Wirtualne sieci marzą o zyskach

Bloomberg

Virgin Mobile obiecuje właścicielom zarobek, Premium Mobile dalej walczy o rynek, a UPC i tak startuje.

Czytaj także: Grupa Cyfrowy Polsat umacnia się w Premium Mobile

Według Urzędu Komunikacji Elektronicznej w końcu 2018 roku na rynku telefonii mobilnej w Polsce działalność prowadziło 85 firm, czyli ponad dwa razy więcej niż w 2017. To nie oznacza, że rynek wirtualnych operatorów mobilnych (MVNO) zaczął przynosić kokosy.

Według UKE silny wzrost liczby operatorów wynika z pojawienia się na rynku firm, które posiadają umowę z infrastrukturalnym operatorem komórkowym i odsprzedają usługi kolejnym małym operatorom.

To, że rynek MVNO pozostaje trudny, pokazują dane finansowe największych graczy tego typu. W 2018 r. pokaźne straty zanotowały zarówno największy pod względem liczby użytkowników wirtualny operator Virgin Mobile Polska, jak i firma, która przoduje pod względem bilansu przenosin numerów – Premium Mobile.

Virgin w końcu czerwca obsługiwała 405 tys. kart SIM, czyli o 15 tys. mniej niż w grudniu. Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes Virgin Mobile, tłumaczy ten spadek ostatnimi efektami decyzji o rezygnacji z taryfy Freemium i podkreśla, że w drugim półroczu Virgin ponownie miała dodatni bilans przenoszenia numerów. – Częściowo była to zasługa decyzji o realizacji kampanii reklamowych w telewizji w marcu i kwietniu – mówi Piotrowska-Oliwa. 2019 r. chce zakończyć z lekko wyższą liczbą użytkowników niż poprzedni.

Czytaj także: Piotrowska-Oliwa: Virgin Mobile z P4 łączy już tylko sieć

Nie ujawnia finansowych wyników półrocza, ani nie komentuje prognoz, które zarząd zawarł w sprawozdaniu za 2018 r. Mówią one, że w tym roku przychody ze sprzedaży operatora urosną o 22 proc., a zysk operacyjny powiększony o amortyzację (EBITDA) będzie dodatni i wyniesie 3 mln zł.

– Podtrzymujemy plan utrzymania przychodów i wypracowania dodatniej EBITDA w 2019 r. Zakładamy także lekki wzrost bazy użytkowników – mówi nam Grażyna Piotrowska-Oliwa.

W ub.r. Virgin zanotował 98,4 mln zł przychodów, o 3,6 proc. mniej niż w 2017 r., gdy było to ponad 100 mln zł. Same przychody ze sprzedaży MVNO wzrosły. Strata operacyjna Virgin zmniejszyła się do 6,1 mln zł z ponad 21 mln zł. Natomiast strata netto Virgin pogłębiła się do 27,2 mln zł z 21,8 mln zł w 2017 r.

Czytaj także: Ilu jest w Polsce użytkowników sieci komórkowych

MVNO powinno być łatwiej, gdy duże telekomy podnoszą ceny abonamentów. – Na razie nie widzimy efektu podwyżek w postaci większego przepływu użytkowników w naszą stronę – mówi prezes Virgin.

Dużą stratę – 20 mln zł – zanotowała w ub.r. firma Premium Mobile, kontrolę nad którą przejął założyciel Polsatu. Dariusz Chlastawa, wiceprezes tego MVNO, zaznacza, że koszty rosły zgodnie z planem, jako że intensywnie zdobywa ona klientów. Nie ujawnia ilu ich jest. Według szacunków „Rzeczpospolitej” w końcu ub.r. było to ok. 220 tys. kart SIM.

Czytaj także: Polscy operatorzy chcą nabrać masy przed rozdaniem pasma 5G

Straty MVNO nie zrażają takich firm jak UPC. Kablówka sprzedaje usługi mobilne od kilku dni. – Telekomunikacja to sektor, w którym – aby zarabiać – trzeba mieć odpowiednią skalę. Światowe trendy pokazują, że projekty MVNO mają sens w przypadku operatorów kablowych czy telefonii stacjonarnej o dużych bazach klientów i gotowym zapleczu administracyjnym, marketingowym i technicznym. Mniejszy zaś u innych spółek – tłumaczy Dominik Niszcz, analityk Raiffeisena.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Coraz chętniej płacimy za e-mail bez reklam

Brak reklam to jedna z przyczyn sukcesu płatnych internetowych platform z filmami. W poczcie ...

Amazon to już Wielki Brat. Wie o klientach prawie wszystko

Amerykański gigant sprzedaży zbiera coraz więcej informacji o klientach, a nawet wchodzi do ich ...

Aleksander Czarnowski: Internet rzeczy już dziś nas otacza

Wciąż przeważa myślenie, że bezpieczeństwo nie musi być elementarną funkcjonalnością, jest tylko dodatkiem. Ale ...

„Ohyda, naprawdę ich nienawidzę”. Chatbot wyłączony za homofobię i rasizm

Lee Luda, to popularny południowokoreański chatbot sterowany przez sztuczną inteligencję. Miał on wcielać się ...

Agencje wywiadowcze stawiają na polskie startupy

Mosad i CIA sypią dolarami i przejmują udziały w startupach, które pracują nad nowatorskimi ...

Chiński konkurent SpaceX ma już podobną rakietę

Firma i-Space stworzyła rakietę wielokrotnego użytku, która ma konkurować z projektem Elona Muska SpaceX. ...