Od rana w piątek komputery z systemem Windows nie uruchamiały się, a niepotwierdzone informacje wskazywały, że problem leży po stronie oprogramowania antywirusowego firmy CrowdStrike zajmującej się cyberbezpieczeństwem. Awaria spowodowała spustoszenie na całym świecie. Odwołano tysiące lotów, a w wielu krajach usługi bankowości internetowej nie pozwalają klientom logować się ani dokonywać transakcji.
Jaka jest przyczyna awarii? Jakie są skutki?
Witryna Down Detector odnotowałae gwałtowny wzrost liczby raportów o zakłóceniach usług, w tym Microsoft, Visa, Ryanair i wielu innych firm. Troy Hunt, twórca witryny HaveIBeenPwned, również poinformował w X, że widzi powszechne doniesienia o komputerach PC z systemem Windows cierpiących na niesławny niebieski ekran śmierci i brak możliwości uruchomienia.
Czytaj więcej
CrowdStrike, spółka odpowiedzialna za globalną awarię systemów informatycznych Microsoftu, jest potentatem na rynku cyberbezpieczeństwa. Była dotąd beneficjentem hossy - w rok jej akcje podrożały o prawie 120 proc.
- Dzieje się teraz coś bardzo dziwnego: w ciągu ostatnich kilku minut zadzwoniło do mnie kilka zupełnie różnych mediów, a na wszystkich komputerach z systemem Windows nagle pojawił się BSoD (niebieski ekran śmierci) – napisał.
Spekulowano, czy to cyberatak, czy inna awaria. W końcu sytuacja wyjaśniła się. Firma CrowdStrike przyznała, że wina leży po jej stronie. - Współpracujemy z klientami, których dotyczy defekt wykryty w pojedynczej aktualizacji zawartości dla Windows. Nie ma to wpływu na systemy Mac i Linux. Nie jest to incydent związany z bezpieczeństwem ani cyberatak. Problem został zidentyfikowany, wyizolowany i wdrożono poprawkę – napisał w serwisie X George Kurtz, prezes firmy CrowdStrike. - Odsyłamy klientów do portalu pomocy technicznej w celu uzyskania najnowszych aktualizacji i będziemy nadal zapewniać pełne i ciągłe aktualizacje na naszej stronie internetowej. Ponadto zalecamy organizacjom upewnienie się, że komunikują się z przedstawicielami CrowdStrike za pośrednictwem oficjalnych kanałów. Nasz zespół jest w pełni zmobilizowany, aby zapewnić bezpieczeństwo i stabilność klientom - dodał.