OSE wyrównuje szanse polskich uczniów

Ogólnopolska Sieć Edukacyjna ma za zadanie nie tylko dostarczyć do wszystkich polskich szkół szybki, bezpieczny i bezpłatny internet. Celem OSE jest przede wszystkim wyrównanie szans edukacyjnych wszystkich uczniów, bez względu na to, w którym zakątku Polski znajduje się ich szkoła.

OSE to projekt, który powstał dzięki Ministerstwu Cyfryzacji. Ma on za zadanie podnosić poziom kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, wspomagać szkolnictwo poprzez dostęp do zasobów internetu i wyrównywać szanse edukacyjne wszystkich uczniów w Polsce, w szczególności tych, którzy uczęszczają do małych szkół. OSE to program wyróżniający Polskę na tle całego świata.

Najlepszy na świecie

– Działania OSE to zmiana cywilizacyjna na skalę światową, co zostało docenione. Agenda ONZ nagrodziła OSE, jako najlepszy projekt rozwojowy świata w 2018 roku – mówił Rafał Lew-Starowicz, zastępca dyrektora Departamentu Podręczników, Programów i Innowacji w Ministerstwie Edukacji Narodowej podczas OSEregio w Łodzi.

CZYTAJ TAKŻE: Bartłomiej Klinger: Szkoły z szybkim internetem z OSE do końca 2020 r.

OSEregio to cykl spotkań zorganizowanych w wielu regionach Polski. Podczas konferencji w Łodzi doktor Agnieszka Wrońska, kierownik Akademii NASK, odczytała list Ministra Cyfryzacji Marka Zagórskiego do uczestników spotkania. W liście Minister Cyfryzacji podkreślił, że formułę OSE stworzono z myślą o osobach pełnych pasji i zaangażowanych w swoją pracę.

– OSE to nie tylko techniczne podłączenie szkoły do sieci. Wraz z internetem do szkół zostaną dostarczone pakiet narzędzi oraz ochrona, nie tylko przed szkodliwym oprogramowaniem, ale także przed dostępem do nielegalnych i szkodliwych treści. OSE to otwarty i łatwy dostęp do cyfrowych narzędzi i treści edukacyjnych. Nowoczesne rozwiązania tworzone są po to, by wesprzeć codzienną pracę nauczycieli, ponieważ nawet najnowocześniejsze rozwiązanie w edukacji nie będzie skuteczne bez ich udziału. Dlatego zależy nam, by nauczyciele myśleli o OSE, jako szansie dla siebie i uczniów – odczytała z listu Marka Zagórskiego doktor Agnieszka Wrońska.

Równy dostęp dla każdego

Podczas konferencji wielokrotnie podkreślano, że program Ministerstwa Cyfryzacji ma być ogólnopolski. – Łódź jest miejscem w Polsce, które jako jedno z pierwszych podłączyło się do OSE, ale nasz projekt jest w każdym miejscu Polski, ma 16 węzłów regionalnych i 3 węzły centralne. NASK od lat zajmuje się bezpieczeństwem, dlatego podłączenie szkół do OSE oznacza, że szkoła znajdzie się w najbardziej bezpiecznych rękach – tłumaczył Tomasz Łukawski, dyrektor ds. ekosystemu Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej w Państwowym Instytucie Badawczym NASK.

CZYTAJ TAKŻE: Debata „Rzeczpospolitej”: Bezpieczny uczeń w świecie cyfrowym

– To niezwykle ważne, by program dotarł do każdej szkoły w całej Polsce, by każdy uczeń miał takie same szanse edukacyjne i start w życiu. Dostęp do najnowocześniejszych technologii edukacyjnych to nasz cel. Najważniejszy jednak w tym wszystkim jest człowiek, nauczyciel, który pokaże uczniom jak odpowiednio i mądrze korzystać z tych technologii. Musimy pamiętać jak nauczyć się korzystać z nowoczesnych technologii, tak by było to z korzyścią dla uczniów na każdym etapie rozwoju, a potem na każdym etapie życia. Będziemy robić wszystko, by każde dziecko, bez względu na to, do której szkoły chodzi, miało dostęp do takiej samej edukacji – zaznaczył Grzegorz Wierzchowski, Łódzki Kurator Oświaty.

NASK od lat zajmuje się bezpieczeństwem, dlatego podłączenie szkół do OSE oznacza, że szkoła znajdzie się w najbardziej bezpiecznych rękach

O założeniach i celach programu mówił także przedstawiciel Ministerstwa Edukacji Narodowej. – OSE wychodzi z założenia, że nie należy zakazywać używania urządzeń elektronicznych, ale że należy pokazywać jak korzystać z nich mądrze i bezpiecznie. Projektowi OSE towarzyszą inne, którymi zajmuje się MEN, dotyczy to np. e-materiałów dostępnych platformie epodreczniki.pl. 75 tysięcy nauczycieli zostanie przeszkolonych z tego jak tworzyć takie materiały i jak poruszać się po platformie, która stanie się podstawowym narzędziem w pracy w szkole, co oczywiście nie oznacza wycofania się z korzystania z podręczników papierowych – podkreślał Rafał Lew-Starowicz.

Inspiracje i współpraca

OSEregio było okazją do nawiązania współpracy między nauczycielami z różnych szkół, ponieważ OSE ma być także platformą do wymiany pomysłów. Celem takich działań jest stworzenie miejsca, w którym każdy będzie mógł poznać możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii w procesie kształcenia. Podczas konferencji zaznaczano, że dzięki funkcjonowaniu platformy dostępnej dla wszystkich powstał swoisty ekosystem OSE, czyli środowisko zarządzania wiedzą i talentami oraz przestrzeń do kreatywnego rozwoju. Wszystkie zasoby udostępniane w ekosystemie OSE tworzą unikalną bazę wiedzy dla uczniów i nauczycieli.

Na spotkaniu przybliżono uczestnikom również poszczególne programy organizowane w ramach OSE. – OSEinspiracje to projekt mający na celu pokazanie nauczycielom jak inspirować. Natomiast OSEhero, to nauczyciele, których lekcji nie mogą doczekać się uczniowie. Nauczyciele, którzy zainspirowani projektem OSE chcą inspirować swoich uczniów – mówił dyrektor Łukawski.

Udogodnienia dla uczniów

W trakcie debaty, która towarzyszyła wydarzeniu, Katarzyna Koszalska, kierownik projektów w Ministerstwie Cyfryzacji opowiedziała zgromadzonym gościom o kolejnym nowoczesnym rozwiązaniu, z którego mogą korzystać polskie szkoły.

– mLegitymacja to projekt, który ma być przede wszystkim udogodnieniem i gadżetem dla uczniów. Uczeń, który ma mLegitymację może zostawić legitymację papierową w domu. Tak samo jak legitymacja papierowa mLegitymacja, którą uczeń ma w telefonie, uprawnia do ulg i zniżek, można ją również pokazywać podczas kontroli w autobusie czy pociągu, ponieważ działa na takich samych prawach jak legitymacja tradycyjna. Uczeń, który posiada mLegitymację nie musi mieć dostępu do internetu, ponieważ działa ona w trybie offline – tłumaczyła przedstawicielka Ministerstwa Cyfryzacji.

W Łodzi zapowiedziano także kolejne spotkania w ramach OSEregio. – W przyszłym roku odbędzie się 16 konferencji OSEregio, ponieważ OSE chce być w każdym zakątku Polski, żeby do każdej polskiej szkoły dotarła ta sama wiedza, ten sam internet. Chcemy, aby każdy nauczyciel i każdy uczeń z każdej polskiej szkoły miał takie same szanse; by każdy uczeń z malutkiej szkoły miał takie same szanse jak uczeń z Warszawy, Łodzi czy Poznania. NASK został operatorem OSE, to znaczy, że jest to projekt rządowy, który NASK musi wykonać. Chcemy podnosić kompetencję cyfrową uczniów i nauczycieli. Kompetencji tej nie rozumiemy jako wprowadzenia nowego przedmiotu w szkołach. Kompetencję cyfrową chcemy rozumieć jako kompetencję poprzeczną, czwartą, kluczową umiejętność po nauce czytania, pisania i liczenia. Czwartą kompetencję występującą na każdej lekcji, by ta umiejętność była wykorzystywana w nauce każdego innego przedmiotu – podsumował Tomasz Łukawski.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Przejęcie za 40 mld dolarów. Powstaje „wiodąca spółka w erze AI”

Amerykański koncern Nvidia kupi za 40 mld dolarów brytyjskiego potentata na rynku mikroprocesorów Arm ...

CD Projekt jest już o połowę więcej wart niż KGHM czy PGE

Oczekiwania związane z ruszającymi we wtorek targami Gamescom wywindowały notowania spółki do najwyższych poziomów. ...

Premierowy zwiastun filmu Nolana w popularnej grze

Christopher Nolan postanowił umieścić zwiastun swojego najnowszego filmu „Tenet” w popularnej grze Fortnite. Pojawił się ...

Huawei zaprezentował rywala Androida. Czy trafi do Polski?

HarmonyOS – tę nazwę warto zapamiętać. To pod nią funkcjonować ma nowy system operacyjny, ...

Andrzej Olszewski: Porozumienie ws. nowego badania mediów w Polsce jest możliwe

Od prawie dwóch lat opracowywane jest nowe badanie konsumpcji mediów elektronicznych w Polsce. Zainicjowała ...

Ochnik zhakowany. Wyciekły dane klientów odzieżowej firmy?

Firma ujawniła, że 15 maja stwierdzono nieuprawnioną próbę dostępu do bazy danych spółki. W ...