Aplikacja na smartfona pomoże usunąć usterki na kolei

Cyfryzacja kolei przynosi wzrost bezpieczeństwa i ułatwia życie pasażerom
Shutterstock

Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym transport jest szybszy i bezpieczniejszy. W ten scenariusz wpisuje się aplikacja PKP Energetyka, usprawniająca proces usuwania awarii na sieci trakcyjnej.

Cyfrowa rewolucja zmienia praktycznie wszystkie branże, a transport jest jedną z nich. Automatyzacja procesów, wnioskowanie na podstawie dużych zbiorów danych, kontrola przepływu informacji i dokumentów – to tylko przykłady rozwiązań, które przynoszą wymierne korzyści. Optymalizacja przekłada się na niższe koszty, lepszą efektywność i większe zadowolenie pasażerów.

Kolejną z korzyści, płynącą z cyfryzacji w transporcie, jest wzrost bezpieczeństwa.

Na tropie awarii

Wiele tego typu innowacji wdrażanych jest poza wzrokiem pasażera. Przykładem może być rozwiązanie PKP Energetyki, która dba o bezawaryjność sieci trakcyjnej. Mowa o aplikacji PKPE24, wspierającej przepływ informacji i usprawniającej proces wykrywania i usuwania usterek, które mogą przerodzić się w poważne awarie. – Rozwiązanie to polega na szybkiej, dwustronnej komunikacji pomiędzy zgłaszającym usterkę (PKP PLK) a serwisem (PKP Energetyka). Powstało przy bardzo bliskiej współpracy obu podmiotów – wyjaśnia Tomasz Besztak, dyrektor Departamentu Kontraktacji Umów Utrzymaniowych.

Dodaje, że komunikacja w postaci dokumentacji zdjęciowej problemu, a potem jego rozwiązania, jest automatycznie przekazywana pomiędzy stronami. Dzięki temu czas potrzebny na przekazanie informacji, a co za tym idzie, całej interwencji, znacznie się skrócił. Z rozwiązania korzysta obecnie 414 osób: 201 pracowników PKP Energetyka i 203 z PKP PLK.

Dzięki tym innowacjom od 2015 roku liczba awarii na sieci trakcyjnej spadła 10-krotnie. Oznacza to, że pasażerowie zaoszczędzili prawie 40 tysięcy minut, które jeszcze trzy lata temu spędzali w opóźnionych – ze względu na uszkodzenie trakcji – pociągach

Z kolei kilka tygodni temu uruchomiono kolejną innowację. PKPE24 została poszerzona o nowe rozwiązanie – aplikację mobilną na smartfona i tablet. Dzięki temu przepływ informacji o zdarzeniach jeszcze przyspieszył, ponieważ awaria jest zgłaszana od razu, bezpośrednio przez pracownika terenowego. Możliwe jest też błyskawiczne dodawanie zdjęć bez konieczności zgrywania ich z aparatu czy smartfona na komputer oraz bez potrzeby angażowania dodatkowych osób czy zasobów.

40 tys. minut oszczędności

Wspomniane rozwiązanie jest częścią większego, zintegrowanego systemu zapewnienia sprawności sieci trakcyjnej, na który składa się m.in. Planer (zarządzanie brygadami i długoterminowe planowanie prac), E-Tabor (zarządzanie bezpieczeństwem i utrzymaniem pojazdów kolejowych) czy innowacyjne szkolenia pracowników (mobilny symulator jazdy i gogle VR). Dzięki tym innowacjom od 2015 roku liczba awarii na sieci trakcyjnej spadła 10-krotnie. Oznacza to, że pasażerowie zaoszczędzili prawie 40 tysięcy minut, które jeszcze trzy lata temu spędzali w opóźnionych – ze względu na uszkodzenie trakcji – pociągach.

CZYTAJ TAKŻE: Startupom potrzeba tlenu od dużego biznesu

Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom branża kolejowa zwiększa swoją konkurencyjność. Niedawno rząd zapowiedział wieloletni program Kolej+. Zakłada on wydatki na inwestycje przekraczające wartość 100 mld zł w ciągu 10–12 lat. W planach jest poprawa sytuacji w miastach powiatowych, do których nie prowadzi żadne połączenie kolejowe, modernizacja tysięcy kilometrów linii oraz budowa i odnowienie 200 dworców.

Startupy pomogą kolei

Pomysły na rozwój kolej czerpie z różnych źródeł, m.in. od startupów. Przykładem może być program „inNOWacje”, prowadzony przez grupę PKP i Agencję Rozwoju Przemysłu. Zgłoszono do niego ponad 50 projektów, a z nich wyłoniono czterech laureatów.

Jednym ze zwycięzców była firma Space Digital Group, która zaprezentowała model kampanii marketingowych, wykorzystujących wirtualną rzeczywistość. Dzięki jej zastosowaniu pasażerowie będą mogli skanować smartfonem markery, które odeślą użytkownika np. do informacji o ofertach kolejowych lub wskażą drogę do punktu usługowego na dworcu.

CZYTAJ TAKŻE: Porozmawiasz ze smartfonem po polsku

Z kolei oprogramowanie firmy Victio pomaga w zarządzaniu taborem z towarami. System pozwala podejmować optymalne dla przewoźnika decyzje.

Natomiast aplikacja mobilna, zaprojektowana przez firmę Nexocode, wspiera obsługę osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dzięki aplikacji przewoźnik będzie mógł szybko i sprawnie im pomóc.

Na koniec pracownicy Politechniki Warszawskiej przedstawili technologię specjalistycznego betonu, redukującego zanieczyszczenie powietrza. Dzięki zastosowaniu specjalnych materiałów np. na liniach kolejowych lub peronach, można ograniczać ilość zanieczyszczeń w powietrzu nawet o 30 proc.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Polacy ochronią asystenta Amazona

Alexa, asystent głosowy Amazona, będzie bezpieczniejsza dzięki polskiemu startupowi. Firma Cyberus Labs – specjalizująca ...

Internauci rezygnują z telewizji. Już jej nie potrzebują

Od 2014 r. odsetek internautów korzystających z telewizji spadł o 8 pkt. proc. Nadal ...

Prezes 11 bit studios: Chcemy wydawać po cztery gry rocznie

Firma prowadzi prace nad „Projektem 8”, produkcją większą niż tegoroczny „Frostpunk”. Najpewniej zostanie wydana ...

Internetowa telewizja burzy stare biznesowe modele

Kino, telewizja, sklep, wypożyczalnia. Tak wyglądało życie filmu, zanim pojawili się internetowi giganci. – ...

Bitwa na patenty – Koreańczycy na czele

W wyścigu o innowacyjne technologie wśród koncernów liderem jest Samsung, zaś wśród startupów Netflix. ...

Gadżety mamy po to, by je pokazywać

Dawniej, gdy ktoś miał radiomagnetofon, był na osiedlu kimś. Teraz to bardziej zależy od ...