Reklama
Rozwiń

Rosyjscy hakerzy zaatakowali lotniczego giganta. Żądają okupu

Grupa rosyjskich hakerów włamała się na serwery Boeinga. Grożą, że upublicznią „bardzo wrażliwe informacje” — informuje „Cybernews”. Boeing potwierdził, że rzeczywiście doszło do cyberataku.

Publikacja: 29.10.2023 10:23

Boeing montuje swoje maszyny w ogronych zakładach w pobliżu Seatle na zachodnim wybrzeżu USA

Boeing montuje swoje maszyny w ogronych zakładach w pobliżu Seatle na zachodnim wybrzeżu USA

Foto: Bloomberg

LockBit - tak nazywa się grupa rosyjskich cyberprzestępców dała Amerykanom czas do 2 listopada na wpłacenie kwoty, której wysokości nie podaje publicznie, ani szczegółów danych, jakie rzekomo miała ukraść.

Nie jest to pierwszy przypadek, kiedy rosyjscy hakerzy atakują Boeinga, dochodzi także do włamań na innych stronach w firmach działających w branży lotniczej.

Boeing potwierdził, że rzeczywiście doszło do takiego incydentu. „Trwają prace nad oceną szkód, jakie mogły zostać wyrządzone. Oceniamy te roszczenia” — napisał na Messengerze rzecznik amerykańskiego koncernu. A zaniepokojony jest także Pentagon, ponieważ koncern jest nie tylko producentem samolotów cywilnych, ale i dostawcą w dziedzinie obronności, sprzedającym wszystko, od broni, przez satelity, po myśliwce, Stanom Zjednoczonym i rządom sojuszniczym.

Zegar z komunikatem

Grupa hakerska zamieściła na swojej stronie internetowej zegar odliczający czas z komunikatem: „Wrażliwe dane zostały zdobyte i gotowe do publikacji, jeśli Boeing nie skontaktuje się w wyznaczonym terminie! Na razie nie będziemy wysyłać fragmentów jakichkolwiek informacji do jakich uzyskaliśmy dostęp, w celu ochrony firmy. ALE nie zamierzamy również ich przechowywać aż do upływu terminu” – oznajmiła grupa hakerska.

Czytaj więcej

Kasyna w Las Vegas złupili nastolatkowie. Coraz większe okupy dla hakerów

Według amerykańskiej Agencji ds. Cyberbezpieczeństwa i Bezpieczeństwa Infrastruktury (CISA) LockBit był w ubiegłym roku najbardziej aktywną światową grupą wykorzystującą hakerskie oprogramowanie .W czerwcu CISA podała, że grupa cyberprzestępców, której oprogramowanie Ransomware po raz pierwszy pojawiło się na rosyjskojęzycznych forach poświęconych cyberprzestępczości w 2020 roku, od tego czasu przeprowadziła 1700 ataków na organizacje i firmy w USA.

Te ataki wzrosły wyraźnie po rosyjskiej inwazji na Ukrainę.

Hakerzy chcą okupów

Do ataków hakerskich w branży lotniczej dochodzi coraz częściej, a najczęściej zdarzają się one w Stanach Zjednoczonych, Indiach i Brazylii.

Sektor lotniczy odnotowuje znaczny udział cyberataków. W październiku 2022 grupa rosyjskich hakerów politycznych przyznała się do rozproszonych ataków typu „odmowa usługi”, w wyniku których strony internetowe kilku głównych lotnisk w USA przestały działać.W Europie ofiarą rosyjskich hakerów padł m.in. Thales.

Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EASA) w raporcie z lipca 2021 r. stwierdziła znaczny wzrost liczby incydentów cybernetycznych w sektorze, głównie z udziałem linii lotniczych. „Wzrosła liczba ataków we wszystkich możliwych kategoriach. I nie chodzi tylko o to, że firmy są bardziej zaniepokojone takimi incydentami i natychmiast informują o takich wydarzeniach. Bo wzrost liczby zgłaszanych incydentów o 530 proc. rok do roku” – stwierdza.Zdaniem EASA branża lotnicza staje w obliczu ataków oprogramowania przy wykorzystaniu Ransomware średnio raz w tygodniu.

Czytaj więcej

Plaga hakowania smartfonów. Teraz nie trzeba nawet wpuszczać wirusa

W maju 2023 indyjskie pasażerskie linie lotnicze SpiceJet poinformowały, że próba ataku z użyciem Ransomware spowodowała opóźnienia w świadczeniu usług. I nie był to pierwszy przypadek takiego włamania. W lutym 2022 r. hakerzy uzyskali dostęp do niezaszyfrowanego pliku kopii zapasowej bazy danych, który zawierał prywatne informacje dotyczące ponad 1,2 miliona pasażerów.

Boeing również doświadczył wcześniej cyberataków, w tym zainfekowania sieci w 2018 r. wywołanej przez oprogramowanie WannaCry. Rzeczniczka firmy powiedziała wtedy „Seattle Times”, że atak miała ograniczone skutki. „Wdrożyliśmy poprawki oprogramowania. Nie było zakłóceń w programie Boeinga 777 ani w żadnym z naszych programów” – powiedziała wtedy.

IT
Planowanie infrastruktury IT w MŚP
IT
Jak uczynić zakupy w internecie bezpiecznymi. Niska świadomość klientów
IT
Mapy Google powiedzą, gdzie stoi policja. A w kolejce do wprowadzenia już kolejne nowości
IT
Amerykanie alarmują: chińskie dźwigi portowe szpiegują. Są też w Polsce
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
IT
Firmy i konsumenci mogą wykorzystać atuty transformacji cyfrowej
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku