- W drugim kwartale zaczęliśmy wprowadzać zapisy w umowach z klientami pozwalające nam podnieść ceny w przyszłości – powiedział w czwartek Julien Ducarroz, prezes Orange Polska podczas telekonferencji z analitykami. Menedżer nie podał szczegółów ani skali operacji.

Operatorzy telekomunikacyjni od miesięcy zabiegali o to, aby pozwolono im wprowadzić indeksację cen usług o inflację. Podnosili, że podobne zapisy stosują inni usługodawcy, a jako przykład podawali firmy energetyczne. Dzisiejsza informacja z Orange Polska to pierwsza publiczna wiadomość, że branża zdecydowała się na stosowanie analogicznych zapisów umownych.

Czytaj więcej

Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych? Zwycięzca jest jeden

Tym bardziej, że Orange Polska twierdzi, że nie wprowadza indeksacji pierwszy. Nie podaje jednak też, kiedy zaczął tę operację.

Do wprowadzenia klauzul inflacyjnych przyznaje się także w odpowiedzi na nasze pytania T-Mobile Polska. Telekom ten zaczął je wprowadzać już w trzecim kwartale br.

- Sytuacja ekonomiczna sprawia, że musimy liczyć się z postępującym wzrostem kosztów operacyjnych, co oznacza, że w dłuższej perspektywie wyzwaniem może stać się utrzymanie najwyższej jakości usług i tempa inwestycji. Chcemy dostarczać klientom ofertę na najwyższym poziomie i rozwijać się, więc podejmujemy działania obliczone na utrzymanie rentowności – jednym z nich jest wprowadzenie klauzul indeksacyjnych w nowych umowach z klientami. Takie zapisy znajdują się w umowach osób, które od 1 lipca br. podpisują z nami nowe kontrakty lub przedłużają istniejące – odpowiedziało nam biuro prasowe T-Mobile Polska.

Jacek Kunicki, odpowiedzialny za finanse Orange Polska zastrzega, że klauzule inflacyjne dają operatorowi możliwość podniesienia cen, ale nie oznaczają, że będą one podnoszone automatycznie.

Zarząd Orange Polska nie odniósł się natomiast do pytania, czy firma ma tzw. zielone światło od regulatorów na taki krok. W przeszłości Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał UPC Polska za próbę zmiany warunków cenowych w trakcie trwania kontraktu. Jacek Oko, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej w październiku ub.r. oceniał, że prawo nie pozwala operatorom na zmianę cen w trakcie trwania umowy. Deklarował jednak otwartość na rozmowy.

- Wprowadziliśmy klauzule inflacyjne zgodnie z literą obowiązującego prawa – zapewnia Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska.

Autopromocja
Subskrybuj nielimitowany dostęp do wiedzy

Unikalna oferta

Tylko 5,90 zł/miesiąc


WYBIERAM

- Jest to standardowa praktyka na rynku hurtowym, obecna również na rynku detalicznym u niektórych operatorów w Polsce. Zdecydowaliśmy się na wprowadzenie zapisów o możliwości zmiany cenników w wyniku zmian otoczenia inflacyjnego, aby uregulować tę kwestię tak, by była jasna dla klientów. Pozwalają one na zmianę cen w odniesieniu do średniorocznej stopy inflacji z poprzedniego roku – jeśli przekroczy ona 3,5 proc. – dodał.

Czytaj więcej

Abonent z limitem. Operatorzy ograniczają prędkość szybkiego internetu

Rzecznik uzupełnił, że operator będzie mógł po raz pierwszy zastosować indeksację w przyszłym roku po tym jak Główny Urząd Statystyczny poda dane o inflacji w 2022 r. – W przypadku uruchomienia klauzuli inflacyjnej i podwyższenia cen, klienci zostaną poinformowani o z 30-dniowym wyprzedzeniem. Daje im to też prawo do bezkosztowego odstąpienia od umowy – dodał rzecznik.

Klauzule indeksacyjne telekom wprowadza stopniowo w umowach o usługi mobilne, pakiety Orange Love podpisywane z klientami nowymi i przedłużającymi umowy. Dotyczy to segmentu klientów indywidualnych i firm jednoosobowych (ang. SOHO).

Według GUS, w czerwcu 2022 r. inflacja w Polsce wyniosła 15,5 proc.

Julien Ducarroz i Jacek Kunicki wypowiadali się przy okazji publikacji wyników Orange Polska za I półrocze 2022 r. Na ich fali zarząd telekomu zdecydował się podnieść prognozę przychodów na ten rok. Ostatnio brzmiała ona „niewielki spadek”. Obecnie operator zapowiada, że jego tegoroczne przychody urosną o małe kilka procent (w niskim jednocyfrowym tempie).

W I połowie br. Orange Polska wykazał jako grupa 5,99 mld zł przychodu, o 1,9 proc. więcej niż przed rokiem. Wynik operacyjny powiększony o amortyzację, ale przed kosztami leasingu poprawił się rok do roku o 3,8 proc. do prawie 1,52 mld zł. Zysk netto grupy Orange Polska po półroczu to 368 mln zł, o 138 proc. więcej niż rok wcześniej.

Czytaj więcej

Polska goni świat w sprzedaży telefonów 5G