Telefonica też prognozuje wzrosty

Publikacja: 25.02.2015 11:03

Kierowana przez Cesara Aliertę hiszpańska Telefonica, właściciel marki O2 i jedna z największych pod względem przychodów i liczby klientów międzynarodowa grupa telekomunikacyjna zanotowała w 2014 r. 50,4 mld euro przychodów. To z jednej strony mniej niż w 2013 r., ale z drugiej firma chwali się całorocznym organicznym wzrostem biznesu o 2,9 proc.. W samym IV kw. ub.r. był on szybszy i wyniósł 5 proc.

W kolejnych latach wzrost ten ma wynieść średniorocznie około 6 proc. W 2015 r. ponad 7 proc., ponad 5 proc. w kolejnym roku. Prognoza grupy zakłada także wzrost marży o około 2 pkt proc. do 32,6 proc. Relacja nakładów inwestycyjnych do przychodów ma się utrzymać w najbliższych dwóch latach na poziomie około 17 proc.

W 2014 r. EBITDA grupy wyniosła 15,51 mld euro, a marża na tym poziomie 30,8 proc. Zysk netto grupy spadł o 34 proc. do 3 mld euro, na co wpływ miało wiele jednorazowych zdarzeń. Gdyby nie one, podała spółka, zysk spadłby o 18,6 proc. do 4,46 mld euro.

Większość zdarzeń jednorazowych obniżających wyniki Telefoniki miała miejsce w ostatnim kwartale ub. roku. Zaszkodziło mu zachwianie kursu wenezuelskiego boliwara: tąpnięcie waluty obniżyło przychody na rynku rok do roku o ponad 2 mld euro, a zysk netto o ponad 1 mld euro.

Jeszcze kwartał wcześniej nie zanosiło się na takie straty. Przeciwnie, właśnie dzięki rynkom Ameryki Łacińskiej grupa Telefoniki zanotowała wzrost organicznych przychodów. Zanotowały one wpływy o ponad 13 proc. wyższe niż po dziewięciu miesiącach 2013 r., a cała grupa mogła mówić o pierwszym organicznym 1,9-proc. wzroście obrotów.

Z końcem grudnia Grupa Telefoniki obsługiwała 341 mln użytkowników, o 6 proc.  więcej niż rok wcześniej. Wzrost to zasługa przejęć realizowanych m.in. w Niemczech, gdzie grupa przejęła sieć komórkową E-Plus. Z drugiej strony Hiszpanie opuścili w ub.r. rynki czeski irlandzki.

Kierowana przez Cesara Aliertę hiszpańska Telefonica, właściciel marki O2 i jedna z największych pod względem przychodów i liczby klientów międzynarodowa grupa telekomunikacyjna zanotowała w 2014 r. 50,4 mld euro przychodów. To z jednej strony mniej niż w 2013 r., ale z drugiej firma chwali się całorocznym organicznym wzrostem biznesu o 2,9 proc.. W samym IV kw. ub.r. był on szybszy i wyniósł 5 proc.

W kolejnych latach wzrost ten ma wynieść średniorocznie około 6 proc. W 2015 r. ponad 7 proc., ponad 5 proc. w kolejnym roku. Prognoza grupy zakłada także wzrost marży o około 2 pkt proc. do 32,6 proc. Relacja nakładów inwestycyjnych do przychodów ma się utrzymać w najbliższych dwóch latach na poziomie około 17 proc.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu