Polskie domy nie są smart. Co warto zainstalować?

Bloomberg

Tylko 3,9 proc. klientów spróbowało podłączyć do internetu sprzęt AGD, termostat czy system bezpieczeństwa. To słaby wynik w UE, ale zainteresowanie takimi rozwiązaniami rośnie dwucyfrowo.

Z danych Eurostatu wynika, że zainteresowanie konsumentów technologią smart Home jest jednym z najniższych w Europie i większość państw nawet naszego regionu może pochwalić się wyższymi wskaźnikami. Nie mówiąc już o krajach skandynawskich, gdzie nawet co piąty dom korzysta już z tej technologii. Smart Home umożliwia sterowanie i zarządzanie na odległość choćby systemami centralnego ogrzewania, klimatyzacją czy oświetleniem jak i zabezpieczeniami antywłamaniowymi po sprzęt AGD. Można to robić za pośrednictwem smartfonów czy asystentów głosowych.

CZYTAJ TAKŻE: Giganci łączą siły na rynku smart home

Rynek takich rozwiązań na świecie rozwija się bardzo szybko. W 2019 r. szacowano, że takie rozwiązania funkcjonują już w 213 mln domów na świecie, a wydatki na technologię smart Home wynosiły 108 mld dol. W 2023 r. kwota ma wynosić już 155 mld dol, a korzystać z niej ma niemal 300 mln domów – wynika z raportu firmy Strategy Analytics.

Choć statystyki są dla Polski póki co dość bezwzględne to jednak uczestnicy tego rynku potwierdzają iż zainteresowanie takimi rozwiązaniami rośnie szybko. – Rynek domów inteligentnych wzrasta w tempie dwucyfrowym rok do roku. Zainteresowanie zauważamy przede wszystkim w dwóch różnych grupach klientów: wśród adeptów sztuki smart, którzy decydują się na pojedyncze rozwiązania, jak sterowanie ogrzewaniem czy oświetleniem oraz wśród ludzi w pełni zdigitalizowanych, którzy korzystają z połączonych rozwiązań, sterują bramami i roletami z aplikacji w smartfonie czy nawet głosowo – mówi Radosław Borkowski, dyrektor zarządzający Somfy Polska. – Przede wszystkim coraz lepiej zdajemy sobie sprawę z korzyści, które smart technologie mogą wprowadzić do naszego życia. Ze względu na modułową budowę systemu smart home, który możemy realizować stopniowo, a etapy inwestycji dostosować do potrzeb i możliwości. Rozwiązania smart stają się standardem i są wprowadzane również do stałej oferty deweloperów – dodaje.

Dzięki zastosowaniu rozwiązań smart można zminimalizować koszty codziennej eksploatacji domu czy mieszkania

Somfy współpracuje choćby z Echo Investment, a jak podkreśla firma inteligentne rozwiązania stają się coraz bardziej dostępne również cenowo, a dzięki ich zastosowaniu można zminimalizować koszty codziennej eksploatacji domu czy mieszkania, bo inteligentny dom dostosowuje zużycie energii do faktycznych potrzeb i trybu życia.

Producenci sprzętu także rozwijają ofertę tego typu rozwiązań. – Zapewniamy kompleksowe wyposażenie inteligentnego domu – od urządzeń AGD podłączonych do sieci, poprzez telewizory i smartfony, z których można monitorować i kontrolować pracę wszystkich urządzeń po asystenta głosowego Bixby. W 2020 roku wprowadzimy też na polski rynek sensory Samsung SmartThings – mówi Piotr Stelmachów, Head of Consumer Electronics Division, Samsung Electronics Polska.

CZYTAJ TAKŻE: Smart home w Polsce wciąż czeka na boom

– To urządzenia, które pozwalają zdalnie sterować np. światłem oraz temperaturą w domu czy czujniki ruchu, które powiadomią nas o intruzie w domu w czasie naszej nieobecności. Samsung Smart Home to idea, którą rozwijamy i poszerzamy gamę produktów, które mogą sprawić, że codziennie obowiązki będą prostsze a my zawsze będziemy mieć kontrolę nad tym, co dzieje się w naszym domu, niezależnie od tego gdzie obecnie przebywamy – dodaje.

Bloomberg

Także sprzedawcy widzą zainteresowanie konsumentów takimi rozwiązaniami. – Postęp technologiczny generuje nowe potrzeby. Technologią, której znaczenie w najbliższym czasie będzie rosło, jest internet rzeczy (IoT) i inteligentny dom. Konsumentom spodobała się koncepcja zdalnego kontrolowania urządzeń, również za pomocą głosu – mówi Alpay Güner, prezes MediaMarktSaturn Polska. – Dlatego duży potencjał rozwojowy mają urządzenia współpracujące ze smarfonem, m.in. wagi, oświetlenie, urządzenia małego AGD, inteligentne telewizory. Euro2020 z pewnością wpłynie na zainteresowanie klientów tą kategorią – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Polacy otwierają się na inteligentny sprzęt. Czego oczekujemy?

– Mamy w ofercie piekarniki z funkcją smart, ale na razie nie planujemy rozszerzania takiej oferty na inne kategorie – mówi Robert Stobiński, członek zarządu Grupy Amica, odpowiedzialny za transformację cyfrową. – Obecnie taki sprzęt jest jednak zauważalnie droższy od modeli bez funkcji smart, co dla klientów jest na pewno barierą – dodaje.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Polacy ubezpieczają USA

Łódzko-kalifornijski startup specjalizujący się w ubezpieczeniach zakończył właśnie rundę B i zebrał 27 mln ...

Wirtuoz baterii z Polski rodem

Celina Mikolajczak tworzy w Uberze nową technologię gromadzenia energii. Kilka lat temu była jednym ...

25 lat NASK, czyli Internet w centrum uwagi

W czwartek odbędzie się tegoroczna edycja Forum Zarządzania Internetem. Podczas konferencji poruszonych zostanie szereg ...

Amazon wyłapie chorych. Montuje kamery termowizyjne

Amazon rozpoczął montaż kamer termowizyjnych w magazynach, aby przyspieszyć badania przesiewowe i jak najszybciej ...

Algorytm AI błyskawicznie wykrywa koronawirusa

Algorytm AI za pomocą tomografii komputerowej wykrywa u pacjentów infekcje koronawirusem. Jego skuteczność sięga ...

Robert Lewandowski w kreskówce i grze wideo

Studio Mousetrap Games stworzy grę z najlepszym polskim piłkarzem. Potencjalny hit ma być wzorowany ...