Polskie firmy igrają z ogniem w sieci

Dominik Pisarek

Już niemal co druga polska firma zetknęła się z cyberzagrożeniami. Jednak na ich podejście do ryzyka i stosowanie zabezpieczeń nie ma to wielkiego przełożenia.

Zagrożenia płynące z sieci przestały być problemem, który może dotknąć tylko wielkich globalnych korporacji. Jednak jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Vecto, choć firmy są świadome, co mogą stracić w taki sposób i co ryzykują, to jednak większość z nich nie robi nic, aby przed takim scenariuszem się zabezpieczyć. Ponad połowa polskich firm nie jest prawidłowo zabezpieczona, a 46 proc. nawet nie korzysta z usług specjalistów, którzy dbają o ochronę danych i systemów IT.

CZYTAJ TAKŻE: W tym roku hakerzy zastosują nowe chwyty. Pomaga im AI

Tymczasem skala zagrożenia rośnie. Szacuje się, że w skali świata koszty związane z cyberprzestępczością w przyszłym roku sięgną już 6 bln dol. Ogromne wycieki danych w ostatnich miesiącach zarówno z baz firm, jak i urzędów publicznych pokazują, że skala zjawiska rośnie.

– Dodatkowym zagrożeniem stają się smartfony i tablety, które zwykle stanowią najsłabsze ogniwo w firmowym systemie IT. Wykorzystujemy je chętnie do celów prywatnych, zostawiamy w miejscach publicznych i korzystamy z ogólnodostępnych sieci Wi-Fi. Instalujemy aplikacje bez sprawdzenia stosownych certyfikatów bezpieczeństwa – mówi Jakub Wychowański, członek zarządu Vecto. Z badania wynika, że aż 78 proc. pracowników przyznaje się do używania sprzętu firmowego do celów prywatnych, co znacząco zwiększa ryzyko cyberataku.

Polskie firmy są świadome ryzyka, a zagrożenia widzą nie tylko w grupach hakerskich, ale również w zakresie poczynań pracowników i działaniach konkurencji.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Zaskakujący wzrost sprzedaży drukarek w Polsce

Kilkuletni trend spadku popytu na urządzenia drukujące wyhamował. To jednak tylko wahnięcie. Klienci biznesowi ...

Telewizja Polsat złożyła ofertę na zakup Interii

W czasie gdy kursy na giełdach spadają i mało kto myśli o przejęciach telewizyjna ...

Chińczycy na giełdzie tracą rozum. Musiała pomóc sztuczna inteligencja

Traderzy posługujący się modelami komputerowymi próbują rozszyfrować zachowania armii chińskich inwestorów indywidualnych. Ci na ...

CD Projekt stworzy animowany serial z Netfliksem

Polska firma, we współpracy z japońskim studiem animacji Trigger oraz platformą Netflix, stworzy serial ...

Plaga reklamowych „robocalls”. Stały się niebezpieczne

Nowe prawo uchwalone przez amerykański Kongres ma powstrzymać powódź nielegalnych oraz niechcianych połączeń. W ...

Po lockdownie Polacy odwrócili się od e-commerce

Mimo dynamicznych wzrostów sprzedaży w internecie w trakcie pierwszych miesięcy trwania pandemii, nie udało ...