Entellico ostro odpowiada Grupie TP

Publikacja: 25.03.2011 13:52

Poznańska spółka Entellico, która stworzyła projekt Blupill, internetową usługę optymalizacji wydatków na usługi komórkowe, w ostrym tonie ustosunkowała się do wątpliwości, jakie do usługi mają prawnicy Grupy TP. Start-up z Wielkopolski wspierając się opiniami prawników odrzuca zastrzeżenia operatora. Oświadczenie Entellico:

Entellico odrzuca zarzuty w ramach ataku telekomów na projekt blupill. Prawnicy spółki grożą poważnymi konsekwencjami prawnymi w przypadku wprowadzania użytkowników usługi w błąd i podejmowania działań nieuczciwej konkurencji.

Rzecznik prasowy Grupy TP zaatakował w tym tygodniu projekt blupill w wypowiedzi na stronach internetowych „Rzeczpospolitej”. Atak był skierowany na poczucie bezpieczeństwa potencjalnych użytkowników usługi. Ostrzegł także swoich klientów, że operator może rozwiązać z nimi umowę, jeśli będą udostępniali swoje hasła podmiotom trzecim: – Kod abonencki jest dostępny wyłącznie dla abonenta i operatora (oraz upoważnionych podmiotów działających na zlecenie operatora). Udostępnienie osobie trzeciej stanowi naruszenie regulaminu i może być podstawą do rozwiązania przez operatora umowy, ze wszystkimi tego konsekwencjami.

W zdecydowanym tonie odpowiedziała na ten atak wczoraj, również na stronach internetowych rpkom.pl prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej nadzorującego telekomy, p. Anna Streżyńska (http://www.rp.pl/artykul/631563.html): Według niej opublikowany w tym serwisie tekst o wątpliwościach, jakie wobec tego typu usługi mają prawnicy Grupy TP, może świadczyć o tym, że operatorzy będą próbowali je blokować, strasząc abonentów odłączeniem w przypadku korzystania z tego typu usług. – Jeśli tak będzie, spotka się to z naszym zdecydowanym przeciwdziałaniem. Kod abonencki jak i hasło do konta na portalu jest własnością abonenta a nie operatora – oświadczyła Streżyńska. – (…) Według mojej wiedzy w zaproponowanej usłudze nie dochodzi w żadnym momencie do udostępnienia kodu osobie trzeciej. Abonent wykorzystuje tylko aplikację, ale kod pozostaje jego.

Na atak Orange odpowiedziały także dwie kancelarie prawne reprezentujące projekt blupill (i prowadzącą go firmę Entellico).

mec. Monika Tomczak-Górlikowska z kancelarii Miller Canfield Babicki: Nie jest prawdą twierdzenie, że działania Entellico mogą naruszać prawo, gdyż model działania usługi projektu blupill nie wymusza na użytkowniku podawania jakimkolwiek podmiotom trzecim, a tym bardziej Entellico, haseł dostępu do portalu operatora, czy też kodu abonenckiego. Usługa została tak zaprojektowana, aby dane te nigdy nie trafiały do Entellico, ani żadnych podmiotów trzecich. Hasła dostępu do portalu operatora i kody abonenckie trafiają szyfrowaną transmisją wyłącznie do operatora.

mec. Maciej Rynkowski, z kancelarii Aniukiewicz, Rynkowski i Partnerzy: W związku z wypowiedziami przedstawicieli operatorów telekomunikacyjnych, zgodnie z którymi aplikacja blupill miałaby rzekomo wymuszać na użytkowniku podanie oprócz numeru telefonu, również kodu abonenckiego, w związku z czym miałoby dochodzić do naruszenia postanowienia regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych, zakazującego udostępniania osobom trzecim kodu abonenckiego, zaznaczam, iż są to twierdzenia nieprawdziwe, wprowadzające w błąd odbiorców usługi blupill co do prawdziwej charakterystyki tej usługi. Blupill jest skonstruowany z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa, w ramach których nie dochodzi do przekazania osobom trzecim, w tym również spółce Entellico Sp. z o.o. danych użytkownika takich jak kod abonencki, który jest wykorzystywany przez samego użytkownika przy pomocy blupill działającego na komputerze użytkownika, do zalogowania się na stronie operatora, z usług którego korzysta użytkownik i jest przesyłany w formie zaszyfrowanej do serwisu tego operatora. Entellico Sp. z o.o. nie pobiera kodu abonenckiego i nie ma możliwości skorzystania z niego w jakikolwiek sposób. W związku z tym nie można również zasadnie twierdzić, iż skorzystanie z usługi blupill mogłoby wiązać się z naruszeniem regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych.

Wskazane wypowiedzi przedstawicieli operatorów telekomunikacyjnych stanowią działanie na szkodę Entellico Sp. z o.o., naruszają dobra osobiste tej Spółki oraz wypełniają znamiona czynu nieuczciwej konkurencji z art. 14 ust. 1 i 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i uzasadniają podejrzenie ewentualnego popełnienia przestępstwa z art. 26 ust. 1 tej ustawy. Dalsze wygłaszanie takich treści spotka się ze zdecydowaną reakcją Entellico Sp. z o.o. na gruncie cywilnoprawnym i karnoprawnym, zmierzającą do ochrony interesów Spółki. Prawnicy reprezentujący Entellico skierowali wczoraj zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa i o naruszeniu zasad uczciwej konkurencji.

W sprawie ochrony danych wrażliwych użytkowników projektu blupill wypowiedział się jeszcze raz specjalista ds. bezpieczeństwa sieciowego, Krzysztof Młynarski, którego firma audytowała usługę: – To co uderzyło nas podczas testów bezpieczeństwa tego projektu, jednym z fenomenów tego projektu, jest właśnie to, że dane wrażliwe dla użytkownika w ogóle nie trafiają do projektu i nie trafiają na serwery tego portalu.

Sebastian Barylski, szef projektu blupill: – Jestem zdziwiony tym, że ogromne telekomy poświęciły nam, małej grupie zapaleńców aż tyle uwagi i emocji. Wypowiedzi rzecznika Grupy TP mogą zostać odebrane jako próba zastraszania swoich własnych klientów, czy czyny nieuczciwej konkurencji. Czyżby Grupa TP poczuła się zagrożona uruchomieniem przez nas testowej wersji optymalizatora wydatków na telefon? – To jasne jak słońce, że użytkownicy projektu blupill wprowadzając swoje hasło czy kod abonencki na swoim komputerze, robią dokładnie to samo, co wtedy, gdy wpisują owe dane w przeglądarce internetowej. I w przypadku przeglądarki i w przypadku aplikacji blupill działającej na komputerze użytkownika hasła i kody abonenckie idą od razu szyfrowaną transmisją tylko i wyłącznie do operatora. Nikt o zdrowych zmysłach nie ma pomysłu twierdzić bez jakiegokolwiek dowodu, że trafiają one do twórców Firefoksa, Opery, czy Internet Explorera. Entellico równocześnie wszystkie osoby zainteresowane regulaminem odesłało na strony internetowe usługi: https://www.projektblupill.pl/strony/conditions.

Regulamin usługi znajduje się w sekcji rejestracji użytkownika na portalu projektu blupill. – Każdy użytkownik może się z nim zapoznać i musi go zaakceptować, gdy rejestruje się na portalu. Inna sprawa, że kto nie chciał się rejestrować, mógł usługę uruchomić bez wchodzenia na tę stronę. A zwykły błąd w internetowym odnośniku sprawił, że przez chwilę można było uruchomić usługę bez dostępu do regulaminu. Błąd ten został już usunięty – wyjaśnia Barylski. Entellico dodaje, że wszyscy użytkownicy, którzy zarejestrują się w obecnej, testowej wersji usługi (0.9) będą mogli z niej korzystać za darmo przez miesiąc.

Poznańska spółka Entellico, która stworzyła projekt Blupill, internetową usługę optymalizacji wydatków na usługi komórkowe, w ostrym tonie ustosunkowała się do wątpliwości, jakie do usługi mają prawnicy Grupy TP. Start-up z Wielkopolski wspierając się opiniami prawników odrzuca zastrzeżenia operatora. Oświadczenie Entellico:

Entellico odrzuca zarzuty w ramach ataku telekomów na projekt blupill. Prawnicy spółki grożą poważnymi konsekwencjami prawnymi w przypadku wprowadzania użytkowników usługi w błąd i podejmowania działań nieuczciwej konkurencji.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu