji Facebooka, wykorzystując swoje platformy przede wszystkim do dotarcia do odbiorców w Indiach, Ameryce Łacińskiej. I w mniejszym stopniu w Stanach Zjednoczonych.

Fazze publikował wprowadzające w błąd artykuły i petycje na forach takich jak Reddit, Medium i Change.org oraz wykorzystywał fałszywe konta na platformach takich jak Facebook i Instagram w celu wzmocnienia treści. Celem było odpłatne zaangażowanie wpływowych osób w rozpowszechnianie antyszczepionkowych treści, a posty przyciągnęły „trochę ograniczonej uwagi”.

Reklama
Reklama

Operacja powiązana z Rosją rozpoczęła się od stworzenia grupy fałszywych kont w 2020 roku, prawdopodobnie pochodzących z farm kont w Bangladeszu i Pakistanie, które udawały, że mają siedzibę w Indiach. W listopadzie i grudniu 2020 r pojawiły się na kontach memy i komentarze, których autorzy twierdzili, że szczepionka AstraZeneca zamieni ludzi w szympansy. Do wpisów dodane zostały sceny z filmu „Planeta małp” z 1968 r.

Według doniesień medialnych Fazze skontaktował się z wpływowymi osobami w kilku krajach na YouTube, Instagramie i TikTok, aby poprosić ich o publikację treści antyszczepionkowych za opłatą. Jednak dwie francuskie i niemieckie wpływowe osoby ujawniły kampanię na początku tego roku. Dopiero to przekonało Facebook do przeprowadzenia własnego dochodzenia.

CZYTAJ TAKŻE: Hakerzy sparaliżowali szczepienia na Covid-19 we Włoszech

W maju 2021 r. pojawiły się posty kwestionujące bezpieczeństwo szczepionki Pfizera, co potwierdzić miał dokument, który rzekomo „wyciekł” do sieci z firmy AstraZeneca. Według Facebooka te dwie fazy działalności zbiegły się z okresami, w których kilka rządów omawiało wydanie pilnej zgody na szczepionki.

Gdy fałszywe twierdzenia i teorie spiskowe dotyczące Covid-19 i szczepionek rozprzestrzeniły się na portalach społecznościowych, główne firmy technologiczne, takie jak Facebook, zostały ostro skrytykowane przez amerykańskich prawodawców i administrację Joe Bidena, za rozpowszechnianie internetowych kłamstw na temat szczepionek, co utrudnia walkę z pandemią.

AdNow nie odpowiedział na prośby firmy Reuters o komentarz. Bez odpowiedzi pozostaje pytanie, kto zlecił Fazze przeprowadzenie całej dezinformującej operacji. Czy miało to związek z (ostatecznie nieudanymi) próbami Rosji wprowadzenia na zachodni rynek własnej szczepionki Sputnik V.

Globalne Interesy
Social media jak papierosy. Pierwszy pozew w sprawie zakazu korzystania przez dzieci
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Globalne Interesy
Disney inwestuje w OpenAI. To rewolucja w tworzeniu filmów wideo
Globalne Interesy
„Najbardziej szalony giełdowy debiut w historii”. SpaceX Muska będzie wart biliony dolarów?
Globalne Interesy
Makijaż, dorysowane wąsy i VPN. Młodzi Australijczycy łamią zakaz social mediów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Globalne Interesy
„Przerażające”. McDonald’s wycofał reklamę stworzoną przez sztuczną inteligencję
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama