Raport: w Polsce komórki wyparły telefony stacjonarne

Badania zwyczajów komunikacyjnych Polaków przeprowadzone na zlecenie firmy Interactive Intelligence pokazują, że telefonia stacjonarna znajduje się w odwrocie, a smartfonów większość z nas używa jako zwykłych komórek bez dostępu do internetu.

Na polskim rynku prym wiodą telefony komórkowe. Ponad 90 proc. respondentów deklaruje wykorzystanie ich do rozmów ze znajomymi i usługodawcami.

– Telefonia mobilna stała się najważniejszym kanałem niebezpośrednich kontaktów międzyludzkich, wyparłszy w wielu aspektach telefony stacjonarne – mówi Marcin Grygielski, dyrektor regionalny na rynek Europy Środkowej i Wschodniej w firmie Interactive Intelligence.

W odwrocie jest telefonia stacjonarna, która w swej tradycyjnej formie odchodzi w przeszłość.

– Już wkrótce dostawcy przestaną wspierać tradycyjne centralki telefoniczne – dodaje Grygielski. – Większość inwestycji biznesowych ostatnich lat, o których słyszałem, dotyczy telefonii IP.

Telefon tradycyjny uważa za niezbędny 70 proc. respondentów w wieku powyżej 47 lat i połowa badanych pomiędzy 31. a 46. rokiem życia, ale już tylko jedna trzecia osób przed trzydziestką.

Specjaliści podkreślają, że odejście od telefonii tradycyjnej odbywa się ze stratą dla użytkowników, którym usługi stacjonarne oferują dużo lepszą jakość transmisji głosu niż telefonia mobilna. Krokiem w stronę poprawy tego stanu rzeczy będą usługi głosowe LTE czy technologia HD Voice oferowana obecnie w Polsce przez sieć T-Mobile.

Oprócz rozmów przez telefony komórkowe najpopularniejszym narzędziem komunikacji jest wysyłanie SMS-ów  i MMS-ów, z którego korzysta niemal 100 proc. badanych ze wszystkich grup wiekowych. Osoby przed 30. rokiem życia chętniej od starszych pokoleń komunikują się za pomocą e-maili (87 proc.) i portali społecznościowych (73 proc.) oraz forów internetowych (59 proc.).

–  Zdziwiło mnie podejście badanej grupy osób do smartfonów, które służą przede wszystkim jako zwykłe komórki, bez dostępu do internetu. Pełnię ich funkcjonalności wykorzystuje zaledwie 9-17 proc. badanych  – mówi Grygielski. – Ludzi, również młodych, wciąż odstraszają od smartfonów wysokie koszty transmisji danych.

Specjaliści prognozują, że już wkrótce przestaniemy dostrzegać różnicę między domowym dostępem do internetu po kablu a poprzez urządzenia mobilne.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Randkowe aplikacje blokują uczestników zamieszek na Kapitolu

Tinder, Bumble, Hinge i OkCupid wyrzucają ze swojej społeczności osoby szukające drugiej połówki, a ...

Rosyjscy hakerzy wykradli mejle z biura Angeli Merkel

Niemieccy śledczy mają pewność: rosyjscy hakerzy włamali się do systemu komputerowego w biurze poselskim ...

Rośnie cmentarzysko Google’a. Kolejne usługi do zamknięcia

Internetowy gigant nie zamyka przeglądarki ani systemu Android, wyłączy natomiast aż siedem rozwiązań, z ...

Do Polski trafiły telewizory Samsunga Neo QLED

Samsung Neo QLED zaprasza widzów do odkrywania nowych doświadczeń na różnych płaszczyznach – od ...

Twoja twarz brzmi znajomo, czyli blisko totalnej inwigilacji

Chiński system rozpoznawania twarzy okazał się tak skuteczny, że władze zdecydowały się na kontrolowanie ...

CI Games finiszuje z nową grą. Czy to będzie dobry strzał?

Fani czekają na czwartą część ze znanej serii „Sniper”. Wkrótce poznamy datę premiery. Do ...