– Drug cel to ułatwianie pracy naszym pracownikom. Trzeba pamiętać, że bankowość jest trudnym, regulowanym środowiskiem, które ma wiele wewnętrznych procedur i przepisów. Nasze organizacje działają na rynku od bardzo wielu lat, mamy historię usług dla naszych klientów, w tym kredytów sięgających parę lat wstecz. Chodzi o to, żeby szybciej dostarczać naszym pracownikom wiedzę na ten temat – dodał wiceprezes Banku Pekao.
Od strony technologicznej ułatwienie i usprawnienie działań pracowników wiąże się z szeregiem wyzwań, które są niewidoczne dla klientów. To m.in. kwestie związane z tym, jak przyspieszyć proces dostarczania nowych rozwiązań informatycznych i ich testowania oraz debugowanie, czyli wyszukiwanie i usuwanie ewentualnych błędów.
– Usprawnienie naszych działań jest możliwe także przy użyciu narzędzi, które są już gotowe i dostępne na rynku. Tak więc, mówiąc obrazowo, my nie musimy budować własnej elektrowni, żeby mieć prąd. Dlatego wśród naszych najnowszych działań są pilotaże związane z rozwiązaniami GitHub Copilot od Microsoft czy Code Assist od Google’a – opowiadał Błażej Szczecki.
Zwrócił uwagę, że testowanie tego typu nowych rozwiązań wiąże się z potrzebą zmiany myślenia pracowników. – Wdrożenie technologii generatywnej AI wiąże się także z pracą nad ludźmi. Mają oni swoje przyzwyczajenia, dlatego część działań skupia się na edukowaniu naszych programistów i testerów oraz przekonywaniu ich do nowych rozwiązań – do tego, że są to wartościowe narzędzia, dzięki którym jesteśmy w stanie dostarczyć właściwą jakość i monitorować jej poziom. W taki sposób budujemy zaufanie do wspomnianych rozwiązań – mówił wiceprezes Pekao. – Z drugiej strony w ten obszar wkomponowuje się również kwestia, która dla mnie, jako nadzorującego technologie, jest szczególnie bliska. Mam przywilej i obowiązek szybko dostarczać rozwiązania biznesowi. Chodzi więc także o to, aby wykorzystać AI do rozwiązywania problemów i załatwiania spraw dla biznesu w sposób szybszy. Oczywiście musimy zadbać o to, by dane rozwiązanie było sprawdzone i zweryfikowane, musi ono być także nadzorowane podczas działania – dodał.
Trzeci cel związany jest ze szczególnym środowiskiem, w którym działają banki. – Funkcjonujemy w otoczeniu ścisłych regulacji, w wielu procesach mamy obowiązki się do nich stosować. Wykorzystanie nowych technologii pozwala usprawnić działania także w tym obszarze. Mamy oczywiście setki modeli machine learningowych, które wykorzystywały dane, jednak sięgnięcie po generatywną AI sprawia, że możemy do tych procesów włączyć także dane, które nie mają formuły ustrukturyzowanej, np. obrazy czy teksty. To jest ogromna szansa dla bankowości – wskazywał wiceprezes Pekao.
W jego ocenie sektor bankowy jest dopiero u progu możliwości wykorzystania szans, które daje generatywna AI. – To jest technologia, która w perspektywie trzech lat wpłynie na nasze środowisko pracy i na to, jak będą wyglądać interakcje banków z klientami – podsumował Błażej Szczecki.