Pół-ludzie, pół-roboty trafią na taśmy produkcyjne Boeinga

Największy na świecie producent samolotów zaczął wyposażać swych mechaników w egzoszkielety, powłoki na zewnątrz ciała, wzmacniające silę mięśni.

Publikacja: 02.02.2019 22:26

Pół-ludzie, pół-roboty trafią na taśmy produkcyjne Boeinga

Foto: youtube

– Osiągniemy zdolności funkcjonowania robota i istoty ludzkiej jednocześnie – powiedział agencji Reuters Christopher Reid, który zaprojektował kombinezony kosmiczne dla NASA, a potem przeszedł do Boeinga. Wdrożenie nowej techniki pracy obrazuje chęć producentów samolotów przyspieszenia rytmu produkcji, aby realizować rekordowe zamówienia. Po dekadzie zwiększania bez przerwy portfeli zamówień przez Airbusa i Boeinga w wyniku rozwoju turystyki w Chinach i na wschodzących rynkach, teraz dochodzi do batalii na tempo produkcji, a nie o udział w rynku.

W zakładach w Południowej Karolinie i w stanie Waszyngton Boeing chce wprowadzić wkrótce maszyny wyposażone w technologię Bluetooth potrafiącą wykrywać, czy pracownik używa właściwego narzędzia do danej części, wprowadził już nowe autonomiczne i ruchome platformy pracy, aby zyskać na czasie przy montowaniu samolotów.

CZYTAJ TAKŻE: Roboty naprawiają już rury bez rozkopywania ulic

Te inwestycje powinny pozwolić koncernowi przyspieszyć w II kwartale produkcję z 12 do 14 samolotów B787 dreamliner miesięcznie.

Boeing potrzebuje obecnie 1,75 dnia na zmontowanie dreamlinera w minimalnej cenie katalogowej 239 mln dolarów (208 mln euro). Przy rytmie 14 sztuk miesięcznie zajmie to tylko półtora dnia.

CZYTAJ TAKŻE: Marsz robotów przyspieszył, ale i tak tracimy dystans do Europy

Koncern twierdzi, że egzoszkielety kosztujące 4500-7000 dolarów za sztukę pozwoliły przyśpieszyć wykonywania zadań podczas testów wykonanych z grupami robotników w North Charleston, ale nie ujawnia dokładnych danych. Jeśli próby te potwierdzą poprawę wydajności i bezpieczeństwa, to koncern zamierza wyposażyć w nie tysiące pracowników w ciągu 2 lat.

– Osiągniemy zdolności funkcjonowania robota i istoty ludzkiej jednocześnie – powiedział agencji Reuters Christopher Reid, który zaprojektował kombinezony kosmiczne dla NASA, a potem przeszedł do Boeinga. Wdrożenie nowej techniki pracy obrazuje chęć producentów samolotów przyspieszenia rytmu produkcji, aby realizować rekordowe zamówienia. Po dekadzie zwiększania bez przerwy portfeli zamówień przez Airbusa i Boeinga w wyniku rozwoju turystyki w Chinach i na wschodzących rynkach, teraz dochodzi do batalii na tempo produkcji, a nie o udział w rynku.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Technologie
Te baterie mogą pracować wiecznie. Będzie je zasilać tlen
Technologie
Chiny zbudowały śmigłowiec przyszłości. Zaatakuje w otoczeniu dronów
Technologie
Dlaczego się starzejemy? Naukowcy już wiedzą
Technologie
Niezwykły samolot JetZero bliski startu. To ma być przełom w lotnictwie
Technologie
Strach zajrzeć do lodówki. Gdzie wkrótce trafi sztuczna inteligencja i boty