Nie ma modelu biznesowego dla dystrybucji wideo w sieci

– Naszą strategią nie jest rola pierwszego gracza testującego takie rozwiązania. Nie mają one na razie wypracowanego żadnego modelu biznesowego – mówi w rozmowie z rpkom.pl Katarzyna Kieli,dyrektor zarządzająca Discovery Networks w rejonie CEEMEA. Firmę interesuje natomiast naziemna telewizja cyfrowa: bierze udział w konkursie na uzupełnienie oferty programowej MUX I

Publikacja: 22.04.2013 07:00

Nie ma modelu biznesowego dla dystrybucji wideo w sieci

Foto: ROL

rpkom.pl: – Wasz kanał TLC ruszył w Polsce w HD. Zamierzacie wprowadzać w tym standardzie kolejne?

Katarzyna Kieli:  – Polski rynek, jeżeli chodzi o HD, jest jednym z najlepiej rozwiniętych rynków europejskich. Dlatego dla nas jest pierwszym, na którym w tak dużym stopniu wchodzimy w HD i prowadzimy tzw. simulcasty [równoległe nadawanie stacji w standardowej rozdzielczości i wysokiej rozdzielczości czyli HD, od „high definition” – red.] To na pewno będzie częścią naszej strategii na ten rok. Nie sądzę, żeby ten proces zakończył się w tym roku, pewnie będzie trwał jeszcze w przyszłym. Na razie w HD nadajemy kanały Discovery i TLC. Naszym nowym dzieckiem na polskim rynku jest ID, który wystartował niespełna rok temu w nowej, odmienionej formie, ale ma dobrą dynamikę wzrostu.

– Co z 3D w Polsce? Discovery ma taki kanał, ale wciąż tylko w USA.

– 3D okazuje się być technologią może nie do końca telewizyjną. My mamy treści w 3D i w każdej chwili moglibyśmy je zacząć udostępniać, ale nie mamy planów uruchomienia tu takiego kanału. Nie wydaje nam się, by na rynku było aż takie zainteresowanie tą technologią i aż taka potrzeba, jaka jest widoczna w USA. Natomiast treści w 3D w Europie także są przez nas dystrybuowane, np. w Wielkiej Brytanii.

– A taka technologia, jak 4K państwa interesuje?

– Myślę, że oznacza na razie zbyt wielkie koszty, a poza tym to jest trochę jak z dźwiękiem: on wciąż może być lepszy i lepszy, ale w pewnym momencie ucho przestaje zauważać już kolejną poprawę.

– W Polsce Discovery stawia teraz na naziemną telewizję cyfrową. Dlaczego?

– Discovery wydaje 1,2 mld dol. rocznie i jest największym światowym producentem tego treści nazwijmy je dokumentalnych. Jesteśmy też, co ważne, właścicielem tych treści – nie jest tak, że mamy tylko licencję na jego pokazywanie przyznaną na krótki czas. To daje nam prawa do użytkowania tych materiałów w różny sposób, np. także w internecie. Mamy więc dorobek, jaki możemy przedstawić. Edukacja jest wpisana w DNA Discovery, w USA mamy już olbrzymie serwisy per se edukacyjne. W Rumunii także mamy taki serwis, który nazywa się Scoala Discovery. To jest kanał telewizyjny, ale dostarczamy w nim także całe koncepcje i materiały na szkolne lekcje.

– Czy gdyby były plany uruchomienia kolejnych multipleksów cyfrowej telewizji, w tym płatnych, bylibyście zainteresowani?

– Za wcześnie, żeby o tym mówić. Na razie trwa konkurs na zagospodarowanie pierwszego multipleksu i bierzemy w nim udział. O przyszłych planach na razie nie chcę się wypowiadać.

– HBO ruszyło w Skandynawii ze swoją ofertą w internecie, niezależnie od operatorów kablowych i satelitarnych. Discovery też myśli o takim rozwiązaniu?

– Naszą strategią nie jest bycie pierwszym graczem testującym takie rozwiązania. Nie mają, póki co, wypracowanego modelu biznesowego. Na razie trwają ogromne inwestycje zarówno po stronie dystrybutorów, z którymi blisko pracujemy, jak i nasze, w obecne systemy dystrybucji. Widzimy oczywiście nowe możliwości. Będziemy się im przyglądać i zobaczymy, co z nich biznesowo wyniknie.

– Dziękujemy za rozmowę

rozmawiała Magdalena Lemańska

rpkom.pl: – Wasz kanał TLC ruszył w Polsce w HD. Zamierzacie wprowadzać w tym standardzie kolejne?

Katarzyna Kieli:  – Polski rynek, jeżeli chodzi o HD, jest jednym z najlepiej rozwiniętych rynków europejskich. Dlatego dla nas jest pierwszym, na którym w tak dużym stopniu wchodzimy w HD i prowadzimy tzw. simulcasty [równoległe nadawanie stacji w standardowej rozdzielczości i wysokiej rozdzielczości czyli HD, od „high definition” – red.] To na pewno będzie częścią naszej strategii na ten rok. Nie sądzę, żeby ten proces zakończył się w tym roku, pewnie będzie trwał jeszcze w przyszłym. Na razie w HD nadajemy kanały Discovery i TLC. Naszym nowym dzieckiem na polskim rynku jest ID, który wystartował niespełna rok temu w nowej, odmienionej formie, ale ma dobrą dynamikę wzrostu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu