UKE: w 2018 roku wartość rynku telekomunikacyjnego spadła o 300 mln zł

O 300 mln zł do 39,2 mld zł spadła w 2018 r. wartość przychodów operatorów telekomunikacyjnych w Polsce – szacuje Urząd Komunikacji Elektronicznej w najnowszym raporcie o stanie tego rynku w naszym kraju.

Z danych zaprezentowanych przez UKE wynika, że segmentami w których telekomy traciły przychody były rozmowy telefoniczne i to mimo tego, iż łączna liczba minut, które klienci operatorów spędzili rozmawiając kolejny raz wzrosła. Coraz powszechniej rezygnujemy przy tym z telefonii stacjonarnej po kablu na rzecz telefonów działających w technologii radiowej.

W 2018 r. rozmawialiśmy przez smartfony i przenośne telefony domowe w sumie 103,8 mld minut, o prawie 2 mld minut dłużej niż rok wcześniej. Natomiast przez klasyczny telefon stacjonarny – 5,4 mld minut, o 1,3 mld minut mniej niż w 2017 r.

Operatorzy mobilni odnotowali też spory spadek – o 2,2 mld – liczby wysłanych wiadomości tekstowych, wypieranych przez aplikacje do komunikacji korzystające z transmisji danych.

Dużo więcej natomiast korzystaliśmy z Internetu. W 2018 r. klienci operatorów komórkowych zużyli prawie 3,1 mld gigabajtów, czyli o 46,8 proc. więcej niż rok wcześniej.

Raport UKE nie mówi ile w sumie wyniosły przychody z usług poszczególnych operatorów. Dzieli rynek na segmenty i tylko część z nich opisuje. I tak, telekomy mobilne uzyskać miały z opłat za abonamenty telefoniczne oraz usługi poza abonamentem, ale bez dostępu do Internetu dla domu i pakietów usług wiązanych, w sumie 13,8 mld zł, o 8 proc. mniej niż rok wcześniej – podaje urząd.

Według UKE, wpływy z opłat abonamentowych w takim ujęciu spadły o 12 proc., połączeń głosowych o 13 proc., SMS-ów o 9 proc., a wiadomości multimedialnych o ponad 27 proc.. Operatorzy wykazali także  niewielki spadek przychodów z transmisji danych (2 proc.) oraz roamingu międzynarodowego aktywnego (o 1,5 proc.). Natomiast wyższe przychody uzyskali z roamingu pasywnego, czyli opłat pobieranych przez obcokrajowców podróżujących z własnymi telefonami po Polsce (wzrost o 21 proc.).

To wszystko nie oznacza, że sieci komórkowe zanotowały w ub.r. spadek przychodów. Miały bowiem swój udział w segmencie usług wiązanych, którego wartość z roku na rok rośnie. W minionym roku przychodów operatorów ze sprzedaży pakietów usług wyniosły 7,4 mld zł, o ponad 56 proc. więcej niż rok wcześniej.

Trzecią kategorią opisywaną przez UKE jest dostęp do Internetu – zarówno po łączy stacjonarnym (światłowodowym, miedzianym, czy od telewizji kablowej), jak i mobilnym, ale z wyłączeniem transmisji zawartej w abonamentach głosowych. Z tak rozumianej usługi dostępu do sieci korzystało w końcu ub.r. 15,8 mln użytkowników, a czego 8 proc. (około 1,26 mln) ze światłowodu. Tak rozumiany rynek miał w ub.r. wartość 5,4 mld zł, o prawie 15 proc. wyższą niż w 2017 r.

Spadek wpływów zanotował segment tradycyjnej telefonii stacjonarnej, który w minionym roku warty był już mniej niż 2 mld zł (1,9 mld zł). Skurczył się więc o jedną piątą przez rok. W dużej mierze jest to efekt spadku popularności strategii operatorskiej polegającej na korzystaniu z hurtowej oferty Orange Polska do świadczenia usługi abonamentu telefonicznego. W minionym roku Orange uzyskał z tego tytułu tylko 240 mln zł, podczas gdy rok wcześniej prawie dwa razy więcej – wynika z raportu UKE.

Jakie przychody telekomy notują z tytułu rozmów w technologii internetowej (VoIP) – UKE nie podał.

Mogą Ci się również spodobać

Odbicie CD Projektu. Są poprawki do Cyberpunka, będzie strategia

Polskie studio we wtorek opublikuje nową strategię, ale na giełdzie inwestorzy już dziś rzucili ...

Algorytmy stają się rasistami i seksistami

Systemy oparte na sztucznej inteligencji są szybsze, dokładniejsze i bardziej wydajne, ale niestety nie ...

Twórca CD Projekt stawia na salony VR

Michał Kiciński, autor potęgi studia CD Projekt, które na koncie ma taką grę jak ...

Paweł Rożyński: Kolejny front wojny technologicznej

To, że kolejnym frontem wojny handlowej i technologicznej z Chinami stał się infantylny młodzieżowy ...

Wymienisz się książkami w internecie. Pomoże geolokalizacja

W Białymstoku powstaje aplikacja, która promuje czytelnictwo oraz ideę współdzielenia. Startupa pod skrzydła wziął ...

Grupa Azoty chce rozkręcić polski rynek drukarek 3D. Kto się liczy?

Rodzime firmy walczą o pozycję w innowacyjnej branży wielkoformatowego druku. Dziś nie jest ona ...