Płatności NFC wchodzą do Polski

BlackBerry
ROL

Płacenie w sklepach przez zbliżenie telefonu do terminala wkrótce umożliwią mBank i MutiBank. Nasz rynek szykuje się na technologię NFC

Rok 2012 będzie będzie pierwszym, w którym na dobre ruszą pierwsze wdrożenia NFC, czyli komunikacji bliskiego zasięgu (Near Field Communication) nazywanej elektronicznym portfelem. Do uruchomienia tej technologii szykują się i polskie firmy: zarówno czterej najwięksi operatorzy komórkowi, jak i producenci telefonów czy kas fiskalnych.

– Szerokie upowszechnienie się standardu NFC jest kwestią czterech lat – szacuje Sandy Shen, dyrektor działu badań w firmie Gartner. – Największą przeszkodą może się okazać konieczność zmiany ludzkich przyzwyczajeń: przekonanie klientów, by płacili telefonami komórkowymi zamiast kartami czy gotówką.

Rynek płatności mobilnych rozrasta się w błyskawicznym tempie. Wartość wszystkich transakcji mobilnych w Europie Środkowo – Wschodniej w 2010 roku wyniosła 290 mln euro, ale do końca 2017 roku ta kwota ma urosnąć do 22,7 mld euro – podaje raport firmy analitycznej Frost & Sullivan.

Na fali tych prognoz mBank i MultiBank chcą wprowadzić w Polsce płatności NFC. Oba banki we współpracy z organizacją Visa rozpoczynają właśnie mające potrwać trzy miesiące testy takiego rozwiązania na iPhone’ach. Dlaczego tylko iPhone’y? Bo z danych wynika, że ich właściciele najczęściej logują się do mobilnych systemów transakcyjnych – w mBanku generują 20 proc. wszystkich logowań, w MultiBanku – 35 proc. Po zakończonym pilotażu, a więc w pierwszych miesiącach przyszłego roku, obie instytucje chcą uruchomić komercyjną usługę płatności mobilnych NFC.

Wyposażenie smartfona w moduł NFC jest stosunkowo proste. Wystarczy zainstalować specjalną aplikację i wsunąć do gniazda telefonu odpowiednio zmodyfikowaną kartę microSD, która jest obecnie standardowym wyposażeniem znacznej części komórek. Aby mogła pełnić funkcję karty płatniczej, musi zawierać antenę do płatności zbliżeniowych i układ scalony z aplikacją płatniczą.

W łączność NFC są firmowo wyposażone coraz liczniejsze modele smartfonów, m.in. Nokia z systemem Symbian (modele 603, 700 i 701, a docelowo wszystkie nowe telefony fińskiego producenta), Samsung Galaxy Nexus czy BlackBerry (modele Bold 9900 i Curve 9360).

Inaczej jest z iPhone’ami, których producent nie przystosował do łączności NFC, ani nie dał możliwości wyposażenia ich w kartę microSD. Aby więc można było skorzystać z oferty mBanku i Mutibanku, do dolnej części telefonu Apple’a powinno się doczepić dostawkę o nazwie iCarte.

Do wdrożenia płatności NFC przymierzają się też polscy operatorzy: Plus, T-Mobile, Orange i Play.

– W Orange trwają właśnie duże testy NFC we współpracy z Bankiem Zachodnim WBK. Komercyjnie planujemy udostępnić tę usługę w 2012 roku – mówi Wojciech Jabczyński, rzecznik Grupy TP.

Z tym samym bankiem współpracuje Plus, a T-Mobile wraz z Inteligo szykują się do uruchomienia płatności NFC w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Również producenci kas fiskalnych starają się przygotować swoje systemy do wymagań nowej technologii.

– PIN Pad podłączony do kasy fiskalnej pozwala na zainstalowanie dowolnej aplikacji, w tym płatniczej korzystającej z technologii NFC. Urządzenia z tą technologią trafią na rynek w 2012 roku – mówi Wiesław Klimek, główny specjalista ds. elektronicznych transakcji w nowosądeckiej firmie Novitus, która produkuje kasy fiskalne. – Zaletą tej formy płatności będzie skrócenie czasu obsługi klienta, a więc i kolejek w sklepach. Płacenie zbliżeniowe bywa też postrzegane jako bezpieczniejsze dzięki temu, że klient nie wypuszcza z ręki swojej karty płatniczej lub – co już niedługo będzie możliwe – telefonu komórkowego – dodaje Klimek.

Standard ten umożliwia nie tylko płatności, ale też całą gamę innych funkcji: od kodowania w komórce biletów komunikacji miejskiej po głosowanie przez internet, co zresztą jest już możliwe w Turcji. Telefon z NFC będzie też można przyłożyć do okładki filmu w sklepie czy wypożyczalni – po to, by obejrzeć jego zwiastun.

– Tę technologię można wykorzystać np. w systemach lojalnościowych do identyfikacji stałych klientów, ale też do przesyłania danych pomiędzy dwoma telefonami czy laptopami – mówi Wiesław Klimek.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Trzeba przyspieszyć cyfryzację Polski. Tylko jak?

Za cztery lata krajowa administracja rządowa może znaleźć się wśród europejskich liderów digitalizacji, a ...

CD Projekt stawia teraz na Cyberpunka

Optymizmem szefów spółki napawa sukces wydanej niedawno przez zagraniczną konkurencję porównywalnej gry „Red Dead ...

Premiera flagowca Samsunga. Ma najpotężniejszy aparat na rynku

We wtorek 11 lutego w San Francisco debiutuje topowy model smartfona z serii Galaxy ...

Facebook idzie na rekord. Wyciek danych 267 mln użytkowników

Społecznościowy gigant zaliczył kolejna wpadkę. Przez dwa tygodnie w internecie, na hakerskim forum wisiała ...

Avengers: Koniec gry” najpopularniejszym zagranicznym filmem w Chinach

Chińscy widzowie pokochali amerykańskich superbohaterów z uniwersum Marvela. „Avengers: Koniec gry” stał się najbardziej ...

Kurierzy w Polsce drżą przed Amazonem

Amerykański gigant e-handlu, choć na dobre jeszcze nie rozwinął w Europie swojego sklepu, już ...