Szklaneczka whisky od sztucznej inteligencji

Microsoft

Szwedzka destylarnia Mackmyra skorzystała z pomocy Microsoftu oraz fińskiej firmy technologicznej Fourkind, by skomponować „whisky idealną”. Zapędzono do pracy sztuczną inteligencję.

Pracownicy Mackmyry dostarczyli SI swoje dane sprzedażowe, najlepsze przepisy 20-letniej destylarni oraz podali preferencje konsumentów whisky. Chmura Azure Microsoftu natomiast zajęła się przerobieniem tych danych na idealny przepis na whisky. Idealny w tym przypadku oznacza, że mający szanse spodobać się największej liczbie amatorów tego trunku.

CZYTAJ TAKŻE: Sztuczna inteligencja pomaga w walce z nałogiem

Zazwyczaj proces mieszania whisky trwa dość długo i jest pracochłonny. Do tego dochodzą badania marketingowe i kilkuletni okres leżakowania trunku w specjalnych dębowych beczkach. Mackmyra postanowiła skrócić proces tworzenia receptury idealnej, który może trwać latami. Dane dostarczone Azure pozwolą na stworzenie aż 70 mln przepisów.

Ten jeden jedyny, najlepszy z najlepszych przepisów SI daje whisky smak, który określono jako „toffi i wanilia z delikatnymi nutami dębu, smakiem cytrusów, jabłka i gruszki, a także anyżu, imbiru i białego pieprzu oraz subtelny posmak tytoniu z niewielką nutą dymną i lekko słonawy”.

CZYTAJ TAKŻE: Chińczycy na giełdzie tracą rozum. Musiała pomóc sztuczna inteligencja

Jednak według ekspertów destylarni Mackmyra SI nie wyeliminuje zawodu master blender, który tradycyjnie zajmuje się opracowywaniem recept. Wciąż będą potrzebne „ludzkie zmysły” do przetestowania receptur wygenerowanych przez SI. I to człowiek ostatecznie zdecyduje, która whisky trafi do seryjnej produkcji, ale dzięki technologii jego praca ma zostać znacznie ułatwiona.

Master Blender Mackmyry Angela D’Orazio uważa, że to wielkie osiągnięcie, móc powiedzieć, że jest się „mentorem pierwszej whisky na świecie stworzonej przez SI”. Sztuczna inteligencja to część naszego cyfrowego rozwoju. To naprawdę ekscytujące, że jest dopełnieniem rzemiosła produkcji wysokiej jakości whisky – podkreśla D’Orazio.

CZYTAJ TAKŻE: Alcarelle: ten alkohol ma raz na zawsze wyeliminować kaca

Microsoft i destylarnia Mackmyra – potwierdzili, że tak skomponowane whisky będzie dostępne w sklepach już od jesieni 2019 roku. Nie wiadomo jeszcze, ile będzie kosztować. Za to spróbować można było, jak smakuje, na konferencji „The Next Web 2019” w Amsterdamie na początku maja tego roku.

Według prezesa Fourkind tworzenie przez SI nowych smaków whisky to dopiero początek. Kolejne mogą być słodycze, perfumy, napoje, a może nawet buty sportowe. Amerykański koncern McCormick z pomocą IBM opracował algorytm, który komponuje nowe mieszanki przypraw. Wszystko jest więc możliwe.

CZYTAJ TAKŻE: Sztuczna inteligencja wymyśla nowe zaskakujące smaki

Szwedzka firma Mackmyra Whisky powstała w 1999 roku. Założyło ją ośmiu przyjaciół, którzy postanowili stworzyć własny smak whisky. Destylarnia odniosła sukces komercyjny i zdobyła kilka nagród branżowych.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Uber kupuje największego rywala na Bliskim Wschodzie

Uber ogłosił, że zamierza kupić firmę Careem z Dubaju za aż 3,1 mld dolarów. ...

Qualcomm i Apple na wojnie. Chiny zakazują iPhone’ów

Wojna patentowa między gigantem z Cupertino a koncernem produkującym mikroprocesory zyskuje na sile. Walka ...

Podpis elektroniczny w chmurze wchodzi do służby zdrowia

Digitalizacja sektora ochrony zdrowia rodzi wiele szans dla prywatnych dostawców usług informatycznych. Coraz mocniej ...

Snap na ostrym zakręcie

Serwis znany pod poprzednią nazwą Snapchat traci już drugiego szefa finansów w ciągu roku. ...

Polityczny sojusznik Trumpa pozywa Twittera za dowcipy i cenzurę

Konserwatywny kongresmen domaga się 250 mln dolarów od Twittera za fałszywe konta i cenzurę. ...

W 2018 roku wygrał Samsung. Huawei jednak nie pokonało Apple

Rynek smartfonów słabnie. W 2018 roku na świecie sprzedało się ich 1,388 mld, o ...